- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نهادی موفق در تولید، پخش، اکران و سینماسازی

hozeh-cinemagaran

سوره سینما [1] : حوزه هنری یکی از نهادهای تاثیرگذار و حامی در مسیر توسعه و اعتلای سینمای ایران است. نقش بی بدیل این نهاد در چهل سال سینمای بعد از انقلاب نادیده گرفتنی نیست. اقدامات حوزه هنری در کنار نقش موثرش در اعتلای محتوای سینمای ایران و رشد، بالندگی و شکفتگی مولفه‌های انقلابی، ارزشی، اجتماعی و خانوادگی، در توسعه زیرساخت های سینمایی و نهضت سینماسازی بویژه در مناطق استانی و شهرستان ها چشمگیر است. اظهارنظر تعدادی از سینماگران را پیرامون نقش و جایگاه این نهاد انقلابی مرور می کنیم.

حمایت حوزه هنری از سینماگران در ادوار مختلف

مجید جوانمرد: حوزه هنری جزو معدود نهادهایی است که در ادوار مختلف از سینماگران حمایت کرده و طبیعی است مثل هر نهاد دیگری محدودیت های خاص خود را هم داشته باشد. پیشنهادم به نهادهایی مثل حوزه هنری این است که الویتشان را حمایت از سینماگران پیشکسوت بگذارند و برمبنای شنیده‌ها هم سینماگران را قضاوت نکنند.

اقدامات حوزه هنری در عرصه سینماسازی قابل تقدیر است

رسول صدرعاملی: اقدامات حوزه هنری در عرصه سینماسازی قابل تقدیر است. به افتخار حوزه هنری دست بزنید. نهضت سینماسازی در تمام کشور شکل بگیرد. ما هنوز پردیس سینمایی در بسیاری از استان‌های کشور مانند سیستان و مرکز استانی مانند تبریز، ایلام و غیره نداریم و بر این اساس باید نهضت سینماسازی در این مناطق شکل بگیرد.

جهاد فرهنگی و سینمایی حوزه هنری

سیدجواد هاشمی: حوزه هنری در عرصه سینما دست به یک جهاد فرهنگی و سینمایی را زده است. از اقدامات حوزه هنری در توسعه سالن های سینمایی کشور و نقش موثرش در رشد و ارتقای سینمای ایران عنوان کرد: حوزه هنری با تاسیس موسسه بهمن سبز گام موثری در عرصه سینماسازی کشور برداشت. با نگاهی به عملکرد چند سال گذشته می توان گفت یک جهاد فرهنگی و سینمایی توسط بهمن سبز و حوزه هنری در حال انجام است که نتایج درخشانی در پی خواهد داشت.

حوزه هنری نهادی موفق در تولید، پخش و اکران

علی سرتیپی: جایگاه حوزه هنری را در سینمای ایران مثبت می بینم. چه به نوع تولیدات و چه به لحاظ سالن داری. حوزه هنری در دهه شصت که هنوز سینمای بعد از انقلاب روی پایش نایستاده بود کمکهای شایان توجهی را هم در زمینه تولید و هم اکران انجام داد. به هر حال بخش عمده‌ای از سالنهای سینمایی کشور با دستور مقامات به حوزه هنری رسیده بود و حوزه نیز سعی کرد تا حد امکان در روندی مثبت و روبه رشد سالنها را اداره کند. البته که در سالهای اخیر نیز حوزه هنری کوشیده با بازسازی سالنهای شهرستانها کارکرد به‌روزتری از خود ارائه کند؛ من به حوزه هنری نمره خوب می‌دهم. حوزه هنری در سالهای اخیر سعی کرده با اغلب موسسات پخش تعامل خوبی داشته باشد و کمک کند به دیده شدن فیلمهای پخش کنندگان مختلف. به هر حال هر ارگان حکومتی مانیفست خود را دارد.  حوزه هنری به عنوان سینمادار هم استانداردهای خاص خود را برای اکران دارد. من به این اعتقاد ندارم که می‌گویند حوزه یک سری فیلمها را نشان نمی‌دهد؛ این موضوع اتفاقی است و ناشی از همان مسئولیتی که بر دوش مدیران حوزه هست.

