- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هیچ سینماداری حق دخالت در نمایش فیلم ندارد/ شفاف سازی بودجه‌ای، تکلیف روشنی برای سرمایه‌های مشکوک

NESHAST-ENTEZAMI1

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، اولین نشست خبری حسین انتظامی به عنوان رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری صبح امروز (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت) در سازمان سینمایی برگزار شد. در این نشست حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در خصوص اقدامات سازمان سینمایی نسبت به انتشار برنامه‌های بودجه‌ای گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این سازمان، انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسات مربوطه است. زمانی که بودجه این سازمان‌ها توسط ما تامین می‌شود فعالیت آنها نیز باید تابع برنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و چارجوب‌های تعیین شده باشد چرا که پشتیبانی باید با کمترین بودجه انجام شده و با برنامه ریزی در آن صرفه جویی شود.

در این میان برخی رویکردها نظیر توجه به فیلمسازان، گرایش برنامه‌های ما به شهرهایی غیر از تهران در حوزه فعالیت‌های ما قرار می‌گیرد.

وی درباره شفافیت‌های بودجه‌ای در سازمان سینمایی افزود: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت است که این امر تنها به انتشار آمار و هزینه‌های موسسات محدود نمی‌شود. در چار چوب دستورالعمل‌های موجود، توجه به پیش بینی پذیری و استناد به آن در دستور کار سازمان سینمایی قرار دارد.

بنابراین اعلام برخی از اطلاعات نظیر انتشار میزان مخاطب و فروش سینماهای مورد نیاز طی چند ماه گذشته استنادی بر این امر است.

انتظامی در پاسخ به تولید فیلم‌های فرهنگی و نمایش آن خاطرنشان کرد: برنامه سازمان سینمایی منتشر شده و در کنار آن برخی فعالیت‌های بودجه تعریف شده است. ما قول داده‌ایم دستورالعمل های لازم را در خرداد ماه سال‌جاری منتشر کرده و تاثیر برنامه‌های فرهنگی و بخش‌های حمایتی در تولیدات آثار را اعلام کنیم چرا که با گرایش بودجه‌ای، صدور پروانه‌های ساخت و نمایش موضع گیری خود را نشان خواهیم داد.

در برنامه‌های اعلامی سازمان سینمایی، تمامی ضوابط تا خردادماه اعلام می‌شود و با وجود محدودیت‌های مالی، چارچوب‌ها اعلام و دلایل اختصاص بودجه نیز رسانه‌ای خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات و سیاست‌های مناسب سازمان سینمایی در سال‌های گذشته، تشکیل بخش هنر و تجربه بوده است چرا که با شیوه‌های موجود نسبت به دیده شدن آثار فرهنگی و اندیشه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است.

NESHAST-ENTEZAMI2 [2]

رییس سازمان سینمایی در خصوص پذیرش پیشنهادات مدیریت سیاسی و ماندن در سازمان سینمایی گفت: من در سازمان سینمایی ماندگار هستم.

وی درباره نظام درجه بندی سنی و صدور پروانه ساخت و نمایش اذعان داشت: اگر چه این نظام می‌تواند برای نمایش تاثیرگذار باشد ولی نظام درجه بندی رویکردی مجزا دارد. این نظام به انتخاب فیلم برای اقشار آسیب پذیر و سواد رسانه‌ای کمک می‌کند که طبعا محدودیت‌هایی را نیز در نظام اکران ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است نظام درجه بندی سنی قطعا اجرا شده پروانه نمایش و شورای بازبینی در اعمال آن نقش خواهند داشت.

انتظامی ادامه داد: سیاست کلی دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی دخالت در امور فرهنگی صنوف نیست با این حال از یکپارچگی اتحادیه‌ها استقبال می‌کنیم تا با قدرت بیشتری فعالیت کنیم.

وی اصلاح ساختارها متناسب با شرایط امروز را در دستور کار سازمان سینمایی معرفی کرد که با توجه به تغییر شرایط برخی ماموریت‌های غیر ضروری منتفی،و برخی اقدامات به موسسات دیگر واگذار شده است.

رییس سازمان سینمایی درباره ادغام جشنواره ملی و بین‌المللی فجر گفت: از من توقع رفتاری شتاب‌زده نداشته باشید و ما مشغول ارزیابی جشنواره‌ها هستیم. قول داده بودیم که آیین نامه ۵جشنواره را اعلام کرده و پیش‌نویسی آن را جهت جمع‌بندی، اعلام کنیم بنابراین تصمیم گیری برای ادغام و یا عدم آن به نتیجه این آیین نامه بستگی دارد و در صورت لزوم جشنواره به ارگان‌های دیگر واگذار می‌شود. این در حالی است که جشنواره جهانی در بهبود بازار سینمای ما و حضور کشورهای خارجی در جشنواره تاثیر بسیاری دارد.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سازمان سینمایی در اواخر سال٩۶ و ٩٧، تدوین برنامه جامع سینمایی بوده است که در قالب ٨ رویکرد اصلی مطرح شده است و این بدان معنا است که همه جهت گیری ها به این سمت باشد. توسعه بازار بین‌المللی نمونه‌ای از آن است که اصلاح ساختار و تجدید ساختار در آن لحاظ می‌شود و به جای فعالیت بین‌المللی فارابی، همه بخش‌ها می‌توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند.

