- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

استقبال دو هزار فیلم از جشنواره/ انتظامی موافق ادغام جشنواره ملی و جهانی نیست

neshast-jahani1

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره و مدیران بخش های مختلف امروز در پردیس چهارسو برگزار شد.

در این نشست خبری رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر  ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان در خصوص حمایت سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از این حادثه بزرگ گفت: در جشنواره امسال با تفاهم جمعیت هلال احمر و انتخاب سفیر مهربانی در مجامع عمومی تلاش شده از مردم حادثه دیده حمایت شود و امسال همه عواید محل بلیط فروشی و محصولات فرهنگی به سیل زدگان اختصاص خواهد یافت.من معتقدم سیل بلا نیست چرا که با وجود خساراتی توانسته کشور خشکسال ما را  پر آب کند.

وی افزود: به منظور تقارن جشنواره با اعیاد شعبانیه امسال با کمک شهرداری تهران فضای عمومی شهری در برخی نقاط برای شادسازی مردم و آشنایی شهروندان با سینما مراسماتی چون گذر سینما تدارک دیده شده است.و در نظر داریم همانند سال گذشته با جشنواره ای پر رونق و سرشار از تجارب همراه باشیم که احقاق این امر مسئولیت ما را بیشتر کرده است.

میر کریمی ادامه داد:۴سال دبیر خانه ثابت با اهداف و افق های معین شده ای برای این جشنواره تعریف و مستقر شده است و این وجه تمایز جشنواره جهانی با سایر جشنواره ها است. اما به طور کلی سال سختی داشته ایم چرا که اعمال تحریم ها بسیاری از مناسبات مارا ظالمانه تحت تاثیر قرار داده و حوزه فرهنگ را به منظور جذب فیلم ،نمایش و حتی خرید بلیط برای میهمانان با مشکلات بسیاری روبرو کرده است  و این امر میهمانان ما را از سفر به ایران منصرف کرده و مکاتبات یکساله ما را تحت الشعاع قرار داده است و امسال علارغم  اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه و تامین معوقات دچار مشکل بوده،که بخش عمده ای از مجموعه هزینه های جشنواره توسط بانیان فراهم شده است.این در حالی است که رییس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به ادامه کار جشنواره جهانی فیلم فجر دارد که به غیر از ۵میلیاردی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم مابقی هزینه ها از جای دیگر تامین شده است.

وی یادآور شد: بودجه سال گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر ٨میلیارد و ٢٠٠میلیون تومان بوده است چرا که بخشی از بودجه به ارز خارج از کشور تعلق دارد و امسال تلاش کرده ایم سهم این بودجه  افزایش چشمگیری نداشته و تا سقف ١٠درصد افزایش یافته است.

دبیر جشنواره ضمن اشاره به استقبال تعداد زیادحامیان در تامین منابع مالی ، به این فعالیت ملی کمک شده است که از اهدای چند بلیط هواپیما شروع شده و به مراحل بالاتر می رسد.لازم به ذکر است  در ترانسفر و حمل و نقل متکی به بودجه جشنواره نبوده ایم و علارغم همه مشکلات امسال با ٢۵٠ میهمان خارجی از ۵٨ کشور جهان روبرو هستیم که  ٢٨میهمان برای شرکت در دارالفنون از ٢١ کشور در جشنواره حضور خواهند داشت.این در حالی است که در یکی از بخش های جشنواره ، فیلمی از یک کارگردان اسپانیایی اکران می شود که٣ سال گذشته در دارالفنون تحت تعلیم بوده است بنابراین  تشابه این اتفاقات بهترین برآیند جشنواره فیلم فجر است .

neshast-jahani2 [2]

وی اظهار داشت: ٢٠ورکشاپ در دارالفنون خواهیم داشت و ۴۶ خریدار از ٢۶ کشور  در ٢٢ بازار،  و از ١١کشور ٣٢ غرفه‌دار خارجی  برای این جشنواره تدارک دیده شده است . در کنار بازار ، ورکشاپ هایی برای تولید مشترک، پخش جهانی و غیره داریم که فنون لازم  را به علاقه مندان این عرصه آموزش می دهند.

میرکریمی اذعان داشت: نمایش های بازار از دیگر اقداماتی است که امسال در قالب ۵٢  فیلم ایرانی بلند و مستند به نمایش گذاشته می شود. فیلم های کوتاه انیمیشن و کوتاه و داستانی در اختیار مدیران خارجی گذاشته می شود.  تاکنون ٢هزار فیلم ثبت نام داشته ایم که ١۶٣ فیلم از ۶۴ کشور به نمایش گذاشته خواهد شد .همچنین٢٧فیلم  از فیلمسازان اول در بخش های مختلف به نمایش گذاشته  می شود. ناگفته نماند بزرگداشت انیمیشن ساز و گرافیست علی اکبر صادقی از جمله اقدامات مهم جشنواره جهانی امسال است.

