- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

متن مستند «روستای محمدآباد» + فیلم

roostaye-mohamad-abad

سوره سینما [1] – مستند «آدم های بحران» از مجموعه مستندهای سیل استان گلستان در همان روزهای آغازین سیل توسط مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری تولید شده و ما در هر قسمت ۵دقیقه ای آن به تماشای روایت و همدلی های یکی از این قهرمانان می نشینیم.

این مستند با طنین دل انگیز صدای آب شروع می شود که همیشه برای ما تداعی گر آرامش و آبادانی و برکت بود اما این بار خبر دلهره و ویرانی می دهد و سپس روایت آدم های مختلف از ماجرای این آب در روستای محمدآباد را می شنویم و همین صدای آب مدام بین دیالوگ ها تکرار می شود.

در ابتدا یکی از بومی های منطقه که سیل زندگی اش را برده و آزرده خاطر است با بغض و گریه می گوید: سیل قبلی که آمده بود در عرض دو روز وارد حیاط و زندگی شد و زود رفت اما متاسفانه این دفعه ۱۴ روز می گذرد و هنوز آب داخل حیاط است. مردم محمدآباد واقعا گل کاشتند و واقعا محمدی عمل کردند.

کارشناسی توضیح می دهد که : محمدآباد آخرین روستایی است که با مرز ترکمن صحرا هم مرز می شویم و به لحاظ تاریخی شرایط به گونه ای برای محمدآبادی ها رقم خورد که در منطقه ای قرار بگیرند که بینا فرهنگی است ، بنابراین تربیت شدند و اینگونه آموختند که به اقوام، به دیدگاه ها و به آیین های مختلف احترام بگذراند.

از دیرباز اصطلاحی بوده بین مردم محمدآباد به نام «آشنا» یعنی هرکدام از بومی های این روستا تلاششون بوده که در میان اقوام ترکمن یک آشنا داشته باشند و این «آشنا» داشتن یک اختصاص بوده ، یک انحصار بوده و به قول امروزی ها یک «برند» بوده است.

دوباره به روایت همان مرد بغض آلود بومی برمی گردیم که می گوید: پدر من روحانیه، پدربزرگ من هم روحانی بوده ولی ما با اینها ارتباط بسیار بسیار خوبی داریم. همین ارتباط سبب شد که به حسینیه اینجا سر بزنم و دیدم که اکثریت ترکمن های منطقه آق قلا آمدند به این حسینیه .

کارشناس ادامه می دهد:  بعد از حادثه ای که پیش آمد ، شورای اسلامی روستا و بعد از آن مجمع خیرین یک جلسه فوری تشکیل دادند . جلسات اولیه درباره کلیت ماجرا بود و بعد برنامه ریزی برای کار تدارکاتی و بعد اعلام در فضای عمومی و مجازی برای دریافت کمک هایی که مورد نیاز بود و بعد اعلام آمادگی اهالی روستا بود که یا منزلشان را در اختیار ستاد اسکان قرار دهند یا هر تعدادی میهمان که شرایطش را دارند پذیرا باشند و بعد هم آماده کردن مدرسه و حسینیه در دستور کارمان بود.

یکی از جنبه های مهم هم حضور خانم های توانمند در کنار مردهای آشپز در آشپزخانه بود و تهیه سه وعده غذای گرم ، صبحانه نهار و شام برای حدود ۲هزار نفر مهمانی که در خدمتشان هستیم کار سنگینی بوده که در ۱۳ روز عید همه در کنار همه به بهترین شکل انجام دادند.

بعد از یک هفته اول که کارهای ابتدایی انجام شد، برنامه ریزی کردیم برای توجه کردن بیشتر به کودکان و همه و همه هم در واقع کمک های مردم بوده است.

شایان ذکر است مجموعه مستند «آدم های بحران» در فواصل زمانی مختلف از شبکه سوم سیما در حال پخش است.