- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ادعای بایکوت شدن فیلم‌ها در جشنواره کودکان و نوجوانان نظر شخصی برخی فیلمسازان است

alireza-tabesh

سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد الی ۴ شهریور در اصفهان برگزار شد. علیرضا تابش دبیر این رویداد سینمایی پیرامون حواشی این دوره جشنواره به برخی سوالات خبرنگار سوره سینما [1] پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

سی و دومین جشنوار بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به اتمام رسید. رویکرد و برنامه بنیاد سینمایی فارابی پس از پایان جشنواره چه خواهد بود؟

در جریان هستید که نظرسنجی درباره جشنواره تا پایان اختتامیه ادامه داشته است .از این پس وظیفه ما دریافت بازخورد ها، نقدهای مربوط به این رویداد بزرگ فرهنگی است این در حالی است که امسال در اصفهان و سراسر ایران نظرسنجی صورت گرفته است. طبعا تحلیلی که از نتایج این نظر سنجی ها بیرون می آید برای ما و سینمای کودک راهگشا خواهد بود و پس از جمع بندی نظرات،مباحث را در شورای کودک فارابی و شورای سیاست گذاری جشنواره مطرح کرده و به جمع بندی موثری خواهیم رسید .

در چند سال اخیر شاهد کمبود فیلم های سینمایی در حوزه کودک و نوجوان، بالاخص جشنواره امسال هستیم آیا برنامه ای برای پرورش این ظرفیت ها و توجه به فیلمسازان این عرصه دارید؟

چرا می گویید تعداد آثار کم شده است؟ شما صحبت های آقای وزیر را گوش نکرده اید؟ صحبت های ایشان مبنی بر وجود  ۱۳ فیلم در حال ساخت برای سینمای کودک و نوجوان بدین معنا است که در حال حاضر ۱۳ فیلم سینمایی گروه کودک و نوجوان تولید شده است پس کمبودی در تولید این آثار وجود ندارد.

در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان چقدر از فیلمسازان  پیشکسوت سینمای کودک حمایت کرده است ؟

در شرایط امروز فیلمسازان جوان هم وارد میدان سینما شده اند این در حالی است که ما از همه فیلمسازان کودک حمایت می کنیم. در حال حاضر در بنیاد سینمایی فارابی پروژه ای را با همکاری مرضیه برومند در دست داریم و قرار است با همکاری یک نیروی جوان پروژه را پیش ببریم. بنابراین فیلم‌های جذاب نسل پیشکسوت برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و در کنار آن، به نسل جوانی که وارد این عرصه شده اند نیز توجه می‌کنیم. حضور ۳ فیلم اولی جوان در جشنواره امسال، مبین این امر است.

بعد از اکران فیلم ها در سالن های جشنواره، شاهد اعتراض برخی فیلمسازان و ادعای بایکوت فیلم توسط مسئولان بوده ایم. ماجرا از چه قرار است؟

اظهار نظر برخی فیلمسازان درباره بایکوت فیلم ها نظری کاملا شخصی است چرا که  داوری در این جشنواره کاملا حرفه ای و اصولی بوده است. نظر فیلمسازان راجع به فیلم خودشان کاملا شخصی و قابل احترام است و می تواند به هر نحوی بیان شود. آنچه که وجود دارد این است که بعد از هر جشنواره ای از این نظرات، زیاد مطرح می شود  و این نوع برخورد کاملا طبیعی است.

گفت‌وگو از: مرضیه فرزعلیان