- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعزام تیم‌های مستندسازی حوزه هنری به مناطق سیل‌زده/ مستند «آدم‌های بحران» در حال پخش از شبکه سه سیما و سایر شبکه‌ها

yasser-faryadras

به گزارش سوره سینما [1]، یاسر فریادرس گفت: ما از همان شروع سیل گلستان با توجه به اینکه کار رسانه ای خیلی کمی صورت گرفته بود و آمار، اخبار و روایت دقیق و کاملی از آن منطقه در دست نبود تصمیم گرفتیم که یک تیم بفرستیم تا یک سری تصویر از منطقه تهیه کند و در مرحله اول به قالب آن فکر نکردیم.

وی افزود: به دلیل همزمانی این اتفاق با تعطیلات نوروزی پس از پیگیری ها، موفق شدیم تیمی به سرپرستی وحید کاظمی را راهی «آق قلا» در استان گلستان کنیم.

مدیر مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری توضیح داد: در ابتدا قرار بود فقط یک سری تصویر داشته باشیم و بعدا درباره چگونگی شکل گیری اش تصمیم بگیریم ، اما بعد از کمی تحقیق در منطقه به این نتیجه رسیدیم که تمرکزمان را بگذاریم روی افراد و گروه هایی که داوطلبانه و دلی در حد وسع و توان خود هرچقدر کم و کوچیک دارند به هموطنانشان کمک می کنند.

فریادرس تشریح کرد : این افراد و گروه ها غالبا هم شبیه همدیگر و از یک جنس نیستند مثلا یکی از آنها یک روحانی کشاورز است که تراکتورش را برداشته و رفته تا در آن مناطق کمک رسانی کند، یا یکی دیگر از سوژه ها خانمی است که شغلش مربیگری مهدکودک است و رفته تا آنجا بتواند برای بچه ها روحیه بسازد و سرگرمشان کند، دیگری خانم خانه داری است که در روستای مجاور خانه اش را برای اسکان و استفاده همشهری هایش آماده کرده و کارهایی از این دست که اسم مجموعه را هم به نام «آدم‌های بحران» نام گذاری کردیم.

وی تصریح کرد : «آدم‌های بحران» اصلا آدم هایی با شکل و شمایل قهرمانی عجیب نیستند و اتفاقا آدم های معمولی هستند که در لحظه های بحران سر و کله شان پیدا می شود و به داد مردم می رسند.

این مستندساز معتقد است: در زمان سیل آق قلا هنوز رسانه ها و مردم سر درگم بودند و اینقدر انعکاس و تصویر کم بود که ما این ضرورت را حس کردیم در جایی که دوربینی نیست و خلاء محسوب می شود وارد میدان شویم وگرنه الان در وضعیت پلدختر که خدا را شکر رسانه ها با کمیت و کیفیت بیشتری وارد عمل شدند ما فعلا گروهی نفرستادیم و همیشه ترجیح می دهیم و رسالت خود میدانیم جاهای خالی میدان را پر کنیم و با ساخت چنین آثار «واکنش سریع»، کمی فضای سردرگمی رسانه ها را تلطیف کنیم.

وی افزود: حرف این مستند ها این است که با وجود اینکه دولت کم کاری می کند و همکاری نمی کند، با اینکه تنوع و وسعت مشکلات در این روستاها و شهرها بیشتر از حد تصور است اما در همین میان آدم هایی هستند که هر کجا چنین بحران هایی باشد به داد مردم می رسند و به آنها کمک می کنند.

وی همچنین افزود: سوژه های ما لزوما آدم هایی شبیه به هم نیستند و اینطور نیست که بگوییم که همه آنها سپاهی اند یا روحانی اند یا بسیجی اند، بلکه واقعا به دور از جناح گرایی هر آدم یا گروهی که در قالب «آدم های بحران» یا قهرمان های بحران گنجانده می شد را به تصویر کشیدیم.

فریادرس درباره وقوع سیل شیراز نیز به ما گفت : محمد کارت که خود اصالتا، شیرازی است و در تعطیلات نوروز هم در شیراز به سر می برد ، سرپرستی تیم سازندگان مستند شیراز را برعهده گرفت که مستند او نیز در مراحل نهایی تدوین به سر می برد و به زودی آماده نمایش خواهد شد .

وی همچنین درباره نحوه استفاده از این مستندها بیان کرد : مجموعه «آدم های بحران» در قالب مستندهای کوتاه بین ۳ تا ۴ دقیقه آماده شده و برای همه شبکه ها ارسال شده و به مرور از شبکه های مختلف در زمان مختلف هم پخش خواهد شد . همچنین مستند مربوط به سیل شیراز هم به همین شکل در کنار انعکاس در فضای مجازی به منظور نمایش در تلویزیون آماده خواهد شد.

فریادرس در پایان عنوان کرد : در منطقه خوزستان کارهای مقدماتی از روزها قبل صورت گرفته و برای خوزستان هم با مستندسازانی وارد بحث شدیم که به امید طی شدن و فراهم شدن امکانات و شرایط به آن مناطق راهی خواهند شد.