حرکت حوزه هنری به صورت پویا بازسازی در بازسازی و اضافه کردن سالن ها و بازسازی سالنهای قدیمی یک گام بسیارمثبت و ارزشمند است. امیدوارم که حوزه این روند را با قدرت ادامه دهد. حوزه هنری در این زمینه بسیارخوب فعال بوده و عملکرد خوبی داشته است. این را هم اضافه کنم دلیلی که درشهرستانها مقداری مجموع فروش سینماها بالا کشیده شده است همین عملکرد حوزه هنری در بازسازی‌ها و درست کردن سالن‌هاست  و نشان دهنده اینکه اگر در شهرستانها هم سالن باکیفیت باشد مطمئنا مخاطبان به جای نشستن پای تلویزیون به سینماها میروند و فیلمهای روز را می بینند. شخصا از مدیران حوزه هنری میخواهم برای مجموعه سینمای ایران انرژی بگذارند و به عنوان یک ارگان حکومتی کمک کنند به گردش چرخ سینما زیرا حوزه با توجه به پشتوانه حکومتی و سالنهایی که دارد می‌تواند خیلی حرکت و جنب و جوش در بخشهای مختلف سینما به وجود آورد.

باید دست حوزه هنری و ارگان‌هایی را که در سینما ورود می‌کنند ببوسیم

محمدمهدی حیدریان: باید دست سازمان سینمایی اوج، حوزه هنری و دیگر نهادها و ارگان‌هایی را که در سینما ورود می‌کنند، ببوسیم زیرا سینماگران کشور باید فیلم بسازند و حرف خودشان را بزنند. معتقدم نیروی جوان ما برای صنعت تصویر دنیا یک سرمایه عظیم است. سینمای دیجیتال را در جوان‌ها بیشتر می‌توان پیدا کرد. همیشه از جایی صدمه می‌خوریم که پشت ارزش‌ها، ناتوانی‌مان را قایم کنیم و این کار به ارزش‌ها صدمه می‌زند.

سینمای استرانژیک یعنی سینمایی که به موضوعات استراتژیک جامعه می‌پردازد. جنگ تنها موضوع استراتژیک نیست بلکه یکی از موضوعات است. فیلمی که درباره حضرت رسول (ص) ساخته شد هم یکی از موضوعات استراتژیک است و فیلم‌هایی که نقد عمیق اجتماعی می‌کند هم استراتژیک هستند. باید مسائل استراتژیک را شناسایی کنیم و با قوت به آنها بپردازیم. بازار کنونی سینمای ما قابل انجام توسط بخش خصوصی نیست. از هر فرد و گروهی از خانواده سینما  که بتواند امکاناتی فراهم کند تا بتواند فیلم‌های خوبی بسازد، استقبال می‌کنیم. دست سازمان اوج و حوزه هنری را می بوسیم تا کارگردان‌های ما بتوانند آثارشان را بسازند. نیاز به حمایت‌های جانانه داریم، سینما قله‌هایی  دارد که نیاز به امکانات ملی دارد تا به آن برسد. تاثیر سینما در پناه همین امکاناتی است که باید در اختیار قرار گیرد. باید بازار سینمای‌مان پاسخگوی عرضه باشد.

