- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ارشاد به کمک موسسه بهمن سبز بیاید/ بودجه‌های پشتیبانی را صرف سالن‌سازی کنید

amirhosein-sharifi

امیرحسین شریفی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به سوره سینما [1] گفت: با وجود همه تلاش هایی که بهمن سبز حوزه هنری برای توسعه سینما در شهرستان ها انجام داده ولی تعداد سینماهای ایران در مجموع به ۵۰۰ سالن هم نمی رسد که رقمی واقعا اندک است. کشوری که هشتاد میلیون جمعیت دارد لااقل باید ۲ هزار سالن سینمای باکیفیت داشته باشد ولی تعداد سالن هایمان خیلی کمتر از این است.

وی ادامه داد: درخیلی از شهرهای ما اصلا سالن سینما وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد در سطح استاندارد نیست و مثلا یک سالن چندکاره دارند که هم در آن تئاتر اجرا میکنند و هم کنسرت و هم مراسم عروسی! تا انتقاد می کنیم هم می گویند بودجه نداریم.

این تهیه کننده سینما با بیان اینکه چطور بودجه ندارند وقتی هر کدام از زیرمجموعه های سازمان سینمایی چندصدمیلیون فقط هزینه پشتیبانی دارند؟ اضافه کرد: چطور بودجه ندارند وقتی میلیاردها تومان از پول مردم را صرف برگزاری برخی جشنواره های بی خاصیت می کنند؟

وی خاطرنشان ساخت: پس اگر بخواهند می توانند هزینه های الکی را صرف سالن سازی کنند. الان بهمن سبز و سینماشهر درگیر سالن سازی هستند و هر دو هم کم و بیش خوب کار می‌کنند. چرا نباید بودجه های میلیاردی جشنواره های بی حاصل را به این دو موسسه بدهند و ازشان بخواهند سالانه حداقل صد تا دویست سالن جدید بسازند؟

به گفته وی، الان بسیار کمبود سینما داریم و به جز آن بسیاری از سالن هایمان هم مستعمل و درجه سه است. این وظیفه ارشاد است که بودجه های هنگفت سینمایی را صرف نوسازی این سالن ها کند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون معتقد است بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی خیلی زشت است که بسیاری از مناطق کشور ما هنوز سالن سینما ندارند و اگر کسی بخواهد سینما برود باید به یک شهر دیگری برود و این بسیار ناخوشایند است.

وی گفت: اخیرا من تبریز بودم و به اطراف تبریز هم رفتم و مخاطبان گلایه می کردند که در حومه تبریز سالن های همایش و کنسرت دارند ولی سالن سینما خیر. چرا؟ زیرا کنسرت پولساز است ولی متاسفانه سالن های سینما پول ساز نیستند. این تفکر از بیخ و بن غلط است. اگر سینماهای استاندارد ساخته شود و فیلم های خوب و مخاطب پسند ساخته شود یقین بدانید که سینما به سودآوری می رسد.

شریفی با بیان اینکه کمبود سالن انحصاری عظیم را هم در پخش فیلم ایجاد کرده است تصریح کرد:  اگر ارشاد به کمک موسسه بهمن سبز حوزه هنری بیاید و سالن های باکیفیت شهرستان ها بیشتر و بیشتر شوند یقین بدانید که پخش کنندگان استانی هم نضج خواهند یافت و منطبق با گستره مخاطبان استان خویش به انتخاب فیلم و پخش دست می‌زنند و در نهایت مافیای پخش هم از بین می‌رود.