- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

متن روایت مستند «مربی» + فیلم

Morabi

سوره سینما [1] – مستند «آدم های بحران» از مجموعه مستندهای سیل استان گلستان در همان روزهای آغازین سیل توسط مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری تولید شده و ما در هر قسمت ۵دقیقه ای آن به تماشای روایت و همدلی های یکی از این قهرمانان می نشینیم.

مستند با نمایی از نقاشی کردن بچه ها شروع می شود و صدای خانم مربی که می پرسد بچه ها استان گلستان را بخوایم رنگ کنیم باید چه رنگی ش کنیم؟ بچه ها می گویند سبز. می پرسد چرا ؟ چون سرسبزه

دختر بچه ای می گوید آبی کم رنگ کنیم چون آب گرفته اینجا رو …

در ادامه نماهایی بکر و زیبا از طبیعت استان می بینیم و صدای دلنشین و دلهره آور آب و دوباره صدای مربی که می گوید : من کلا بچه ها رو دوست دارم ، بزرگ ترها معمولا به اندازه کافی بهشون توجه می شه و بزرگ تر ها خودشون می تونن به نیازهای خودشون پاسخ بدن ولی بچه ها خیلی مهمن، خیلی زیاد.

همیشه ارتباط خوبی داشتم با بچه ها و خداروشکر انگار بچه ها هم همیشه با من ارتباط خوبی می گرفتن . بعد از اینکه بحران سیل در استان گلستان پیش آمد ما دنبال یک راهی برای اینکه بتونیم از توانایی هامون استفاده کنیم و کاری کنیم دنبال راهی می گشتیم . پیشنهاد اینکه به این مناطق بیاییم را آقای مکتبی شوهر عمه ام مطرح کردند و گفتند که هنوز رسیدگی ای به بچه ها نشده برای همین پیشنهاد کردند که شمایی که توانایی ارتباط برقرار کردن با بچه ها را دارید بیاید نیروتون رو بذارید روی این کاری که در راستای مهارت ها و توانایی هاتونه. ما هم اومدیم و خداروشکر به نظرم نتیجه خوبی داد.

اول یه آمار گرفتیم از بچه ها و دیدیم فقط توی خونه های داخل روستا نزدیک به ۸۰ تا بچه بودن. بچه ها اول که اومدن چونکه توی خونه ها بودن از نظر بهداشت و تغذیه رسیدگی کامل از طرف اهالی روستا بهشون شده بود و از این جهت کمبود نداشتند و در نگاه اول شاد و خوب بودند اما وقتی که رسیدیم به مرحله بازی ، اینجا بود که فهمیدیم اینها شاید در ظاهر خوبن و می خندن و انرژی دارند و بچگی می کنند و شاید هنوز بعضی هاشون متوجه نشده باشد دقیقا چه اتفاقی افتاده است اما وقتی بحث نقاشی کشیدن ترس هاشون شد ، حرف سیل و آوارگی و از دست رفتن زندگی اومد وسط و من خواستم این نقاشی های ترسشون رو مچاله کنند و محکم داخل سطل آشغال بیندازند و دست بزنند و سعی کنند فراموش کنند

شایان ذکر است مجموعه مستند «آدم های بحران» در فواصل زمانی مختلف از شبکه سوم سیما در حال پخش است.