- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینماگر کشور آذربایجان: فرهنگ امری فراسیاسی و تاثیرگذار بر انتقال تجربیات مشترک است

nezami-abbas

به گزارش سوره سینما [1]، نظامی عباس اوغلی فیلمبردار سینمای کشور آذربایجان با حضور در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش درباره عملکرد این رویداد گفت: آثار این جشنواره متعلق به کشورهای حاشیه دریای خزر است که به نوعی فرهنگ و آداب و رسوم این کشورها را شامل می شود و وجوهات فرهنگی مشترک را به نمایش می گذارد. به طور کلی از نظر غنای محتوایی آثار جشنواره بین المللی فیلم وارش به موضوعات های خوبی پرداخته است.

وی با اشاره به این که فرهنگ از سیاست جدا است، افزود: فرهنگ فراتر از سیاست پیش می رود و می تواند ارزش های فرهنگی چند کشور را به هم نزدیک کرده و در انتقال تجربیات مشترک تاثیر گذار باشد. بنابراین برگزاری جشنواره ای بومی در سطح بین المللی اقدامی جدی و کارساز در عرصه جهانی است و جای قدردانی از مسئولان آن دارد زیرا به انتقال مهمترین عامل اشتراک ملی و جهانی پرداخته و مورد پذیرش بسیاری از مردم دنیا است .

عباس اوغلی درباره محتوای آثار جشنواره فیلم وارش خاطرنشان کرد: این جشنواره فراخوان بزرگی برای ملت های حاشیه دریای خزر است که آداب و رسوم مشترکی با هم داشته است.  این اولین باری است که با دو فیلم «غذاها و خوراکی های آذربایجان» و «فرش آذربایجان» در جشنواره ای ایرانی شرکت کرده ام.

وی ادامه داد: پیشینه فعالیت ام در ایران مربوط به ساخت مستندی از زلزله رودبار در سال  ۱۹۹۰ میلادی است که به علت قرابت آن با دوران حاکمیت شوروی سابق، امکان حضور فیلمسازان در کشور ایران با مشکلات بسیاری همراه بوده است اما به علت علاقه مردم آذربایجان به فرهنگ و آداب این کشور، فیلمسازان با جدیت بیشتری اتفاقات این منطقه را دنبال کرده اند و موضوعات جذابی از این مرز و بوم را مورد بهره برداری قرار داده اند.

نظامی عباس اوغلی با تاکید بر اهمیت فرهنگ و هنر ایران در منطقه خاورمیانه عنوان کرد: شناخت ما از فرهنگ ایران به جشنواره بین المللی فیلم وارش محدود نمی شود زیرا ما از گذشته تاکنون به واسطه فیلم های داستانی و مستند با ارزش های فرهنگی و آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران آشنا شده و مردم کشور آذربایجان نسبت به آن شناخت کافی دارند؛ با این حال برگزاری اینگونه جشنواره ها شناخت ما را عمیق تر و مستحکم تر خواهد کرد .

نهمین جشنواره فیلم وارش تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه در استان مازندران درحال برگزاری است.