- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«سینماپاتوق» حوزه هنری از اساتید شناخته شده استفاده کند

CinemaPatogh-Aliakbari

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ محسن علی اکبری تهیه کننده سینما گفت: سنت نقد و تحلیل آثار سینمایی در کنار نمایش آثار، سال‌هاست که در کشور ما وجود داشته ولی بیش از آن که مجالی باشد برای ایجاد ارتباط بدنه مخاطب با سینما، محفلی شده برای حضور افرادی خاص. «سینماپاتوق» حوزه هنری سعی کرده در خلاف این جهت و کاملا بر مدار ارتقای بینش مخاطب عام سینما فعالیت کند.

وی درباره فلسفه وجودی سینماپاتوق‌ها گفت: سینماتک‌ها و پاتوق‌های سینمایی که به دنبال ایجاد ارتباط سینماگران و مخاطبان هستند اگر محترمانه و بی‌پروا نقد سازنده ارائه کنند اقدامی صد درصد مثبت کرده‌اند ولی اگر آلوده محفل گرایی و باندبازی شوند در مسیر انحرافی پیش خواهند رفت.

علی اکبری که تهیه کننده آثاری مختلف از «استرداد» تا «کتاب قانون» بوده ادامه داد: سینماپاتوق‌هایی می‌توانند جریان ساز باشند که به غیر از نمایش فیلم حتما سازندگان آثار را دعوت کرده و بخواهند دیدگاه‌ها و نگاه‌شان را نسبت به فیلم بگویند و اینکه چقدر به هدفش رسیده است را فاش کنند و در کنار همه اینها پاسخگوی سوالات مخاطبان هم باشد.

وی خاطرنشان ساخت: در اغلب سینماتک‌ها ما با یک قشر دانشجو مواجه هستیم که به هرحال در اول راه هستند و صرف نمایش خالی فیلم، شاید آنقدر تاثیری برایشان نداشته باشد. حضور عوامل سازنده فیلم می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد که بیایند و دانش مخاطب را بی حب و بغض ارتقا دهند.

تهیه کننده سریال‌های «مریم مقدس» و «اصحاب کهف» تأکید کرد: به گردانندگان سینماپاتوق حوزه هنری توصیه می‌کنم حتما از اساتیدی که در این رشته اسم و رسمی دارند و تجربه زیادی دارند کنار عوامل فیلم‌ها استفاده کنند و بدعتی گذارند برای سینماپاتوق‌های بعدی. اساتیدی را بیاورند که در کنار تحصیلات آکادمیک کار تجربی هم کرده باشند و بتوانند پاسخگوی سوالات تکنیکی علاقمندان باشند.

به گفته وی، برای نقد و تحلیل می‌توان به سراغ سریال‌های تلویزیونی هم رفت و با نمایش خلاصه‌ای از سریال‌های شاخص به بررسی و ارزیابی آنها پرداخت. این تحلیل‌ها یقینا، می‌تواند یک خروجی مثبت برای تلویزیون ایران داشته باشد.

تهیه کننده «پرواز در شب» و «بلمی به سوی ساحل» با ابراز امیدواری نسبت به آینده «سینماپاتوق» حوزه هنری بیان داشت: در ادامه دادن به فعالیت‌های فرهنگی نباید به دنبال بالا بردن بیلان کاری باشیم بلکه لازم است که هر بار به فکر بالا بردن کیفیت باشیم و به این فکر کنیم که چه می‌شود کرد که ارتباط مخاطب با پاتوق بیشتر و بیشتر شود.

علی اکبری افزود: به هرحال مخاطب علاقمند ذهنش فرار است و مرتب سوال ایجاد می‌کند و هدف پاتوق هم ایجاد سوال و پاسخ به آن است. به این سوالات باید کامل پاسخ داده شود آن هم از طریق استفاده از عوامل حرفه‌ای و اساتید کاربلد.

شایان ذکر است سازمان سینمایی حوزه هنری بیش از یکسال است که اقدام به راه اندازی «سینما پاتوق» با هدف «توسعه تعامل سینماگران»، «حمایت از فیلمسازان جوان» و «گسترش مراودات بین اهالی رسانه و هنرمندان» و «بسترسازی برای معرفی بهتر محصولات سینمای ایران» زیر نظر روابط‌عمومی و امور محافل این سازمان کرده و تاکنون بیش از ۳۰ پاتوق با حضور فیلمسازان و کارشناسان و منتقدین برگزار کرده است.