- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کیفیت؛ اولویت اول انتخاب آثار در بخش مسابقه/ بزرگداشت سه چهره سینمای کودک در جشنواره

neshast-koodak1

به گزارش سوره سینما [1]، نشست خبری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، عزت اله علیزاده مدیر پشتیبانی فنی، رائد فریدزاده مدیر بین الملل، محسن دلیلی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی، سیمون سیمونیان مدیر دبیر خانه ، ۱۵مرداد ماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای مراسم علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت شهید صارمی  گفت: همه جشنواره ها ضعف ها ونقاط قوتی دارند براین اساس به منظور بهبود نقاط قوت جشنواره، در طی چند ماه گذشته تلاش های زیادی برای برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی انجام شده و رایزنی های خوبی در بخش بین الملل از سال گذشته تاکنون انجام شده است و امیدوارم ما به قوت آن کمک کرده باشیم.

وی در خصوص ۶ محور سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: کمتر کسی در جامعه‏ ی سینمایی می‏تواند پیدا شود، که لزوم و ضرورت ایجاد تحول در مناسبات صنعت سینما، با توجه به شرایط جدید حاکم بر کشور، چه در بعد پیشرفتهای رخ‏داده در فناوری‏های ارتباطی و گسترش صنعت تصویر، چه از منظر وضعیت اقتصادی و سیاسی حاکم را منکر شود، اما شاید کمتر کسی گمان می‏کرد نخستین نتیجه‏ ی این تحولات، به واسطه‏ ی رویکردهای جدید و توسعه‏ محور مدیریت سازمان سینمایی، و به تبع آن بنیاد سینمایی فارابی را، در سینمای کودک و نوجوان مشاهده کنیم.

تابش خاطر نشان کرد: مفتخرم که اعلام کنم، این دوره از جشنواره، از چندین حهت، می‏تواند نقطه‏ی عطف و شاخص وقوع تحول در صنعت سینما باشد، و البته این تحول و تغییر، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، ناشی از مجموعه‏ی اصلاحات و جراحی‏هایی است که مجموعه‏ی صنعت-هنر سینمای کشور، در مقام پیکری واحد، و به فرماندهی منسجم به آن رسیده است و مطلقاً نمی‏توان آن را صرفاً نتیجه‏ ی تلاشهای یک بخش، یا سازمان، چه بنیاد سینمایی فارابی، و چه دبیرخانه‏ی این دوره از جشنواره دانست. بلکه باید این تحول را، ناشی از بلوغ حامعه ‏ی هنرمندان، تغییر نگرش در سطوح مدیریت کلان سینمایی کشور، به ویژه شخص رییس سازمان سینمایی، و تغییر مناسبات حاکم بر الگوی مصرف فرهنگی در کشور دانست.

neshast-koodak2 [2]

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اذعان داشت: نخستین تحول را می‏توان تغییر نگرش از “اثر” به “منظومه” دانست، چند دهه بود که الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود، مجموعه‏ی مدیریت سینمایی، ملاک موفقیت خود را در آمارهای کمی تولید می‏دید، و از سوی دیگر فیلمسازان نیز، وظیفه‏ی خود را تا مرحله‏ ی پس‏تولید می‏دانستند و کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومه‏ای یا به عبارت دیگر، ایجاد پیوست فرهنگی یا زنجیره‏ی خلق ارزش در صنعت سینما بودند.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره تصریح کرد: اما در این جشنواره، پس از مدتها، سنت تولید فیلم برای جشنواره به کناری گذاشته شد، و اهمیت تعداد فیلمهای راه‏یافته به جشنواره، جای خود را به کیفیت و استانداردهای ارائه‏ی فیلم داده است. تاکید مدیریت سینمایی کشور بر شفاف‏سازی و اعلام عمومی هزینه‏کرد، گام بزرگی بود که ما را به این سمت هدایت کرد، مدیران سینمایی، چه در بنیاد سینمایی فارابی، و چه در دبیرخانه‏ جشنواره، حالا خود را در اتاقی شیشه‏ای حس می‏کنند که هر حرکت آنها، وهر سرمایه‏گذاری‏ای در تولید، از سوی افکار عمومی رصد و درباره‏ی آنها پرسش می‏شود. حالا و در سی و دومین دوره‏ی جشنواره، مفتخرم اعلام کنم، ما با هفت فیلم با کیفیت، و با قابلیت قابل توجه در صنایع محاور روبروییم، و نه تنها دغدغه‏ای در این مورد نداریم، بلکه در انتظارفیلمهای با کیفیت بیشتری در سالهای آینده می‏مانیم. در این دوره از جشنواره، ما به دنبال ارائه‏ی تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیتهایش بوده‏ایم و کیفیت، بیش از اعداد و تعداد فیلمهای موجود برای ما اهمیت داشته است.

