- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «علم و اسلام»/ دستاوردهای دانشمندان اسلامی

science-and-islam

سوره سینما [1] : سالیان سال است در کنار اصطلاحات بسیاری که در حوزه فیلم و سینما باب شده، واژه ای نیز به عنوان سینمای دینی و مذهبی رایج شده که در برخی موارد آثاری را شامل شده که مستقیما به شخصیت ها و داستان های دینی و مذهبی پرداخته و در برخی موارد نیز شامل آثار معنا گرا در ساحت دین و اخلاق است. این آثار همچنان در بین اساتید این بحث مطرح بوده و اساتید بسیاری بطور کاملا جدی و با تمام قوا در حال بحث و جدل هستند که اصولا سینمای دینی و مذهبی می تواند وجود داشته باشد یا خیر؟ و اینکه تعریف سینمای دینی و مذهبی اصولا به لحاظ واژه ای صحیح است یا خیر؟

نکته جالب توجه این است که دین را نباید فقط در اسلام و سینمای کشورهای مسلمان خلاصه کرد بلکه یک ژانر بین المللی است که در مدیوم های مختلف سینمای قصه گو ، کوتاه ، انیمیشن و مهم ترین آن مستند ورود کرده است و اتفاقا اهمیت مستند به دلیل اعتبار تاریخی و عدم تفسیر و قضاوت، بیشتر از سایرین است . هر ساله مستندهای بی شماری در دنیا ساخته می شود که مسائل اجتماعی و اعتقادی مهمی را به چالش می کشد و پشتوانه ای معادل صدها ساعت تحقیق و مطالعه دارد که بیننده می تواند به راحتی از حاصل دسترنج گروه مستندسازی استفاده کند و ثمره خلاصه شده دسته بندی شده آنها را ببیند. واحد پژوهش سوره سینما در نظر دارد ترجمه چند نمونه از آثار ساخته شده در سینمای مستند جهان را با محوریت اسلام و مسلمانان و قرآن و … معرفی کند و تماشای آن را صرفا جهت آشنایی با تفکر جهان غرب نسبت به اسلام  پیشنهاد می دهد ، تفکری که بعضا در راستای تفکر ما نیست و حتی گاهی با ما زاویه دارد و آن را منکر می شود ، اما دانستن و آشنایی با همین نوع جهان بینی باعث تقویت بنیان های فکری و اعتقادی ما می شود و عبارت از دل ظلمت ، نور بیرون آمدن یا ادب از بی ادبان آموختن را تداعی می کند.

در مستند «علم و اسلام» (Science and Islam)، جیم الخلیلی، فیزیکدان، به سوریه، ایران، تونس و اسپانیا سفر می کند تا داستان بزرگی را در دانش علمی که در قرن های هشتم و بیستم در دنیای اسلام اتفاق افتاد، بگوید.

میراث آن ملموس است؛ با اصطلاحاتی مانند جبر، الگوریتم و قلیایی که همه مبادلات عربی هستند و در قلب علم مدرن وجود دارد – هیچ ریاضی یا فیزیک مدرن بدون جبر وجود دارد، هیچ کامپیوتری بدون الگوریتم و هیچ شیمی بدون قلیایی وجود دارد.

برای الخلیلی متولد بغداد این نیز سفر شخصی است و در سفرهایش فرهنگ متنوع و بیرونی را کشف می کند که با یادگیری و وسواس با علم جذاب است.

این مستند داستان قابل توجهی از دستاوردهای اغلب نادیده گرفته شده از دانشمندان اسلامی اولیه قرون وسطی از وضعیت ریاضیدان بزرگ الخرایزی، که بسیار کار کرد تا سنت ریاضی را که اکنون به عنوان جبر شناخته می شود به اثبات رساند، تا ابن سینا، پیشگام داروهای اولیه که از قوانین پزشکی او هنوز تا قرن بیستم استفاده می شود،. است.

شایان ذکر است «سوره سینما» فقط تماشای این مستندها را به عنوان بخشی از گنجینه تصویری سینمای مستند جهان پیشنهاد می کند و تایید و ردی بر مفاهیم هیچ کدام از آنها نمی گذارد .

ترجمه شده از topdocumentaryfilms.com [2]

نسخه کامل فیلم ها نیز می توانید از همین سایت دانلود کنید .