- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینماسازی تاثیر فرهنگی و اقتصادی دارد/ ارگان‌های سالن‌ساز نظیر بهمن سبز نباید تنها بمانند

kurosh-tahami

کورش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید بر لزوم سالن‌سازی در نقاط دورافتاده به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: در این دوره و زمانه حرف زدن راجع به این مسائل و بخصوص لزوم توسعه سینماسازی کمی خنده دار است زیرا مسلم است که سینما یکی از بهترین ابزار فرهنگی است ولی از آنجا که عموما در میان مدیران کمتر تأکید بر توسعه زیرساختی سینما را می بینیم بد نیست که بیشتر و بیشتر درباره این مسیر حرف بزنیم.

بازیگر درامهای ماندگار «برف روی شیروانی داغ» و «رگ خواب» ادامه داد: واجب است که به سینماها بها داده شود بخصوص سینماهایی که در شهرستان ها وجود دارد. در بیست سال پیش نیستیم که بخواهیم بنشینیم و بگوییم این کار را باید کرد بلکه باید این اتفاقها یعنی ساخت سینماها به صورت فراگیر رخ دهد و ادامه داشته باشد.

کورش تهامی با بیان اینکه ساخت و ساز کل کشور را دربرگرفته ولی حجم سالن سازی معقول نیست تأکید کرد: برندهای مختلف پوشاک می‌کوشند با شریک شدن در مراکز خرید زنجیره ای و مال های تجاری به سمت جلب مخاطب بروند. باید به جایی برسیم که ارگانهای سینمایی نیز بخشی از بودجه خود را صرف ایجاد سالن در مال های تجاری کنند.

بازیگر «آشوب» و «گناهکاران» درباره نقش بهمن سبز در توسعه ناوگان سینمایی بیان داشت: اینکه حوزه هنری وظیفه اش را درست انجام داده و هم و غم خود را گذاشته برای بازسازی سالنهای فرسوده و ساخت سینماهای مدرن رفتاری نیکو است بخصوص که بهمن سبز حوزه هنری شهرستانهایی را نشانه رفته که مدتهای مدیدی است در آنها خبری از سینما نبود و یا سالنهایشان سوخته و یا ویران شده بود.

تهامی ادامه داد: بهمن سبز نباید تنها بماند و باید بخشهای دولتی سینما به کمکش بروند و راهش را هموار کنند. چهل سال تولید کردیم و حداقل نگاه را به زیرساخت داشتیم. حالا بیاییم و ده سال زیرساختها را توسعه دهیم تا مشکل کمبود سالن حل شود.

کورش تهامی ضمن مقایسه سطح پردیسهای سینمایی ایران با کشورهای منطقه گفت: هنوز که هنوز است جای کار داریم. کشورهای عرب اطراف خلیح فارس چه سینماهای مجهزی که نساخته اند. آنها سینما ندارند و سالن مجهز میسازند تا مخاطب را به سمت سینما بکشانند چون می‌دانند وقتی مخاطب سینمارو داشته باشند می‌توانند روی توسعه صنعت سینما هم حساب باز کنند.

این بازیگر ۴۸ ساله افزود: ایران هشتاد میلیونی نیاز دارد به صدها پردیس سینمایی درجه یک. وقتی سیستم سینماها به روز می شود، مسلما توسعه ژانری هم در سینما روی می‌دهد و گونه هایی مثل علمی-تخیلی و فانتزی توسعه می‌یابد.

تهامی در پایان متذکر شد: اکنون در کل دنیا سینما حرف اول و آخر را می زند و بزرگترین مفاهیم را از طریق سینما به مردم می‌رسانند و حتی وقتی میخواهند بر ذهنیت کل دنیا تاثیر بگذارند، خیلی ماهرانه و زیرکانه از طریق سینما و فیلمسازی این کار را می‌کنند. ما نیز باید همین مسیر را برویم که پیش نیازش داشتن سالنهای استاندارد است.