- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«روزگار یک چهل ساله» روایتی از مفاسد اقتصادی در کشور/ منافع ملی خط قرمز تولیدات حوزه هنری است

yaser-faryadras

یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در خصوص ساخت مستند «روزگار یک چهل ساله» و تاکید بر موضوع مفاسد اقتصادی به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: مستند «روزگار یک چهل ساله» به همت مرکز مستند حوزه هنری با موضوع مفاسد اقتصادی و چگونگی شکل گیری آن  به کارگردانی امین قدمی و تهیه کنندگی وحید چاووش تولید شده و ساخت آن به مدت ۲ سال طول کشیده است. هدف از تولید این مستند ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی و بهبود وضعیت نامناسب اقتصادی کشور است. براین اساس به منظور کاهش سقوط اقتصاد کشور به دنبال ارائه راهکارهایی بنیادی و بررسی آن در زندگی افراد مختلف در این مستند بوده ایم .

وی افزود: مستند «روزگار یک چهل ساله» به هیچ عنوان به دنبال بیان تفکرحزبی یا جناحی خاصی نیست بلکه به منظور رسیدگی به اوضاع، درصدد پاسخگویی تخصصی و علمی  به این معضل اقتصادی برآمده است. در این اثر راوی در حالت مات و مبهوت به سر برده و با وجود سردرگمی در اوضاع فساد اقتصادی به معرفی راهکارهای مناسب برای این معضل می پردازد و نهایتا به موضوع شفافیت اقتصادی دست یافته و گروه های فعال در این عرصه را  به راهکاری اساسی می رساند.

فریادرس درباره رویکرد اصلی این مستند اذعان داشت: نشر و گسترش جریان شفافیت و اطلاع رسانی مهمترین راهکار این مستند برای کاهش مفاسد اقتصادی در کشور است چرا که تا زمانی که نظام اقتصادی ما شفاف نباشد خطری جدی اقتصاد ما را تهدید کرده و منجر به بحران اقتصادی در کشور می شود.

وی ضمن تاکید بر حمایت مرکز مستند حوزه هنری از مستندهای اجتماعی، خاطر نشان کرد: در مرکز مستند سوره ، منافع ملی خط قرمز محسوب می شود. اگر در حوزه مستندهای اقتصادی هم موضوعاتی بیان شده که از نظر برخی  افراد به خط قرمزها نزدیک شده، قطعا این اتفاق در جهت حراست از منافع ملی و حمایت از آن بوده است. در سیاست های این مرکز، همکاری با افراد با تجربه و متخصص در حوزه اجتماعی و و حمایت از مستندسازان این عرصه در اولویت های ما قرار دارد.  رویکرد مرکز مستند سوره در سال جدید، توجه به مسایل حوزه اجتماعی و موضوعات و دغدغه های اصلی مردم است این در حالی است  که از موضوعات دیگر غافل نبوده و به فراخور اهمیت به آنها نیز پرداخته می شود.

مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در راستای احاطه مشکلات اقتصادی بر میزان ساخت آثار مستند اذعان داشت: مرکز مستند سوره همانند دیگر مراکز فرهنگی و هنری دچار محدودیت های بودجه ای است و نمی توان علت آن را تنها به حوزه هنری نسبت داد چرا که همه نهادهای مشابه فرهنگی در وضعیت مالی مطلوب قرار نداشته و نسبت به سال گذشته، در شرایط افول مالی به سر می برند. این در حالی است برخلاف دیگر کشورها که بنیادهای فرهنگی آخرین مراکز کاهش بودجه ای محسوب می شوند، در شرایط نابسامان اقتصادی، مراکز فرهنگی و هنری ما اولین گزینه های روی میز برای کاهش اعطای بودجه ای کشور تلقی می شوند که متاسفانه این نوع جبران بودجه ای عواقب بدی در حیطه فرهنگی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ مرکز فرهنگی ای از بودجه کافی برای اختصاص به فعالیت ها و تولیدات ندارد و حتی در حد انتظار نمی توانیم توقعات را برآورده کنیم. مرکز مستند سوره با وجود همه این مشکلات تلاش کرده است با راهکارهای مختلف، به خروجی های خوبی دست یابد. طی سال های گذشته از تعداد آثار مستند سینمایی زیادی برخوردار بوده ایم که اکنون به دلیل کمبود بودجه این سطح از تاثیرگذاری را با تولیدات مستند کوتاه جبران کنیم و با جایگزینی فعالیت های کم هزینه تر، سطح توقعات و نیازهای فرهنگی را در حد خوب حفظ کرده و مدل فعالیت ها را کمی تغییر دهیم و راه حلی را برای افاقه بر مشکلات اقتصادی پیدا کنیم.

فریادرس تاکید کرد: در شرایط اقتصادی امروز، هزینه های بخش تولید فیلم بسیار بالا است این در حالی است که طرح مستند «روزگار یک چهل ساله» در دو سال گذشته مطرح و برآورد بودجه ای آن مشخص شده بود. بنابراین با افزایش هزینه ها، برآورد قبلی تولید این فیلم کارساز نبوده و نیازمند تدبیرجدیدی بوده است. با این وجود تلاش شده که با حداقل بودجه و برآورد گذشته این اثر ساخته شود.

وی یادآور شد: «روزگار یک چهل ساله»  مستندی سینمایی است که در قالب ٩٠ دقیقه تولید شده است. امین قدمی کارگردان این اثر، از جمله مستند سازان جامعه امروز است که بیش از این مستند هایی نظیر «سلام برعلی پسر موسی» با موضوعات اجتماعی و احساسی را تولید کرده است. این در حالی است که مستند «روزگار یک چهل ساله» به لحاظ موضوعی، وجه متفاوتی با دیگر آثار این مستندساز داشته و در فضایی ملتهب آور موضوعات را بررسی می کند .

مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در پایان گفت: مستند «روزگار یک چهل ساله» روز یکشنبه ۱۰ شهریورماه در سالن سوره حوزه هنری با حضور احمد توکلی و مهدی صنایی از کارشناسان اقتصادی و جمعی از کارشناسان رسانه ای رونمایی خواهد شد و از همه علاقه مندان این حوزه دعوت می شود در این مراسم حضور به هم رسانند.