به سیاست حوزه هنری توجه در به زیرساخت ها باید ارج نهاد

محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه ای سازمان سینمایی: باید از  مسئولان و دست اندرکاران «حوزه هنری» تقدیر کرد.  وقتی از پردیس سینمایی «چهارباغ» بازدید داشته ایم باورم نمی شد چنین پردیس سینمایی با این کیفیت خوب ودرجه یک ساخته شود چرا که ساختمان فرسوده و کهنه آن را دیده بودم و با این ترکیب بندی و ساخت و ساز جدید آن کمی ذوق زده شدم. به نظر من به سیاست حوزه هنری و توجه به زیرساخت ها و ساخت سالن های سینمایی نمایش باید ارج نهاد؛ چراکه باعث تولید فیلم خوب در کشور می شود و رونق را به فرهنگ و هنر کشورمان بر می گرداند. به عنوان مسئول اداره امور سینمای کشور می گویم که سالن های سینمایی پردیس«چهار باغ» و «ساحل» اصفهان انصافا، خوب و با کیفیت تجهیز شدند. صدا، تصویر با کیفیت عالی و همچنین، صندلی ها همه درجه یک برای مخاطب آماده شده است. چنین حرکتی قطعا با مشارکت مردم همراه می شود و مخاطب بیشتری را هم جذب سالن های سینما می کند. این اقدام حوزه هنری در چند شهر دیگر از جمله آبادان و تبریز و … ادامه دارد در جهت حمایت از سینمای ایران و فرهنگ این مملکت باید از آن تقدیر کرد؛همینطور، زحمات آقای کاظمی و موسسه «بهمن سبز» از مراکز زیرمجموعه حوزه هنری نشان می دهد که در این مسئله توجه زیادی صورت می گیرد.

کمبود سالن معضل اساسی سینما

حبیب اسماعیلی تهیه کننده، بازیگر و مدیرعامل دفترپخش رسانه فیلمسازان: حوزه هنری در تصمیات جدید خود ظاهرا، از تولیدات سالیانه سینمایی خود کم کرده ولی در عوض به تجهیزات سالن های سینمایی و توسعه زیرساخت ها روی آورده است که کار بسیار درخور توجهی است. چرا که سرمایه لازم در این بازسازی بر می گردد وهزینه ای نیست که صرفا هدر برود. بارها تاکید کردم که یکی از مشکلات موجود سینمای ایران نبود سالن های سینمایی خوب برای مخاطبان است؛ مسلم است سالن های قدیمی و متروکه جاذبه ای برای تماشاگر ندارد و اصلا رغبت نمی کند برای فیلم دیدن به این سالن ها برود؛ تصویر خوب و مناسب، صدای رسا و همینطور، صندلی های راحت و نکات دیگر همه در جذب مخاطب تاثیر بالایی دارد و اصلا هم به جغرافیا و بالا و پایین بودن مناطق شهر ارتباط پیدا نمی کند. بیشترشکایت و ناراحتی اهالی سینما متوجه کمبود سالن های سینمایی است. به اعتقاد من، تمام بحث های اهالی سینما پیرامون وجود مافیا در سینمای ایران و عدم حمایت از فیلم هایشان به کمبود سالن های سینمایی بر می گردد والا ما نه مافیا در سینمای ایران داریم ونه دشمن. طبیعی است که وقتی تعداد سالن های نمایش کم باشد فرصت اکران به همه فیلم ها نرسد. بازسازی و تجهیزات سالن های سینماها هیچ فرقی با احداث آن ندارد. به نظر من اقدامات حوزه هنری بسیار قابل تحسین است؛

تشکر انجمن سینماداران از حوزه هنری

محمدقاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران: جا دارد از حوزه هنری بخاطر تلاش و همتش برای سالن سازی در شهرهای مختلف و بازسازی سینماهای قدیمی و متروکه تشکر کنیم. امیدوارم این روند ادامه دار باشد. چنین کاری نشان می‌دهد بازسازی و ترمیم سالن های سینما و ساخت سالن ها جدید برای این نهاد در اولویت قرار دارد که باعث خوشحالی عوامل سینما و هنردوستان است. من به عنوان یک سینمادار از مدیران حوزه هنری تشکر می‌کنم که در این زمینه فعالیت و هزینه می کنند. باید در شهرهایی که فاقد سالن سینما هستند پردیس‌هایی مناسب آن شهرها ساخته شود و در این زمینه سرمایه گذاری شود. امیدوارم شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی مانند حوزه هنری در این زمینه پیشقدم شوند و سینما به همه شهرهای ما برود و فیلم‌ها در همه شهرها همزمان با شهرهای بزرگ اکران شوند.