این در حالی است که رویکرد توسعه بازار جهانی یکی از محورهای ٨ گانه سازمان است که ظرفیت این روند در حیطه جشنواره‌ها نیز معرفی می‌شود.

NESHAST-ENTEZAMI3 [3]

انتظامی در خصوص حق انتخاب فیلم از جانب سینماداران و دخل و تصرف در نمایش آن یادآور شد: بسترهای نمایش و حاکمیت سازمان سینمایی اجازه نمی‌دهد در نمایش فیلم‌ها چیزی کم و یا زیاد شود و سازمان سینمایی در قبال دستکاری فیلم‌ها از جانب سینماداران برای اکران بر نمی‌تابد. تشخیص اکران، زمان و نوع فیلم بر عهده سازمان سینمایی است و کسی حق دخالت ندارد. پروانه نمایش، مجوز اکران فیلم است و کسی حق دخالت در آن را ندارد. فیلم رحمان ١۴٠٠ در حالی اکران شد که در برخی سینماها پلان هایی که مورد تایید بازرسان ما نبوده به نمایش گذاشته شده و نسخه اکران این فیلم با مجوز آن سنخیت نداشته است.

وی در پاسخ به وضعیت سرمایه‌های مشکوک در سینما گفت: ما نیاز به شناسایی پدیده‌ها داریم تا بتوانیم به دقت صحبت کنیم. ما مرجع شناسایی سرمایه‌های مشکوک نیستیم چرا که وظیفه ما شناسایی سرمایه‌های لازم برای بهبود سینما بوده تا به بهبود این روند کمک کنیم.

رییس سازمان سینمایی اذعان داشت: نظام نامه اکران در سال ٩٨ نسبت به نظام نامه سال گذشته رو به جلو بوده است اما هنوز برخی مشکلات اکران فیلم برطرف نشده است براین اساس در نظر داریم نظام نامه جدید را صرف ٢ ماه دیگر منتشر و با اعمال تغییرات، مشکلات امروز این نظام نامه رفع شود.

وی حمایت از نشریه‌های مکتوب به لحاظ سخت افزاری را وظیفه دیگر معاونت‌ها معرفی کرد و ادامه داد: من وظیفه دارم در شاخص‌ها به نشریات فرهنگی توجه کنم.

انتظامی درباره شفاف سازی نسبت به هزینه‌های جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: حداکثر ۴۵ روز پس از پایان همه رویدادها، همه بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستند همه درآمدها و هزینه‌ها را اعلام کرده و تکلیف سرمایه‌های مشکوک روشن می‌شود.

وی جایگاه شبکه نمایش خانگی در جذب سرمایه رو به پیشرفت دانست و ادامه داد: شبکه نمایش خانگی در بازار نمایش، روند رو به افزایشی دارد و در سیاست گذاری‌های ما به این گزاره توجه می‌شود بنابراین اقلام درآمدی این شبکه که بر اکران سینمایی فیلم‌ها پیشی داشته است، در ایجاد رقابت‌ درآمدی تاثیر گذار خواهد بود.

رییس سازمان سینمایی درباره ضرورت اعمال سیاست‌های چابک سازی گفت: ما هنوز مشغول مطالعه بوده و برای اطلاع رسانی نتیجه آن، زود است اما این سیاست ادامه خواهد داشت چرا که برای افزایش نسبت بودجه‌های حمایتی به پشتیبانی به این سیاست عملی نیاز داریم. در خصوص اعلام ضوابط و ردیف بودجه جشنواره‌ها و پروژه‌ها نیز تمامی اطلاعات اعلام خواهد شد. باید تاکید کنم که شفافیت بودجه‌ای یک طرفه نیست و دستگاه‌های دولتی نیز ملزم به اعلام درآمدها و هزینه‌ها هستند بنابراین رسانه‌ها نیز می‌توانند تقاضای شفاف سازی در این حوزه را داشته باشند.

وی از تجدید ساختاری در سازمان سینمایی خبر داد و افزود: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند تدوین جدید هستیم تا با همکاری مجلس شورای اسلامی نقاط مبهم با جامعه مشخص شود و نسبت به آن اقدام شود اگرچه در همه موارد استناد به قانون کارساز نخواهد بود.

انتظامی در خصوص قرابت خود با سینما و جایگاه مدیریتی اش در سازمان سینمایی گفت: آیا من را به عنوان یک مدیر فرهنگی قبول دارید؟ شاید بتوانم به سینما کمک کنم و طولانی شدن دوران سرپرستی من منوط به پاسخگویی به دو سوال کارایی من برای سینما و پسندیدن من در جایگاه سازمان سینمایی بوده است. من در همه فعالیت‌هایم به استفاده از سرمایه‌های انسانی تاکید داشته‌ام چرا که حضور مدیران گذشته به توسعه کار و بهبود ظرفیت‌های سینما کمک خواهد کرد و بنده در این جایگاه به آن توجه می‌کنم.