- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

استقبال بی‌نظیر فیلمسازان جوان از جشنواره/ «دایان» در بخش ویژه اکران شد

ghorbani

به گزارش سوره سینما [1]، علی قربانی دبیر این جشنواره درخصوص بخش‌های مختلف اکران فیلم در جشنواره گفت: دوازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» امروز ۸ اسفندماه در حالی کار خود را آغاز کرد که ۱۶ سانس از سینما به اکران فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در بخش‌های مسابقه ملی، خارج از مسابقه ملی، مسیر تجربه، مسابقه بین‌الملل و خارج از مسابقه بین‌الملل اختصاص یافته است.

وی افزود: همزمان با اکران فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای، فیلم سینمایی «دایان» به کارگردانی بهروز نورانی پور به عنوان بخش ویژه‌ای از جشنواره در سینمای آزادی ساعت ۲۲ اکران خواهد شد.

قربانی درباره توجه به استعداد فیلم سازان راه نیافته به جشنواره خاطر نشان کرد: برای اولین بار در سابقه برگزاری جشنواره «فیلم ۱۰۰»، فیلم‌های راه نیافته به جشنواره در بخش ورک‌شاپ با حضور فیلمسازان و تعدادی از اساتید برگزار و با تحلیل و بررسی عوامل تاثیرگذار در بهبود کیفیت آثار، نکات آموزشی مناسب به این کارگردانان ارائه می‌شود.

همچنین کارگاه «چالش‌های تولید وب‌سری‌های مردمی» در روز اول با حضور محمد ابوالحسنی برپا و در روز دوم کارگاه  «از ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم دوست برگزار خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر احترام به نظر فیلمسازان و سینماگران در خصوص اهمیت فیلمسازی دربخش کوتاه در ورود فیلمسازان به سینمای حرفه‌ای عنوان کرد:من مخالف نظر سینماگران مبنی بر موفقیت فعالان عرصه فیلم کوتاه در سینمای حرفه‌ای نیستم و شاید همم از طریق جشنواره‌های نظیر فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای این امکان فراهم شود اما سینمای فیلم کوتاه کوتاه صرفا دریچه‌ای برای ورود فیلمسازان جوان به سینمای حرفه ای نیست. چرا که فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای یک تخصص بوده و مستلزم توانایی خاصی در این عرصه است. اکران مستقل این آثار متخصصان فیلم‌های کوتاه را وارد فضایی می‌کند که صرفا به طور اختصاصی به این نوع از سینما پرداخته و این امر به معنای جدایی تخصص فیلمسازان در ساخت فیلم‌های کوتاه و بلند و روند مجزای آن از هم است.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» ادامه داد: تاکنون ما جشنواره فیلم کوتاه کوتاه در ایران نداشته‌ایم و فکر می‌کنم این جشنواره تنها عرصه‌ای برای پیشرفت این سبک از فیلمسازی است. تولید ۱۴۰۰فیلم در این حیطه اقدامی مهم تلقی شده و بر استقبال فیلمسازان تاثیر گذاشته است به هر حال سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای سینمای تلنگر و تذکر است و در زمینه ایجاد این تاثیرات جامعه همچنان خوب عمل می کند.

وی اظهار داشت: در بخش بین‌الملل حدود ۳۰۰۰ فیلم از سراسر دنیا دریافت شده است اما به علت اهمیت فیلمسازان بین‌المللی به فرم، محتوا از این قضیه غافل مانده و تفاوت بسیاری را با جشنواره ما ایجاد کرده است. این در حالی است که تولیدات آثار ایرانی به محتوا توجه ویژه‌ای دارد. بنابراین در انتخاب فیلم‌های بین‌المللی ما با محدودیت‌هایی روبرو هستیم با این بهترین آثار از ۲۰ کشور انتخاب شده و در قالب یک سانس در جشنواره اکران خواهد شد.