تابش همچنین بیان کرد: در این دوره از جشنواره، توجه به وجوه بین‏المللی سینمای کودک نیز، که کمابیش به فراموشی سپرده شده بود، دوباره زنده شده است. ما با ایجاد کتابخانه‏ی ویدیویی، دعوت از توزیع‏کنندگان منطقه ای و بین‏المللی و تعریف خدمات جدید برای میهمانان بخش بین‏الملل، تلاش کرده‏ ایم صنعت تصویر در حوزه‏ی کودک و نوجوانان را در فضای بین‏المللی بازتعریف کنیم. این بازتعریف، منطبق با رویکرد رونق تولید ملی و طبیعتاً همگام با سیاستهای حاکم بر کشور انجام پذیرفته و به گمان ما، با توجه به زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، می‏ تواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید. افقی که حضور جشنواره ای تنهای بخشی از آن است، و هدفش حضوری همه‏ جانبه در بدنه ی سینمای بین ‏الملل است. این اتفاق شدنی است و با اتکا به نیروی داخلی و سرچشمه غنی ادبی و خلاقیت به ویژه در حوزه های مختلف هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران، ما از مزیتهایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت.

neshast-koodak3 [3]

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: تلاش ما این بوده است که در بخش بین‏ الملل، این ظرفیتهای منحصر به فرد را پیش روی میهمانان و شرکت ‏کنندگان بین المللی جشنواره به تصویر بکشیم. در این دوره از جشنواره، برای نخستین بار در کشور، خدمات پروفایلینگ اقتصادی فیلمها، به تهیه ‏کنندگان فیلمهای سینمایی راه‏ یافته به بخش مسابقه ‏ی ملی ارائه خواهد شد.

دبیر این دوره از جشنواره  گفت: واقعیت این است که نخستین قدم در راه خودگردان و سودآور ساختن سینمای کودک و نوجوان، در عین حفظ کیفیت و توجه به مضامین فاخر و مطلوب، ترویج و تثبیت مفاهیم و نگرش کسب و کاری  به این هنر-صنعت در میان فعالان این حوزه است. کمیته‏ ای متشکل‏ از صاحب‏ نظران اقتصادی، در حوزه‏های کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و تامین سرمایه، همه‏ی فیلم های راه ‏یافته به بخش مسابقه را تحلیل اقتصادی کرده و برای نخستین بار، در قالب خدماتی رایگان به تهیه‏ کنندگان این آثار تقدیم خواهند کرد. این قدم، که در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصادی صنعت سینما برداشته شده است، به ما در مدت زمان کوتاه ، امکان سنجش میزان موفقیت آثار سینمایی کودک و نوجوان را فراهم می کند، و از سوی دیگر زبانی مشترک میان صاحبان سرمایه و تولید کنندگان سینمایی، ایجاد می کند که از وابستگی سینمای کودک به نهادهای حامی خواهد کاست و در نهایت این بخش از صنعت تصویر را به استقلال خواهد رساند.جلساتی که میان دفاتر پخش و صاحبان آثار، پس از پایان کار جشنواره برگزار خواهد شد، مکمل این خدمات خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: صنایع مجاور صنعت سینما، اهمیتی بنیادی در رونق تولید سینمایی دارند. توجه ویژه به بخش انیمیشن، و آثار انیمیشن کوتاهی که به بخش مسابقه ملی راه یافته ‏اند، نگاه دقیق به فیلمهای کوتاه و بلند غیر سینمایی، و تاسیس بخش جدید وب‏سری، همه نشانه‏ هایی هستند که نشان میدهند جشنواره در این دوره، نگاه خاصی به صنعت تصویر، فراتر از صرفاً سینما خواهد داشت. همین رویکرد درمورد صنایع مجاور سینما هم ادامه داشته است. جایزه ویژه کسب و کار که از سوی دبیر اهدا خواهد شد، موید همین رویکرد است و امیدواریم باعث شود تهیه‏کنندگان، فیلمسازان و نویسندگان نیز، این نگاه را در خود ایجاد کنند و میان سینما و صنایع مجاور پیوندی راهبردی ایجاد شود.

