- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نگاهی به فعالیت‌های سینمایی حوزه هنری کردستان/ قطب اصلی فیلم کوتاه کشور

amin-moradi

به گزارش سوره سینما [1]، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان درباره فعالیت های سینمایی این استان گفت: حوزه هنری از سال ۸۳  فعالیت خود را در کردستان آغاز و طی این سال‌ها با بهره‌گیری از نیروهای توانسته نقش مهمی در اعتلای فرهنگ و هنر این استان بردارد و به اعتراف بسیاری از مسوولان و هنرمندان یکی از بازوهای قوی و توانمند در حوزه فرهنگ و هنر در این استان فرهنگی است.

وی ادامه داد : حوزه هنری استان کردستان در سال ۸۳ با تعداد محدودی از کارکنان در مرکز استان پا گرفت و در ادامه به مجموعه‌ای پویا، چابک و عمل‌گرا بدل گردید. ایجاد دفاتر شهرستانی حوزه هنری در ۵ استان شاخص با توجه به شرایط قومی و مذهبی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه استان کردستان به عنوان یکی از این استان‌های پایلوت انتخاب و در سال ۹۳ دفترحوزه هنری در شهرستان بیجار نیز راه‌اندازی شد که اتفاق بسیار پر خیر و برکتی هم بوده است.

وی توضیح داد : فعالیت‌های حوزه هنری استان کردستان با تمرکز بر تولید محتوا در بخش‌های مختلف هنری از جمله موسیقی، آفرینش‌های ادبی، هنرهای تصویری، هنرهای نمایشی، تجسمی، آموزش و پژوهش و همچنین فرهنگ و مطالعات پایداری  دنبال می‌شود.

وی معتقد است : تفاوت فعالیت حوزه هنری با سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان حوزه فرهنگ و هنر در این است که در حوزه هنری هنر متعهد و ارزشی دنبال می‌شود، استان کردستان، استان فرهنگ و هنر است، این عنوان و مدال توسط مقام معظم رهبری به استان کردستان بخشیده شده است و یادآور اهمیت و جایگاه استان کردستان در ارتقاء فرهنگ و هنر کشور است.

وی افزود: استان فرهنگی و هنری کردستان کلید واژه‌ای است که نقشه راه مسئولین و خدمتگزاران مردم را مشخص می‌سازد که خوشبختانه ظرفیت و استعدادهای هنری و فرهنگی در کردستان وجود دارد که باید در مسیر صحیح و درست خود هدایت شوند. تحول در توسعه فرهنگی و هنری نیازمند تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در جامعه است، معتقدم که فرهنگ زیربنای توسعه است و بر این اساس با تحولات شگرفی که متناسب با تغیرات روز و نسل جدید هنرمندان ظهور و بروز می‌یابد، به حیات خود ادامه می‌دهد به همین خاطر می‌طلبد در بستر حوزه هنری هنر متعهد و ارزشی دنبال شود.

مرادی در ادامه عنوان کرد : یکی از ظرفیت‌های استان کردستان بحث فیلم کوتاه است، کردستان با حضور استعدادهای فراوان در عرصه فیلم و تولیدات ارزشمند در این بخش  هم اکنون  به یکی از  قطب های  اصلی فیلم کوتاه کشور تبدیل شده است، حضور فیلم‌سازان جوان کردستانی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی این ادعا را قوت می‌بخشد. تولید فیلم کوتاه و فیلم بلند در مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی  استان کردستان با حضور صاحب‌نظران در حال پیگیری است و خوشبختانه این تلاش‌ها به ثمر نشسته و امروزه شاهد هستیم که فیلم کوتاه بستری برای معرفی هنرمندان خلاق جوان کردستانی است.

وی یادآور شد: جمع کثیری از هنرمندان جوان استان از جمله تیمور قادری، سامان حسین پور، زنده یاد رحیم ذبیحی، آکو زندکریمی، دکتر جلال نصیری هانیس، زانیار لطفی و غیره در عرصه فیلم فعالیت و موفق به کسب رتبه‌های برتر  در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شده‌اند. سه جایزه اصلی جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ به  صاحبان اندیشه و فن کردستانی از بیجار، سنندج و سقز  اختصاص یافت و با تکیه بر این موفقیت‌های شاخص می‌توان اعلام کرد که استان کردستان هم اکنون جزو صاحب عنوان‌ترین هنرمندان کشور و جهان در عرصه ساخت فیلم کوتاه است.

وی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب حوزه هنری استان توسعه پردیس سینمایی بهمن بوده است، به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پردیس سینمایی بهمن شهر سنندج یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین مجموعه سینمایی کشور است که با دارا بودن پیشرفته‌ترین تجهیزات صدا و تصویر به شهروندان در مرکز استان خدمات ارائه می‌کند. سینما یکی از شاخص‌های توسعه‌ای است و خوشبختانه با تلاش‌های تیم حرفه‌ای فعال در پردیس سینمایی بهمن سنندج، این سینما به پاتوق فرهنگی و هنری استان بدل شده است.

وی خاطرنشان کرد که پردیس  سینمایی  بهمن سنندج امروز صرفاً یک سینما نیست و تلاش شده است تا مجموعه‌ای از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی از جمله کتابخانه تخصصی هنر، گالری حرفه‌ای، سینما تک، سینما کودک، خانه کاریکاتور، کافی‌شاپ، استودیو و بسیاری از بسترهای توسعه فرهنگ و هنر در سینما بهمن سنندج راه‌اندازی و در اختیار شهروندان سنندجی قرار گیرد خوشبختانه تلاش‌ها به ثمر نشسته و امروز شاهد آشتی دوباره مردم با سینما هستیم و سینما به یکی از مورد اعتمادترین مراکز و مرکز ثقل فعالیت‌های  فرهنگی و هنری کردستان تبدیل شده و بسیاری از اتفاق‌های فرهنگی استان و کشور در این مجموعه به منصه ظهور می‌رسد.

وی در پایان گفت:  البته پردیس سینمایی بهمن سنندج تنها محدود به اکران فیلم نشده است و پلاتوی تئاتر پردیس سینمایی بهمن سنندج نیز در حال آماده‌سازی است و ان‌شاءالله به زودی این ظرفیت نیز به دیگر ظرفیت‌های این مکان افزوده می‌شود.