- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پایان نگارش سریال ۱۲ قسمتی «دلیل» با محوریت امام زمان (عج) و مهدویت

hoseini

سیدمحمد حسینی مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری در گفت و گو با سوره سینما [1] از ضرورت های پرداختن به موضوع مهدویت در سینما و تلویزیون برای ما گفت : درمورد وجود  مقدس امام زمان (عج) خب آنچه که مسلم است ما به عنوان کسانی که در فضای هنری و رسانه ای کار می کنیم باید اعتراف کنیم یکی از بزرگترین نقطه ضعف های رسانه ملی ما و شاید سینمای ما و تمام عوامل رسانه ای ما در ۴۰ سال گذشته دقیقا همین بوده است. یعنی عدم پرداختن به موضوع امام زمان (عج) . یعنی هرگز ما به امام زمان (عج) به عنوان یک موضوع جدی در سینما و تلویزیون مان نگاه نکرده ایم.

وی افزود : نشانه این ادعا هم همینکه اگر من امروز بگویم «امام زمان» ، شما به عنوان مخاطب یاد سه تا سکانس بیشتر نخواهید افتاد. یا یک مداح روی یک استیجی در حال خواندن است و بقیه نشستند دست می زنند. این یک تصویر رسانه ای است از نیمه شعبان . یا دومین تصویر و سکانسی که به ذهن مخاطب می رسد یک اسب ول شده در بیابان است و سومی اش یک پای برهنه رو به جمکران و هیچ ما به ازای تصویری دیگری برای موضوع امام زمان (عج) در ذهن مخاطب نساختیم و نیست.

وی همچنین ادامه داد : حتی شاید بتوان گفت تصویر اول را که مولودی خوانی و مداحی است را باید حذف کنیم زیرا ارتباط چندانی به فضای رسانه ندارد و مداحی و منبر جایگاه خودش را دارد و رسانه کارکردی در ارتقا یا فروکاستش ندارد و فقط دارد از فضای موجود استفاده می کند و چیز جدیدی خلق نمی کند.

حسینی تاکید کرد: به نظر من اگر نگوییم خلاء موضوع مهدویت، سرافکندگی است ، حداقل باید بگوییم نقطه ضعف رسانه ماست و کمبودهایی از این دست باعث شده که ما مدتی در دفتر تولید متن حوزه هنری مشخصا به موضوع امام زمان (ع) و به داستان ها و موضوعاتی که حواشی ایشون می گذرد فکر کنیم و به عنوان ولی امرمان بهش فکر کنیم و به این فکر کنیم که ایشان چگونه از ما راضی می شوند و ما چگونه باید در مورد ایشان ادای دین کنیم.

وی توضیح داد: کنکاش های اولیه ما ، ما را رساند به داستان هایی در دل تاریخ که منجر شد به نگارش یکی از بهترین سینمایی هایی که در حوزه تاریخ اسلام تا به حال در سینمای ایران به نگارش در آمده ، فیلمنامه بسیار عظیمی که به نوعی کشف جدیدی در سینمای مهدویت به شمار می آید و اتفاق خیلی خاصی است که الان حدود سه سال است مشخصا داریم روی آن کار می کنیم و درباره یکی از شخصیت های تاریخی به شدت مهم در تاریخ مهدویت است . که فعلا بیشتر از این درباره اش صحبت نخواهیم کرد.

وی تکمیل کرد : در کنار ساخت این اثر سینمایی ما ضرورت این را حس کردیم که جامعه را متوجه کنیم که موضوع مهدویت قابلیت آن را دارد که در فضای داستانی و و تلویزیون ما مورد توجه قرار بگیرد و از این جهت رفتیم به سراغ نوشتن یک سریال .

حسینی تشریح کرد: پیدا کردن خط داستانی یک سریال اصلا کار ساده ای نبود و شاید حدود ۲الی ۳ ماه زمان برد و یک تیم ۱۲ نفره از بچه های تحصیل کرده که دغدغه مهدویت داشتند و کلاس های مختلف نویسندگی را گذرانده بودند و عمدتا سر کلاس های حوزه هنری حضور داشتند دور هم جمع شدند تا بالاخره متن یک سریال شیرین و دلچسب شکل گرفت.

وی توضیح داد: پژوهش این سریال از اوایل اردیبهشت سال گذشته آغاز شد و نگارش آن حدود ۱۰ ماه طول کشید و «سیناپس» های اصلی کار تکمیل شده و الان در حد «تریدمنت» است و در حال نگارش دیالوگ ها هستیم و با وسواس خاصی پیش می رویم. با بنیاد مهدویت و موسسات مختلفی که به مهدویت مرتبط است در اتباط بودیم و هستیم تا به پژوهش های درستی برسیم.

وی اشاره کرد: این سریال با ساختار اپیزودیک ، یک خط داستانی واحد دارد ، یعنی یک شخصیت ثابت دارد که در تمام داستان های ۱۲ قسمت تکرار می شود و در قسمت دوازدهم حضور جدی تری دارد و اصل ماجرا مشخص می شود.

وی افزود: ساختار زمانی سریال ترکیبی است ، به این شکل که قصه در زمان حال با تمام مولفه های زمان خودمان اتفاق می افتد و در هر کدام از قسمت ها نقبی به گذشته می زند و به یکی از اتفاقات ویژه در باب مهدویت برمی گردد و دوباره به زمان ما می آید و قصه را ادامه می دهد و کلید حل شدن ماجراهای قصه در همان رفت و برگشت زمانی به گذشته است.

وی معتقد است : من فکر میکنم «پرده نشین» یکی از بهترین سریال هایی باشد که در ساختار اپیزودیک تا به حال کار شده و سعی کردیم همه قواعد و اصول فیلمنامه نویسی را در این زمینه رعایت بکنیم و فعلا در حد پیشنهاد اسم آن را «دلیل» گذاشتیم و هنوز قطعی نیست.

حسینی خاطرنشان کرد: گفت و گوهایی هم در راستای تولید کار شده و عزیزانی که از به نام ترین افراد حیطه سینمایی هستند برای تولید این اثر اعلام آمادگی کردند و حضورشان هم یک حضور کاملا اعتقادی است. که البته تا قراردادی بسته نشده ترجیح می دهم نامی از کسی نبرم ولی همه بزرگان با توجه به موضوع خاص سریال، اعلام آمادگی کردند و با کمال میل لبیک گفتند.

وی در پایان عنوان کرد : فکر می کنم این شروع خوبی باشد برای موضوع مهدویت و انشاا… اگر این کار در سال پیش رو ، به تولید برسد و از رسانه ملی پخش شود بعد از آن حوزه هنری از فیلمنامه سینمایی خودش رونمایی خواهد کرد. فیلمنامه ای که یکی از مهم ترین فیلمنامه های سینمایی است که در دفتر تولید متن حوزه هنری در حال نگارش است.