- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «جهان اسلام: آنچه برای ما ساخته است»/ خدمات بی بدیل و غیر قابل انکار علمی اسلام به جهان

The-Islamic-World

سوره سینما [1] : سالیان سال است در کنار اصطلاحات بسیاری که در حوزه فیلم و سینما باب شده، واژه ای نیز به عنوان سینمای دینی و مذهبی رایج شده که در برخی موارد آثاری را شامل شده که مستقیما به شخصیت ها و داستان های دینی و مذهبی پرداخته و در برخی موارد نیز شامل آثار معنا گرا در ساحت دین و اخلاق است. این آثار همچنان در بین اساتید این بحث مطرح بوده و اساتید بسیاری بطور کاملا جدی و با تمام قوا در حال بحث و جدل هستند که اصولا سینمای دینی و مذهبی می تواند وجود داشته باشد یا خیر؟ و اینکه تعریف سینمای دینی و مذهبی اصولا به لحاظ واژه ای صحیح است یا خیر؟

نکته جالب توجه این است که دین را نباید فقط در اسلام و سینمای کشورهای مسلمان خلاصه کرد بلکه یک ژانر بین المللی است که در مدیوم های مختلف سینمای قصه گو ، کوتاه ، انیمیشن و مهم ترین آن مستند ورود کرده است و اتفاقا اهمیت مستند به دلیل اعتبار تاریخی و عدم تفسیر و قضاوت، بیشتر از سایرین است . هر ساله مستندهای بی شماری در دنیا ساخته می شود که مسائل اجتماعی و اعتقادی مهمی را به چالش می کشد و پشتوانه ای معادل صدها ساعت تحقیق و مطالعه دارد که بیننده می تواند به راحتی از حاصل دسترنج گروه مستندسازی استفاده کند و ثمره خلاصه شده دسته بندی شده آنها را ببیند. واحد پژوهش سوره سینما در نظر دارد ترجمه چند نمونه از آثار ساخته شده در سینمای مستند جهان را با محوریت اسلام و مسلمانان و قرآن و … معرفی کند و تماشای آن را صرفا جهت آشنایی با تفکر جهان غرب نسبت به اسلام  پیشنهاد می دهد ، تفکری که بعضا در راستای تفکر ما نیست و حتی گاهی با ما زاویه دارد و آن را منکر می شود ، اما دانستن و آشنایی با همین نوع جهان بینی باعث تقویت بنیان های فکری و اعتقادی ما می شود و عبارت از دل ظلمت ، نور بیرون آمدن یا ادب از بی ادبان آموختن را تداعی می کند.

مستند ۶۰ دقیقه ای «جهان اسلام: آنچه برای ما ساخته است» (What the Ancients Did for Us: The Islamic World) محصول سال ۲۰۰۵ می گوید که : ظهور اسلام یکی از مهمترین وقایع تاریخ جهان است. در قرن هفتم، قصد حضرت محمد(ص) برای متحد کردن اعراب تقسیم شده توسط یک دین جدید بود. یک قرن پس از وفات او موفق به تولید ابرقدرت قرون وسطایی شد. اعراب و مورها از طریق اسپانیا به سمت پیرنه ها گسترش یافتند. کوردوبا یکی از بزرگترین و ثروتمند ترین شهرهای اروپا شناخته شد. شهرهای موریس مانند تولدو و سویا برای فرهنگ و دانشگاه جدیدشان مشهور بودند.

اولین برنامه چه کسانی برای ما برنامه ای برای کمک به مسلمانان در جهان غرب – در هنر، معماری، نجوم، پزشکی، علم و یادگیری است. مسلمانان اولیه با اختراع تقطیر جایزه می گیرند و می توانند تقریبا هر چیزی را از الکل به عطر جدا کنند. بهداشت در جهان مسلمان بسیار مهم است، به طوری که آنها صابون را اختراع کرده و تولید کرده اند – قرن ها قبل از غرب – و صدها حمام در سراسر شهرهای مسلمان ساخته شده است.

آنها مبانی نور را درک کردند و ما را دیدند و به ما عکاسی دوربین دادند. آنها جبر را اختراع کردند و زاویه شیب زمین را کار کردند. آنها نخستین آسیاب بادی را ساختند، مفهوم میل لنگ را پیشگام گذاشتند و اولین اژدر را طراحی کردند.

خلاقیت مسلمان نیز به اختراع یک ابزار منحصر به فرد به نام آستولائیاب (اسطرلاب) منجر شد – این می تواند مسیر مکه را پیدا کند، زمان را بگوید و با کمک ستارگان به شما در بیابان ها و اقیانوس ها هدایت کند. اما شاید مهمترین آنها علت دانش، ترجمه و حفظ آثار عالمان قدیم و ساختن بزرگترین کتابخانه های جهان – خانه های خردورزی آنها بوده است.

شایان ذکر است «سوره سینما» فقط تماشای این مستندها را به عنوان بخشی از گنجینه تصویری سینمای مستند جهان پیشنهاد می کند و تایید و ردی بر مفاهیم هیچ کدام از آنها نمی گذارد .

ترجمه شده از topdocumentaryfilms.com [2]

نسخه کامل فیلم ها نیز می توانید از همین سایت دانلود کنید .