احیای سینما توسط حوزه هنری

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون: سیاست بازسازی سینماهای توسط حوزه هنری به احیای سینماداری در کشور کمک می‌کند. ما در حال حاضر به شدت با کمبود سالن‌های سینما مواجه هستیم. امروزه، برخی از فیلم‌ها به فروش‌های بالای ده میلیارد تومانی دست پیدا می‌کنند و اقبال به فیلم های داستانگو نسبت سال‌های گذشته بیشتر شده است. استقبال مخاطب از سینما باید با ساخت سینماهای جدید و مرمت سالن های فعلی جواب داده شود. سالانه بیش از صد فیلم تولید می‌کنیم درحالی که سالن‌های سینما پاسخگوی این میزان از اکران نیستند. اقدام حوزه هنری در بازسازی سالن‌های قدیمی بسیار در جذب مخاطب موثر است. سینماهای حوزه هنری یک به یک مرمت می‌شوند، این جای خشنودی است و به چنین مدیرانی باید تبریک گفت. چنین اقدامی می‌تواند به کلیت سینما و احیای این صنعت کمک کند.

حرکت حوزه هنری شایسته، لازم و قابل توجه

سیدهادی منبتی: از آنجاییکه بیش از هشتاد سالن سینمای سراسر کشور متعلق به حوزه هنری است و بسیاری از استانهای کشور به واسطه سالن های حوزه هنری صاحب سینما هستند؛ این حرکت حوزه هنری را بسیار شایسته، لازم و قابل توجه می بینم. قطعا، بازسازی سالن های سینمایی نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و با برنامه ریزی جدی در این زمینه ظرف دو سال، هم بازخورد خوبی از مخاطبان خواهیم گرفت و هم اینکه این سرمایه استفاده شده بر می گردد. به عنوان نمونه سینمای «هویزه» مشهد را قبل و بعد از بازسازی در نظر بگیرید. قبل از بازسازی این سینما در رتبه های هفتم یا هشتم به لحاظ جذب مخاطب قرار داشت اما بعد از بازسازی سینما «هویزه» توسط حوزه هنری اگر اولین سینما به لحاظ جذب مخاطب نباشد دومین سینمای پرمخاطب کشور است.

قطعا، افزایش سالن های سینمایی هم بسیار حرکت موثر در جهت جذب مخاطب خواهد بود اما بازسازی و به روز رسانی این تعداد سالنهای موجود هم ظرف دو سال آینده نتایج مطلوب فراوانی را به همراه خواهد داشت.

«سالن سازی» در شرایط سخت اقتصادی

محسن علی اکبری:  نیاز به ساخت سالن های سینما با توجه به کمبود سالن در کشور به شدت احساس می‌شود. تعداد سالن های سینما در ایران اصلا با سرانه جمعیت همخوانی ندارد. طبق قواعد ما باید تعداد دو هزار سالن سینما در کشور داشته باشیم تا به استاندارد برسیم، ولی تعداد سالن های فعال ما نهایتا به ۲۰۰ سالن می رسد. حوزه هنری به عنوان ارگانی که بیشترین تعداد سالن های سینما را در اختیار دارد و در خصوص اکران حرف اول را می زند و هیچ بخش خصوصی و نهاد دیگری توان رقابت با این نهاد را ندارد. با وجود تمام دغدغه هایی که در خصوص مسایل مالی و رکود اقتصادی در سال های اخیر با آن مواجه بودیم حوزه هنری همچنان به سالن‌سازی و مرمت سالن های قدیمی پرداخته است که جای تقدیر دارد. حوزه هنری در چنین شرایطی اقدام به ساخت سالن های سینما در شهرستان ها می‌کند واقعا دلگرم کننده است. ساخت سالن هایی مانند پردیس آزادی و پردیس هویزه مشهد به رونق اکران کمک بزرگی کرده و امیدوارم دولت، شهرداری‌ها و نهادهای خصوصی هم در این زمینه فعال شوند و همه دست به دست هم دهند تا به سرانه دو هزار سالن که نیاز کشور است برسیم. امیدوارم با سرمایه گذاری در زمینه ساخت سالن‌های سینما توسط حوزه هنری و سایر نهادها دوستانی که در حیطه تولید فیلم کار می‌کنند دست کم بتوانند به بازگشت سرمایه شان امیدوارم باشند و دوست دارم به عنوان یک سینماگر از عملکرد مثبت حوزه هنری در این زمینه تقدیر و تشکر کنم.

