- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

راز ارتباط شرکت «مک دونالد» و سازنده F15/ قسمت دوم این مستند را می‌سازیم

tohid-ebrahimi

توحید ابراهیمی جوان ترین مستندساز حوزه هنری در گفت و گو با سوره سینما [1] درباره کارگردانی مستند نیمه بلند «مک دونالدز تقدیم می کند» گفت:  در ابتدا من ایده ای برای ساخت مستندی پیرامون کنکور و نظام آموزشی داشتم که هر کجا می رفتم به خاطر سن کمم به من اعتماد نمی کردند و ایده ام را نمی پذیرفتند تا اینکه از طرف مرکز مستند سوره برای جلسه ای دعوت شدم.

وی ادامه داد : آنها هم با ایده کنکور مخالفت کردند و گفتند چون موضوع حاشیه سازی است صلاح نیست که شروع دوران کاری ام با حاشیه همراه باشد و به جایش ایده مک دونالد را برای من مطرح کردند که بروم روی آن کار کنم و تنها ارجاعشان « نظریه فریک من» درباره ارتباط شرکت «مک دونالد» و «مک دانل داگلاس» سازنده «F15» بود.

ابراهیمی توضیح داد : من از مرداد ۹۷ به تنهایی پژوهش و تحقیق این مستند را شروع کردم و بعد از مطالعه صدتا سایت و مقاله خارجی و بعضا داخلی، به ۵۸۰ صفحه پژوهش رسیدم که خلاصه آن را در ۷۱ صفحه به نویسنده که مهدی مافی بود دادم .

وی افزود : نوشتن متن مستند حدود ۲ ماه طول کشید و بعد از آن شروع به تهیه آرشیوها کردیم. آرشیو هایی که از نکات تمایز آن یکی فیلم بودنش است ، به طوریکه ما فقط ۳ فریم عکس در کل مستند استفاده کردیم و یکی دیگر لوگو نداشتن فیلم هاست که فقط از لوگو «نشنال جئوگرافی» به عمد و برای اعتبار بخشیدن به فیلم ها استفاده کردیم که ابراهیم حاتمی کیا هم از همین وجه ممیزه مستند ما خوشش آمده بود و تعریف کرده بود.

وی درباره ارزش و اعتبار آرشیو ها گفت : بیش از ۷۰ درصد این فیلم ها مستند است و تصاویر انطباقی نیست به طوریکه حتی تصاویر مربوط به چک های شرکت نیز واقعی است و رایج ترین سوالی که از همه از من می پرسیدند این بود که واقع این تصاویر را از کجا آوردم .

ابراهیمی سخت ترین بخش ساخت این مستند را تهیه فیلم های آرشیوی آن دانست و تشریح کرد : از آنجایی که این فیلم ها جزو آرشیوهای عمومی نبود و همگی باید اختصاصی از خود شرکت بیرون می آمد مراحل جمع آوری آن خیلی خیلی سخت بود و مهم ترین دلیلی که این پروژه که قرار بود سه ماهه تمام شود ، ۹ ماه به طول انجامید ، همین ماجرای آرشیوها بود.

وی درباره جزئیات مستند «مک دونالدز تقدیم می کند» گفت : مستندی ۳۰ دقیقه ای و ۴ اپیزودی با روایت «حمید محمدی» است که به دلیل پتانسیل پژوهی بالای آن و اسناد و تحقیقاتی که در دست داریم این قابلیت را دارد که در قسمت های بعدی ادامه پیدا کند و قطعا حداقل قسمت دوم آن را خواهیم ساخت.

این مستند ساز که فعالیت جدی خود را از ۱۵ سالگی آغاز کرده و در همان سال مستند نیمه بلند «راز یک پرواز» را درباره شهدای ناجای استان مازندران ساخت و علاوه بر نمایش فیلمش در سینما فلسطین در جشنواره عمار و همچنین شبکه استانی مازندارن ، عنوان جوان ترین مستندساز استان را به خود اختصاص داد ، در حال حاضر ۲ مستند در حال ساخت دارد که یکی درباره مسائل و اولویت های زنان در اروپا با حمایت خانه تولیدات جوان شبکه ۳ سیماست و دیگری با ساخت شخصی درباره شهید علی هاشمی است .