- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

متن روایت مستند «مهندس کارشناس» + فیلم

Mohandes-Karshenas

سوره سینما [1] – مستند «آدم های بحران» از مجموعه مستندهای سیل استان گلستان در همان روزهای آغازین سیل توسط مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری تولید شده و ما در هر قسمت ۵دقیقه ای آن به تماشای روایت و همدلی های یکی از این قهرمانان می نشینیم.

آقایی در ابتدا می گوید : بعضی از مسئولین اعلام کرده بودند که کانال های فرعی زدیم و هیچ خطری برای سیل برای شهرستان آق قلا وجود ندارد و برای همین مردم شهرستان کاملا خیال شون راحت بود .

پیرزنی با صدایی نگران می گوید : ما اصلا فکر نمی کردیم آب درون اتاق بیاید. اینقدر بالا بیاید. سیل های قبلی که آمده بود فقط نهایتا ۱۰ سانت آمده بود داخل خونه و ما اونجوری حساب کرده بودیم . به ما گفتن فقط نیم متر می آید.

همان آقا ادامه می دهد : آب سیلاب یا همین روان آب هایی که به سمت «آق قلا» و «گمیشان» می آید ، سر ریز سد «گلستان» و سد «وشمگیر» است. در گذشته رودخانه گرگان خودش کانال های انحرافی داشت. این کانال های انحرافی باعث می شده وقتی آب بالا می آمده مستقیما به طرف زمین های شوره زار شمال غرب «آق قلا» هدایت بشه. چون ما در دوره های خشکسالی بودیم این کانال ها را بستند و آب نمی تواند به آن ور برود. به خاطر همین در مسیر خود از روی «گمیشان» و «گنبد» و «آق قلا» رد شد.

آبی که سر ریز سد گلستان بوده به عدد ۵۷۰ رسیده درصورتی ظرفیت این سد فقط۱۲۰ بوده یعنی حساب کنید چند برابر آب رودخانه بوده است.

یکی دیگر از اهالی وسط یکی از بلوارهای شهر ایستاده و درحالیکه از همه طرف با آب محاصره شده می گوید: آقا همین جور که دارید می بینید اینجا عین رودخانه شده. شهر «آق قلا» الان دقیقا عین رودخانه شده که آب از یک طرف می آید داخل و از طرف دیگر بیرون هم نمی رود. اگر هرچه زودتر تدبیری اندیشیده نشه ، «آق قلا» زیر آب محو می شود زیرا کارشناس ها گفته اند بازهم باران می آید . ما باید چیکار کنیم ؟ این مردم چیکار کنند؟ مردم دستشان را رو به کی دراز کنند؟ کدوم مسئول جوابگوی این مردمه؟

ادامه می دهد : همیشه اقدامات پیش گیرانه بهترین راهکاره. بعد از اینکه سیل آمد حالا «گریدر» بیارند هم دردی را دوا نمی کند. متاسفانه الان پوشش گیاهی ما خیلی در سطح کمتری قرار داره . سد «وشمگیر» یا باید لای روبی شود یا تخریب . و اینکه آن کانال های انحرافی که باید می زدند و آن کانال های انحرافی که قبلا وجود داشته اگر همان موقع این کانال ها باز بود این قدر حجم سیل وارد شهر نمی شد . مردم می گویند خانه و همه چیزمان زیر آب رفت . اوضاع روحی مردم را نمی شود گفت ، الان واقعا ناراحت کننده ست. چرا، چون هنوز خونه هاشون زیره آبه. مردم اینقدر داخل خونه امنیت ندارند که داخل همین چادرها زندگی می کنند. الان بعد از چند روز برای مردم نون می فرستند ، آب معدنی می فرستند. مردم اینها را نم یخواهند. مردم مطالبات زیرساختی دارند که دیگه شاید چنین فجایعی نباشند تو منطقه. واقعا دیگه مردم ناراحت اند و تحمل ندارند…

شایان ذکر است مجموعه مستند «آدم های بحران» در فواصل زمانی مختلف از شبکه سوم سیما در حال پخش است.