وی یادآور شد: خوشحالم اعلام کنم امسال، در کنار جشنواره، المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز، به شکل متفاوت و به روزی برگزار خواهد شد. این المپیاد، که شصت نوجوان از سراسر کشور را میزبانی خواهد کرد، المپیاد فیلمسازی در این دوره با پذیرش ایده، و تجربه گسترش ایده، میزبان ۹ تن از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان خواهد بود، که میتواند اتفاقی ویژه و منحصر به فرد تلقی شود. امید ما این است که همنشینی نوجوانان با کسانی که در راه فیلمسازی مو سپیده کرده‏اند، بتواند سرچشمه انتقال تجارب گذشته، و ظهور پدیده‏ هایی جدید در صنعت تصویر باشد.

neshast-koodak4 [4]

دبیر جشنواره، در خصوص  بزرگداشت‌های جشنواره امسال را اعلام کرد : جشنواره امسال تصمیم گرفته از سه تن از بزرگان حوزه سینمای کودک و نوجوان تجلیل کند، مهین جواهریان، فیلمساز باسابقه‌ این حوزه، علیرضا رضاداد که پیشتاز مدیریت سینمایی هستند و مریم سعادت پیشکسوت هنرهای نمایشی چهره‌هایی هستند که بزرگداشت‌شان در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود که مخرج مشترک همه‌ آن‌ها سابقه کار فعالانه و طولانی در این حوزه است.

تابش در ادامه به بیان آمار آثار راه‌یافته به سی ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش ملی ۲۱۷ عنوان فیلم است که از این تعداد فیلم سینمایی ۱۲ عنوان، فیلم کوتاه داستانی ۱۰۵ عنوان،  فیلم بلند داستانی ۱۶ عنوان، فیلم پویانمایی کوتاه ۶۶ عنوان، فیلم پویانمایی سینمایی ۶ عنوان، وب‌سری ۳۹ عنوان ثبت نام کردند که پس از بازبینی کلیه آثار، ۳۶ عنوان فیلم توسط هیات انتخاب ایران برگزیده شدند که شامل ۷ فیلم سینمایی ۱۰فیلم کوتاه داستانی، ۷ فیلم بلند داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی کوتاه می شوند.مجموعه آثار «وب سری» راه یافته به جشنواره نیز ۳۹ عنوان است.فکر می‌کنم اشاره به این نکته نیز لازم است که یازده سینما در شهر اصفهان فیلم های راه یافته به جشنواره را در سه نوبت اکران خواهند کرد ضمن آن که منتخبی از فیلم‌های جشنواره در تمامی مراکز استان‌ها و همینطور دو منطقه آزاد به نمایش گذاشته می شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل و تاثیر تحریم‌ها بر حضور فیلم‌ها در جشنواره  و اینکه از کشور ترکیه چند فیلم در این جشنواره خواهد بود گفت: جشنواره کودک و نوجوان نماد دیپلماسی عمومی است؛ مخصوصا در زمانی که دشمنان ما تلاش می‌کنند چهره‌ای نامناسب را از کشور ما نشان بدهند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره جهانی فجر و این جشنواره که در شهری است که خودش نماد ایران است و روزگاری پایتخت ایران بوده است برگزار خواهد شد و این نکته اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه شرکت کننده‌هایی از جمله از کشور ترکیه خواهیم داشت و‌ ۲۸ ورکشاپ بین‌المللی و همچنین ۲۷ کشور مهمان در این جشنواره خواهیم داشت.

وی در خصوص عدم انتخاب برخی فیلم های بلند سینمایی در بخش مسابقه و لزوم وجود هیات انتخاب در جشنواره گفت: مقررات جشنواره ها شفاف است و وجود هیات انتخاب بوده و چهره های متخصص انتخاب شده است. جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان یک جشنواره تاثیر گذار است که در طول سالهای اخیر آثار قابل قبولی را به جامعه سینما تزریق کرده است. عدم انتخاب فیلم ها مربوط به یک فیلم نبوده است چرا که از لحاظ کمی و کیفیتی رویکردی داشته ایم که کاملا مشخص است . فیلم گردو به کارگردانی حاجی غلامی جز اولویت های ما نبوده است این در حالی است که فیلم دیده، و اشکالات متن و فیلم نیز لحاظ شده است . فیلم ها باید مطابق طبع جشنواره باشد. جشنواره بخشی از یک زنجیره است و تلاش می کنیم که از استعدادهای نو و فیلم های با کیفیت در ابعاد مختلف حمایت کرده و از این استعدادها بهره مند شویم و فیلم هایی لذتبخش و خاطر ه انگیز باشد.

