- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

استقبال ۳هزار و ۳۴۱ اثر از جشنواره/ از علت وقفه چهار ساله وارش بی‌اطلاع هستم

varesh_neshast

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» با حضور مهدی قربانپور دبیر جشنواره و مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی این جشنواره، امروز در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» در خصوص روند برگزاری جشنواره فیلم وارش گفت:از ۶ماه گذشته اطلاع رسانی در خصوص این جشنواره آغاز شده است. جشنواره یک وقفه ۴ساله داشته است و دوره نهم در شهر مازندران به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال مردم روزهای بدی را به واسطه سیل  در مناطق مختلف شروع کرده‌اند که وارش هم سعی دارد نگاهی به این اتفاق داشته باشد.

قربانپور ادامه داد: هزینه های فرهنگی زیادی برای احیای این جشنواره پرداخت شده است .آماده سازی زیر ساخت ها اولین گامی است که در این جشنواره برداشته شده و به جرأت می توان گفت اولین جشنواره ای است که از ابتدا کاخ ثابت داشته است. وارش اعتقاد دارد که اگر تلاش جمعی نباشد رویداد فرهنگی به درستی انجام نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: توجه به نگاه های مستقل به جشنواره در کنار همراهی دولت از جمله اهداف این رویداد مهم است.

سیاست های جشنواره امسال به درستی شکل گرفته و با تاکید بر فرهنگ عامه و سنت های رفتاری ، گفتاری و زیستی به کار خود ادامه می دهد .

دبیر جشنواره درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره اذعان داشت: به طور کلی ٣هزار و ٣۴١ اثر به دبیر خانه این جشنواره رسیده است که از این تعداد ١۶٧٢ اثر از هنرمندان داخلی و ١۶۶٩  اثر از هنرمندان خارجی بوده است . در این دوره با افزایش ٣برابری آثار نسبت به دوره گذشته روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: از مجموع آثار داخلی ثبت شده، ١٢٠١ فیلم در بخش مسابقه ملی و ٢۴٣ فیلم در بخش ویژه و براساس توجه به جنگل های هیرکانی بوده است همچنین ٢٢٨ فیلم در بخش ترنه وا از جمله منقاضیان شرکت در این رویداد بوده است.

قربانپور ضمن تاکید بر توجه جشنواره فیلم وارش به فیلمسازان جوان یادآور شد:  تاکید جشنواره وارش بر توجه ویژه به فیلمسازان جوان و کشف استعدادهای جدید ، در این دوره از جشنواره ۵٣ فیلمساز دهه ٨٠ و ١١۶ فیلمساز دهه ٧٠ حضور دارند.

varesh_neshast2 [2]

وی با اشاره به بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: در بخش رئیس فستیوال جشنواره باکو مهمان ما هستند و ۱۰ فیلم در بخش مرور فیلم های کشور آذربایجان مورد توجه است. همچنین استان گیلان به عناون استان مهمان جشنواره ما را همراهی می کنند و جزئیات نمایش فیلم ها و نشست ها در این استان متعاقبا اطلاع رسانی می شود. به بخش بین الملل توجه ویژه ای شده است وفیلم هایی که از سال ۲۰۱۵ به بعد تولید شده اند در حوزه میراث مشترک از کشورهای روسیه، اذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران که کشورهای حوزه دریای خزر هستند در جشنواره نمایش داده می شوند. فیلم های «لوتوس»، «افسانه کرم هفتواد» و «شگفتی الهام بخش» از ایران در این بخش شرکت دارند.

قربانپور با تاکید بر اهمیت ارتباط بین منطقه ای در جشنواره عنوان کرد: در بخش مسابقه ترنه وا فیلم هایی که در جغرافیای مازندران ساخته شده نیز شرکت دارند که ٢۴ فیلم از فیلمسازان مازندرانی و سایر استان ها بوده است.

وی با اشاره به نشان های سازمان ها و نهادهای صنفی بیان کرد: نشان استاد داوود رشیدی همزمان با نامگذاری یکی از سالن ها به نام ایشان، نشان عالی انجمن کارگردانان سینمای مستند، نشان ایسفا، نشان بهار نارنج توسط شهرداری بابل که برگزار کننده جشنواره است به بهترین فیلم از نگاه آن ها اهدا می شود.

