- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فیلم وارش فرهنگ عامه مازندران را به دنیا معرفی می‌کند

amir-toode-roosta

امیر توده‌روستا داور بخش مسابقه ملی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش با اشاره به نحوه داوری‌ها و سطح کیفی فیلم‌های این بخش به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: به جرات می توان گفت سطح کیفی فیلم ها در مقایسه با ادوار گذشته، در دوره نهم بهتر شده است و به نظر می رسد این روند در بخش های دیگر نیز ادامه دارد. در بخش های ترنه وا و جنگل های هیرکانی، مستند، در جایگاه ویژه تری نسبت به آثار داستانی و انیمیشن قرار داشت و به طور کلی فیلم ها کیفیت بالایی داشتند.

وی افزود: در این جشنواره بخش های متنوعی تعریف شده است که می تواند بخشی از فرهنگ عامه در منطقه مازندران را به جامعه بین الملل معرفی کرده و به بهترین شکل به نمایش بگذارد. تنوع آثار در بخش ملی از دیگر ویژگی های این جشنواره است. اگر بخواهیم با دیدگاهی شناختی به محتوای آثار این جشنواره نگاه کنیم، بخش عمده ای از فیلم های مسابقه نه تنها معرف فرهنگ بومی قومیت های مختلف ایران بوده بلکه در شناخت و آگاهی از اندیشه های مردم ایران نیز بر دیگر کشورهای دنیا  تاثیرگذار خواهد بود.

توده‌روستا خاطر نشان کرد: تعدادی از فیلم های راه یافته به بخش مسابقه ملی جشنواره به نوعی فیلم اولی محسوب می شوند و از لحاظ کیفیت، قابلیت نمایش در سینمای کشورهای دیگر را داشته و قادرند مسیر رو به پیشرفتی را در سینمای ایران طی کنند. این در حالی است که تعداد دیگری از فیلم ها این تجربه را از سر گذرانده و از سابقه شرکت در جشنواره های مطرح دنیا برخوردارند .

وی در خصوص اهمیت و سیاست جوانگرایی در جشنواره های سینمایی تصریح کرد: سینما نمی تواند نسلی را پررنگ و دیگری فراموش کند زیرا غالبا نسل جدید باید مطالبه گر تجربیات نسل قدیم در حوزه فیلمسازی باشد و سینمای ایران را به پیشرفت برساند اما در این جشنواره ها نسل های جوان نقش پررنگ تری ایفا می کنند.

داور بخش مسابقه ملی نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با اشاره به مهمترین معیارهای داوری آثار عنوان کرد: جذابیت، کیفیت بالای آثار و انسجام ساختاری مهمترین عامل برای دیده شدن فیلم هاست. باید در نظر بگیریم که برای فرهنگ عامه فیلم دیده و داوری می کنیم. طبیعتا فیلم هایی که در این جشنواره داوری شده است به نوعی از این مرحله عبور کرده و در کنار نگاه عامه بر اصول سه گانه تاکید دارند.

وی ادامه داد: جشنواره ها بر بستر سازی دوسویه سینما تاثیرگذارند این در حالی است که در کشف استعدادهای جدید مثبت عمل کرده و با نمایش مضامین غیر قابل دسترس برای سینماگران حرفه ای نسبت به ارائه این مضامین نیز موفق بوده اند.

توده‌روستا در پایان یادآور شد: نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش درشناساندن فرهنگ اقوام به یکدیگر تاثیر بسیاری داشته و قطعا بخش عمده ای از این فیلم ها می تواند نمایه ای از فرهنگ و آداب و رسوم ایران در دنیا باشد.