- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تصویربرداری خلق یک فضا است/ بستری برای پیوند سینماگران با قرآن ایجاد نکردیم

mohammad-davoodi

محمد داوودی در حاشیه بیست‌ و‌ سومین آیین تجلیل از خادمان قرآن که پیش تر خود به عنوان سینماگر خادم قرآن در دوره های گذشته این رویداد برگزیده شده بود به سوره سینما [1]گفت: یکی از ویژگی های قرآن نسبت به کتب مقدس دیگر دست نخورده و مفصل تر بودن است و دیگر اینکه روایات قصه گونه اش می تواند هر کسی را به خود جذب کند. برجسته ترین این قصه ها درباره پیامبران نقل شده و چه بسیار داستان هایی که از این قصص الهام گرفته شده و بزرگانی چون مرحوم مهدی آذریزدی از آن بهره برده اند.

وی با اشاره به اینکه اطلاق سینمای قرآنی تا چه حد می تواند درست باشد، ادامه داد: عنوان گذاری هایی چون سینمای معناگرا، سینمای فلسفی و … را خیلی درک نمی کنم اما آنچه مسلم است سینما به عنوان یک مدیوم قوی در ۷۰ سال اخیر و تبعاتش در کشور ما به عنوان یک هنر ترکیبی از تمام گونه های دیگر هنر استفاده می کند.

داوودی بیان کرد: تئاتر، ادبیات، موسیقی، تصویر، گرافیک و … نشان می دهد خود سینما از زمینه های مختلف بهره برده و مهمترین عنصر آن یعنی فیلمنامه اساسش متونی برگرفته از فرهنگ جوامع و حتی جهان است. هر کشور و هر بومی برای خود فرهنگی دارد و مذهب و متون مقدس بخش مهمی از تمدن و فرهنگ هر کشور محسوب می شود.

وی عنوان کرد: بخش زیادی از انتقال معنا در تصویربرداری اتفاق می افتد. ما یکسری مفاهیم را با نورپردازی به مخاطب منتقل می کنیم چون سینما یعنی تصویر و تصویربرداری در واقع خلق یک فضا است. در این رابطه دو وجه مورد توجه است یکی تصویر گرفتن و یکی ایجاد یک فضا برای انتقال پیام و مفاهیم و این همان سینما به معنای هنر است که هر کس به زعم خود در این فضاسازی سهیم است.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «رنگ خدا» در پایان گفت: قرآن وجوه مختلف و بعضا کشف نشده دارد و ما آنقدر موضوعات مختلف اخلاقی، فلسفی و معنوی داریم که می تواند برای داستان های مختلف الهام بخش باشد . قرآن در زندگی مردم ما جاری و ساری است و سینماگران هم جزیی از این مردم هستند. متاسفانه برنامه ای نداریم که فیلمسازان را به قرآن پیوند بدهیم. ما بستر مناسب ایجاد نکردیم که کارگردان و شاعر و … بتواند راحت از قرآن بهره بگیرد و اگر این اتفاق افتاده تجربه شخصی خودش بوده که به آن پرداخته و به نتایج خوبی رسیده است.