وی با اشاره به سالگرد چهل سالگی انقلاب گفت: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد به فیلم های دهه ۶٠ توجه خاصی شده و فیلم دونده به عنوان اولین فیلم بعد از انقلاب و دیده بان به عنوان اولین فیلم راه یافته به سینمای کشورهای خارجی در ایام جشنواره به نمایش گذاشته می شود.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: براساس روال سالهای گذشته ،جشنواره سعی در انتقال تجارب و سبقه علمی دارد بنابراین از اساتید بزرگ برای همکاری در برگزاری ورکشاپ ها دعوت به کار  شده است .در بخش جلوه گاه شرق که به دنبال کشف استعداد های جدید منطقه است، تلاش می کنیم در احقاق این امر موفق عمل کنیم.

همچنین بخش «زیتون‌های شکسته» به علت فیلم های خوب به «شاخه های زیتون» تغییر نام داده و با موضوع «پنجره ای به دنیای اسلام» فعال خواهد بود.

گفتنی است بخش «مستند زیر ذره بین» همانند سال گذشته با استقبال خوبی روبرو خواهد شد.

neshast-jahani3 [3]

وی یادآور شد: دو نگاه  به سینمای کشور آلمان و چین به منظور آشنایی نسل جدید، در جشنواره برنامه ریزی شده است بدین منظور فیلم های مناسب و مطرحی از این کشورها به عرصه نمایش وارد شده است.

در بخش ژانر نیز ، تلاش شده ژانر «کمدی معاصر» را برای خنداندن مردم به جشنواره اضافه کنیم چرا که در این بخش احساس خلا نسبت به این ژانر وجود داشته و از وجود محصولات نیمه تجاری غافل مانده است.

میر کریمی ادامه داد: بهترین های سال از ١٠ کشور  انتخاب و معرفی مضامین و فرم و شکل این فیلم های خارجی در جشنواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در خصوص داوران ایرانی بخش های  سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در بخش مسابقه بین الملل نرگس آبیار و نوید محمدزاده داوران ایرانی، در بخش جلوه گاه شرق خسرو معصومی،در بخش داوران بین الادیان سید محمد حسین نواب ، در بخش داوران نت پک سید غلامرضا موسوی، در بخش فیلم های اول بهروز شعیبی و در بخش جایزه منتقدان بین المللی روبرت صافاریان از داوران ایرانی ما در جشنواره هستند.

وی اظهار داشت: در تماس با انتظامی متوجه تمایل و بازخورد خوب و حمایت از جشنواره شده ام که براساس استانداردهای موجود، من حرکت خود را در راستای بقای جشنواره ادامه می دهم و تاکنون بازخورد خوبی از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر داشته ایم.

میرکریمی اذعان داشت: باشگاه مخاطبان با استقبال خوبی روبرو شده و تصمیم گرفته ایم امروز ثبت نام در این باشگاه را تمام کنیم که بتوانیم جوابگوی این مخاطب چند صد هزار نفری باشیم و بلیط ها با تخفیف ۶٠  الی ٧٠ درصد در اختیار مخاطبان این باشگاه قرار می گیرد.

وی افزود: بدون هماهنگی با کارگردانان هیچ فیلمی دو نمایش های بازار جهانی پخش نمی شود و همه در خواست ها به این منظور ثبت می شود .نمایش های بازار بلیطی فروخته نشده و اولویت با میهمانان خارجی است. امسال یک سانس نمایش دوم در بنیاد فرهنگی فارابی برای میهمانان خارجی اضافه شده است.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص تلفیق جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر یادآور شد: من نظر کارشناسی ام این است که  است جشنواره نباید ادغام شود و آقای انتظامی در صحبت  با بنده گفتند که من با ادغام جشنواره ملی و جهانی موافق نیستم.

تقویم فرهنگی ما هم وزن با فعالیت های فرهنگی ما نیست و به نسبت پهنه کشوری فعالیت فرهنگی ای نداریم. می توانیم در دو عرصه از فعالیت فرهنگی استقبال کنیم و موافق این تجمیع جشنواره ها نیستم چرا که ما با دو ماموریت متفاوت و مخاطب متفاوت روبرو هستیم. ما تلاش میکنیم جزو جشنواره های تراز اول باشیم و می توانیم یکی از سه جشنواره آسیا باشیم که باید استاندارد بالای ٢٠٠ نمایش در جشنواره برسیم که کمبود این فیلم ها از  نبود سالن ها نشأت می گیرد.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار نمایشگاه تجهیزات سینمایی خواهیم داشت و در این راستا نمایشگاه سخت افزاری و نرم افزاری خواهیم داشت.

لازم به ذکر است مراسم افتتاحیه ای برای سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تدارک دیده نشده و جشنواره فردا در ساعت ١٩:٣٠ در سینما فلسطین  با اکران فیلم «دیده بان» آغاز خواهد شد.