- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

امیدواری به جذب مخاطبان خاموش سینما با درجه‌بندی فیلم‌ها/ تمرکز حوزه هنری بر سینمای خانواده و مفاهیم ارزشی

mehdi-karimi

سوره سینما [1] – یکی از مشکلات دو دهه اخیر سینمای ایران آن است که سهم مخاطبان سینماها از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران سهمی قابل توجه نیست و همین امر موجب شده هر ازگاه طرح هایی برای کمک به افزایش مخاطب اجرایی شود. از جمله طرح های تازه ای که با تبلیغ فراوان مدیران در جهت رونق گیشه سینماها راه افتاده درجه بندی سنی فیلم هاست که هنوز مشخص نیست بتواند کمکی کند به بالا رفتن دامنه مخاطبان یا خیر؟؟

مهدی کریمی تهیه کننده قدیمی سینما درباره تمرکز ارشاد بر درجه بندی سنی آثار سینمایی بیان داشت: درجه بندی در این مدتی که اتفاق افتاده فکر نمی کنم کمکی کرده باشد به بالا رفتن میزان مخاطبان! شاید هم اصلا هدف درجه بندی بالا بردن دامنه مخاطبان نبوده است.

کریمی ادامه داد: البته باید این را هم در نظر داشت که این تأکیدات سازمان بر درجه بندی فیلم های سینمایی تازه راه افتاده و کمی زود است که بگوییم تاثیری بر گستردگی مخاطب خواهد داشته و یا نه.

تهیه کننده آثاری ماندگار همچون «آژانس شیشه ای» و «چ» خاطرنشان ساخت: متاسفانه بخشی از قوانین و شرایطی که به آن می رسیم، مرهون تغییر مدیریتی مداوم در سینماست یعنی وقتی مدیران ثبات ندارند به دنبال حل مشکلات کلیدی نمی روند و می کوشند با دستورات کم اثر و ارائه قوانین کم خطر عمر مدیریت خود را به انتها برسانند.

کریمی در توصیف این ماجرا افزود: آیا در سال های اخیر دغدغه سینماگران ورود پول های آلوده بوده یا درجه بندی فیلمها؟ آیا دغدغه سینماگران فقدان امنیت شغلی بوده یا نداشتن نظام درجه بندی؟ آیا مشکل سینمای ما تشدید تبعیض در اکران بوده یا درجه بندی؟ می بینیم که به طرق مختلف از پاسخگویی به مسأله سرمایه های مشکوک و فقدان امنیت شغلی سینماگران و مشکلات اکران سرباز می زنند و طرح هایی فرعی رو می کنند. شخصا امیدوارم که تمرکز بر درجه بندی فیلم ها راهی برای عبور از حل مشکلات کلیدی سینما نباشد.

تهیه کننده «رنگ خدا» و «مهر مادری» تأکید کرد: من امیدم را از دست نمی دهم و مشتاقم ببینم این درجه بندی سنی به بالا رفتن دامنه مخاطبان منجر می شود یا خیر؟ امیدوارم آقایان از نظر آمار و ارقام بتوانند با درجه بندی سنی فیلم ها به نتیجه مطلوب خود برسند و حتما عموم سینماگران را هم در جریان دستاوردهای درجه بندی قرار دهند.

مهدی کریمی در پاسخ به اینکه چرا وقتی درجه بندی پیش تر توسط حوزه هنری اجرا می شد با انتقاد تعدادی از سینماگران مواجه می گشت اظهار داشت: حوزه هنری به عنوان نهادی سینمادار شاید به خاطر درنظر گرفتن ملاحظات تمام جامعه مخاطبین بالاجبار، برخی فیلمها را نمایش نمی داده و بیش تر بر بحث سینمای خانواده و ارزشی تمرکز کرده است.

کریمی ادامه داد: الان هم فکر نمی کنم با درجه بندی تازه، سیاست های حوزه تغییری کند چون درهرصورت آنها خود اختیار سینماهایشان را دارند و در جهت منویات و ماموریت خودشان است که چیدمان اکران فیلمها در سینماهایشان را شکل می دهند.

مهدی کریمی در پایان بیان داشت: ما باید به دنبال جذب مخاطب خاموش به سینماهایمان باشیم. اینکه دل خوش کنیم به همین یکی دو میلیون مخاطب حداقلی سینما، مشکل سینما را حل نمی کند. باید به این بیندیشیم که چرا میلیونها نفر از ایرانیان سالهاست به سینما نمیروند؟ امیدوارم درجه‌بندی سنی به جذب مخاطبان خاموشی که سالهاست دور سینما را خط کشیده اند منجر شود.