neshast-koodak5 [5]

تابش همچنین تصریح کرد: امسال ما از لحاظ بین‌المللی انتخاب‌ها و مهمانان برتر خواهیم داشت. نکته دیگری که درباره بخش بین الملل باید اشاره کنم بازار جهانی سینمای کودک و نوجوان است و اولین بار است که ما در جشنواره بخش ویدیو لایبرری را راه اندازی کرده ایم و در طول جشنواره در دسترس مهمانان خواهد بود.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره معیار هئیت انتخاب برای انتخاب آثار راه یافته گفت: مقررات و آیین‌نامه جشنواره‌ها مشخص هستند و سال قبل هم روال هئیت انتخاب بر همین مبنا بوده است. اتفاقا امسال دبیر، هئیت جوان و باتجربه را با هم تلفیق کرده است و من هم به انتخاب آن ها احترام می‌گذارم.

تابش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اکران سراسری فیلم‌ها بعد از جشنواره نیز بیان کرد: برخی اطلاعات در محافل رسانه‌ایی مطرح می‌شود که اطلاعات دقیقی نیست. از روزی که من و همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی مشغول به کار شدیم بنا را بر این گذاشتیم که به هر قیمتی فیلم در این حوزه نسازیم و از آثار بی کیفیت حمایت نکنیم. به همین منظور شوراهای این بخش در فارابی را جوان تر و پویاتر کردیم و اتفاقا به دلیل حمایت نکردن از برخی فیلم‌های بی کیفیت شرایط سختی را هم داشتیم. همچنین با اراده‌ای که سازمان سینمایی داشت توانستیم در هر فصل اکران فیلم با کیفیت حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم و فصل جدید را در بنیاد فارابی داشته باشیم. در حال حاضر شرایط فیلم سازی در حوزه کودک و نوجوان با وجود به روز بودن دنیای تکنولوژی و ابزار سرگرمی و ارتباط کودکان با فضای مجازی بسیار سخت تر از گذشته شده است و ما باید به این مهم توجه داشته باشیم.

در ادامه خبرنگار دیگری با اشاره به رویکرد جشنواره فجر مبنی بر پذیرش فیلم هایی که در اکران هم موفق هستند، از دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوان پرسید که هفت فیلمی حاضر در این دوره هم در زمینه اکران موفق خواهند بود و هیات انتخاب چنین رویکردی را در انتخاب دنبال کرده است؟

neshast-koodak6 [6]

تابش نیز در پاسخ به این پرسش گفت: اطلاع دارم سه، چهار فیلم که پخش کنندگانشان قرارداد هم بستند و به دنبال این هستند که زمان نمایششان مشخص شود، نگاه امسال هیات انتخاب به این هفت فیلم، نگاه کیفی تری نسبت به سال گذشته بود و نمایه اقتصادی که در کارگروه ویژه برای این هفت فیلم تشکیل دادند و گزارش هایی که گرفتم، هم در بعد اکران داخلی و هم در بعد موفقیت در جشنواره های بین المللی این فیلم ها موفق خواهند بود.

او ادامه داد: این فیلم‌ها ظرفیت خوبی برای کمک به صنایع مجاور دارند و ما برای هفت فیلم بخش اصلی جلساتی خواهیم داشت و توصیه های کارگروه اقتصادی خودمان را از دید کسب و کاری به آن ها خواهیم گفت که چه فیلم هایی چه شانسی در اکران وجود دارد. اگر به عنوان مثال باید برای تبلیغات آن ها اقدامی شود یا صنایع مجاوری در اختیارشان قرار بگیرد و … نکات لازم رعایت شود و ما همه این مشاوره ها را برای این هفت فیلم خواهیم داشت و امیدوارم این نگاهی که ما امسال در این جشنواره به دنبال آن بودیم نتیجه مثبتی داشته باشد و این فیلم ها در اکران شانس خود را امتحان کنند و به موفقیت دست پیدا کنند.

وی در پایان اذعان داشت:امسال برای اولین بار پنل های تولید محتوا رو داریم که با ایجاد ظرفیت ها و فرصت های تولیدات مشترک بین ایران با دیگر کشور ها در این عرصه به مراحل خوبی خواهیم رسید.