حوزه هنری ارگان قدرتمند فرهنگی و سینمایی

علی غفاری کارگردان سینِما: در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور حتی یک سالن سینما هم نداریم و ساخت سالن در این شهرها می تواند به جذب مخاطب و فروش فیلم ها کمک کند. طبیعتا نیاز ما به سالن ضروری است و امیدوارم شاهد سینما سازی باشیم و بر تعداد پردیس های سینمایی افزوده شود. حوزه هنری یکی از ارگان های قدرتمند فرهنگی و سینمایی است و مالکیت سالن های بسیاری را در دست دارد و میتواند در سرنوشت یک فیلم موثر باشد. امیدوارم حوزه هنری همواره عدالت اکران را در نظر داشته باشد. اقدام حوزه هنری در بازسازی سینماهای قدیمی و ساخت سالن های جدید فوق العاده است. این یک اقدام فرهنگی قابل تحسین و باعث خوشحالی همه خانواده سینماست و باید به هر نحوی از این اقدام حمایت کرد. چنین حرکت هایی باعث دلگرمی همه سینماگران است. مردم ایران این حق را دارند تا در سینماهای استاندارد و راحت فیلم تماشا کنند و همه شهرها باید به سالن های خوب تجهیز شوند. بسیاری از سالن های سینما به خصوص در شهرستان ها کاملا غیر استاندارد و کهنه هستند و از نظر کیفیت صدا و تصویر در شرایط نامطلوبی قرار دارند.. اقدام حوزه هنری در بازسازی چنین سالن‌هایی می تواند باعث آشتی بسیاری از مردم با سینما شود.

ساخت سینماها به نفع کل سینمای ایران

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما: تعدادی از سالن‌های ما بسیار قدیمی هستند و سیستم پخش فیلم در آنها با کیفیت نیست و خانواده ها رغبتی به فیلم دیدن در چنین سالن هایی ندارند. این موضوع ربطی به اینکه سینما در چه نقطه‌ای از شهر باشد ندارد. در حال حاضر در جنوبی ترین نقطه شهر سالنی وجود دارد که خانواده ها به آن اقبال نشان می‌دهند اما در مرکز شهر سینماهایی هستند که خانواده ها احساس می‌کنند برایشان مناسب نیست. خدا را شکر حوزه هنری در سال‌های اخیر اقدام به ساخت سالن های سینما و مرمت سالن های قدیمی کرده است. من بعضی از این سالن ها را دیده ام و از به روز رسانی آنها بسیار خوشحالم. این موضوع هم به نفع حوزه هنری است، هم به نفع مردم و مخاطبان سینما و هم به نفع کلیت سینما. حوزه هنری در حال حاضر از پخش فیلم‌ها سود می برد چون سالن های خوبی دارد و در جذب مخاطب موفق عمل می کند. سالن های این نهاد با پردیس ها برابری می‌کنند و هرچقدر در راه ساخت سالن‌های جدید و بازسازی سالن ها کوشاتر باشد بیشتر بهره مند خواهد شد و سینمای ایران نیز از این موضوع بهره خواهد برد.