دبیر جشنواره سازمان امور سینمایی وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی .استانداری مازندران ،موسسه فرهنگی اکو،کمیسیون ملی یونسکو در ایران،انجمن صنفی کارگردانان مستند ،انجمن فیلم کوتاه ایران،موسسه فرهنگی آونگ،موسسه هنرهای تجسمی ،انجمن منتقدان سینمای ایران،مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی،هنر و تجربه ،هواپیمایی وارش،خانه صلح ،  جمعیت شهر سالم ،فرمانداری ،شورای شهر و  شهرداری بابل مراکزی را از سازمان های مشارکت کننده در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش معرفی کرد.

وی ضمن اشاره به عناوین کارگاه های جشنواره گفت: کارگاه های اندیشه و اجرا در فیلم مردم نگاری با تدریس همایون امامی، تکنیک های توزیع فیلم مستند در جشنواره ها با حضور احد محبی و محمد رضا فرطوسی، تولید فیلم مستند مردم شناسی با حضور فرهاد ورهرام، آغاز و پایان در فیلم مستند با حضور مهرداد اسکویی، امر ذهنی و امر واقع در مستند با حضور فرشاد فدائیان، ساز و کارهای تامین سرمایه جمعی برای تولید یک فیلم با حضور زینب تبریزی و شیما صابری، زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم با حضور پرویز جاهد،جامعه شناسی فیلم عامه پسند با حضور جواد طوسی و خسرو دهقان از جمله موضوعاتی هستند که در این جشنواره به آن ها پرداخته می شود.

varesh_neshast3 [3]

در ادامه نشست، قربانپور از فعالیت های بخش فرهنگی و آئینی جشنواره برگزاری نمایشگاه های تجسمی در ۵ گالری و نمایش ۳۰۰ اثر تجسمی در این بخش خبر داد. همچنین به اجرای تئاترها، پرفورمنس ها و نمایش های خیابانی اشاره کرد.

وی از استفاده از المان و نماد سقاتالار به عناون نماد ویژه و بومی مازندران در هویت بصری جشنواره خبر داد و گفت: تلاش برای حضور مردم در جشنواره ها اهمیت زیادی دارد. اگر جشنواره ها می توانند پاتوقی برای گردهمایی هنرمندان باشند. اما مجموعه جمعیت شهر سالم در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش از مخاطبان برای تماشای آثار جشنواره دعوت کرده است و مورد اقبال مردم مازندران قرار گرفته است.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم وارش در پاسخ به این سوال که چه تعداد از مجموع آثار فیلمسازان جدید، پذیرفته شده است، گفت: وظیفه ما است که همه آثار به صورت الکترونیکی ثبت شود که بخشی از آن فیلم همرجویی است که باید به همه آنها توجه شود. آمار ما در پرتاب حشنواره ثبت و آنالیز شده است در بخش های مختلف به هنرجویان و فیلمسازان جوان توجه شده است.

وی از علت وقفه چهارساله جشنواره اظهار بی اطلاعی کرد و یادآور شد: بخشی از تاخیر ها مربوط به ناهماهنگی و عدم ارتباط سازمان برگزار کننده با سازمان سینمایی و بخشی مسائل مالی بوده است که با توجه به شرایط اقتصادی تمام تلاش های برای بقا و ادامه آن انجام شده است بر ایت اساس می توان گفت جشنواره حالا حالاها پایدار است .

قربانپور عنوان کرد: قرار بود جنگل های هیرکانی ثبت یونسکو شود. در کنار جشنواره چند پورتال تعریف شده که امسال با نمایش ٨ فیلم در بخش جنگل های هیرکانی، کمک های خوبی صورت گرفته و پرونده ثبت جهانی آن پیگیری شود.

وی در پایان اظهار داشت: عمده همکاری ها خدماتی است .مجموعه وارش از سازمان های مختلف دعوت به همکاری کرده و هواپیمایی وارش در بخش بین الملل و جا به جایی میهمان بین المللی را برعهده دارد که بار هزینه ای جشنواره را کاهش داده است.

لازم به ذکر است در این نشست خبری از تیزر و ۵ پوستر اصلی بخش های مختلف نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» رونمایی شد.