- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مراسم «لاله‌های سرزمین خورشید» با تجلیل از ایثارگران و جانبازان بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد

lalehaye-sarzamin-khorshid

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی ایران آغاز شد و سپس نماهنگی از تولیدات سینمایی سال‌های اخیر بنیاد سینمایی فارابی با موضوع حماسه دفاع مقدس و سینمای مقاومت روی پرده رفت.

پس از پخش کلیپ، فربد مقدم، که اجرای برنامه را به عهده داشت با تأکید بر ارتباط و تداوم دوران دفاع مقدس و حماسه مقاومت همچون حماسه عاشورا در دل و ذهن ایرانیان، از تلاش پایگاه مقاومت بسیج شهید آوینی و روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در برپایی مراسم «لاله‌های سرزمین خورشید»؛ ویژه گرامیداشت یاد شهدا و هشت سال دفاع مقدس، سخن گفت.

در ادامه، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی طی سخنانی گفت: امروز به مناسبت هفته دفاع مقدس برای یادکرد ایثارگران و تجلیل از آنان گرد هم آمده‌ایم، مفهوم ایثار، فقط با مبارزه شناخته نمی‌شود. هم در تاریخ و هم در فرهنگ ما، ایثار صورت‌های مختلفی دارد که با توجه به زمانه معنا می‌شود.

تابش با اشاره به رشادت‌های ایثارگران در جنگ تحمیلی هشت ساله گفت: زمانی ایثار به معنای ایستادن و مبارزه کردن با اهدای جان و مال برای حفاظت از آرمان‌ها، خاک و وطن است و در زمانه‌ای دیگر نیز به معنای صبر برای همدلی بیشتر، است همانند آنچه از سیره حضرت امیرالمومنین در تاریخ به جای مانده است.

تابش اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری خاطرات جنگ را گنجینه تمام نشدنی برای آیندگان دانستند، مجموعه خاطرات، دست‌نوشته‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و وجود عزیز خود ایثارگران، خانواده‌های شهدا گنجینه ارزشمندی از آن دوران مهم و تاثیرگذار در تاریخ معاصر کشورمان است که می‌تواند دستمایه‌ای برای هنرمندان خلاق کشورمان، باشد.

سینما بخشی از بار بزرگ انتقال فرهنگ ایثار و مقاومت را به دوش کشیده ‌است. بنیاد سینمایی فارابی نیز همدلانه به یاری هنرمندانی آمده است که بخشی از این داستان‌ها و روایت ها را در قاب تصویر ثبت و ماندگار کنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تقویت وحدت ملی را مهم‌ترین نیاز امروز کشور دانست و گفت: بزرگترین ایثار امروز، تلاش برای حفظ امید در جامعه‌ای است که عده‌ای در تلاشند تا روز به روز ناامیدتر شود. در این زمانه برای برخی ناامید بودن و کاری نکردن، امید ساده‌ترین کار ممکن است و بسیاری هم در این مسیر قدم برمی‌دارند. بر این باورم که تقویت وحدت ملی و تلاش برای ترویج امید و آگاهی ملاک‌ ایثارگری در این دوران است اما حضور ایثارگرانی هم لازم است که چراغ امید را در دل جوانان روشن نگه دارند و در ترویج آن بکوشند، هرچقدر هم که سخت باشد، هرچقدر که هم امیدوار بودن با بی‌مهری دیگران مواجه شود، محافظت از کورسوی امید در دل و لبخند به لب، بزرگترین ایثارگری امروز جوانان است. ایثاری که ادامه مبارزه همان پدران و مادرانی است که برای دین شان و این خاک عزیز جان دادند.

تابش در ادامه بیان کرد: به یمن این روزها و مناسبت‌هایی که در آن قرار داریم، به دیدار مجدد با همکاران ایثارگرمان در بنیاد سینمایی فارابی مفتخر شده‌ایم. یاد امام راحل عزیزمان که پرچم‌دار نهضت حسینی در عصر و زمانه خودشان بودند و یاد شهدای گرانقدر -که همه ما در هر جایگاه و لباسی مدیون خون آنها هستیم- را گرامی می‌داریم. همچنین ایثار و از خودگذشتگی ایثارگران، رزمندگان بی‌ ادعای این سرزمین، جانبازان عزیز، همسران شهدا و همسران جانبازان که در سه، چهار دهه گذشته بار اصلی مقاومت در کشور بر دوش این ایثارگران بی ادعا بوده است، را پاس می‌داریم.

«علیرضا تابش» در ادامه گفت: در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز جنگ تحمیلی، جوانان و نوجوانان آن نسل که شما بزرگواران جزو آن نسل هستید، در آن صحنه‌ها حضور داشتید و به عنوان ایثارگر جان و مال و همه توان جسمی و روحی خود را برای حفظ ایران در طبق اخلاص گذاشتید. آن زمان ایثارگری با از جان گذشتگی و به نوعی همراهی با جریان انقلاب و مقاومت در برابر رژیم بعثی و متحدانش مترادف بود. اما در این زمانه با هجمه‌هایی که علیه این کشور وجود دارد و به‌خصوص دخالت‌هایی که در عرصه بین‌المللی ایران را تهدید می‌کند و مشکلاتی که بر سر راه پیشرفت مردم ایران وجود دارد، کاشتن بذر امید و آگاهی و ترویج آن ملاک ایثارگری در این زمانه تلقی می‌شود.

او خطاب به جانبازان و ایثارگران حاضر در مراسم گفت: نسل شما بزرگواران که سابقه ایثارگری در آن سال‌های دفاع مقدس را دارید، و همراهی با ملت بزرگ ایران برای بارور کردن امید و آگاهی در دل مردم به خصوص جوانان و نوجوانان که در نقطه توجه چالش‌ها و آسیب‌های این روز و روزگار هستند، یکی از معانی و مفاهیم ایثارگری در این دوران است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در انتهای سخنان خود با تشکر از سیدعلی الفت، مسئول پایگاه بسیج شهید سید مرتضی آوینی، به عنوان یکی از متولیان برگزاری این مراسم، گفت: برپایی مراسم «لاله‌های سرزمین خورشید» در پاسداشت هفته دفاع مقدس و در ماه شهادت سرور آزادگان حضرت امام حسین (ع)، بهانه‌ای شد تا ما باردیگر از ایثار و از خودگذشتگی و گنجینه بزرگ فرهنگی ایثار و مقاومت سخن بگوییم.

در بخش دیگری از این مراسم «حسین حاجی» فرمانده پایگاه مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: در دوران پرفشار و سخت دفاع مقدس، مرزهای ما توسط موشک‌های اهدایی غرب به رهبری آمریکا، به شدت آسیب دید. آنها پنجره‌های امنیت، اقتصاد و فرهنگ ما را هدف قرار گرفتند و می‌رفت تا چکمه خیانت با چشم‌های خیانت‌آمیز بر شرف و ناموس این ملت قدم بگذارد اما تدوین و تبیین منشور عظیم دفاع مقدس هشت ساله با از جان‌گذشتگی این ملت، سبب شد تا معادله جنگ به نفع مردم ایران تمام شود.

او اظهار داشت: شهدا و یادگاران هشت سال دفاع مقدس آن پنجره‌های شکسته را حریم کردند و حفاظی از جنس استخوان‌ها و بازوهای پرغیرت‌شان برای دستیابی به امنیت فرهنگی و ملی به یادگار گذاشتند به طوری که دشمن دیگر جرأت تعرض به این حریم را ندارد.

وی گفت: هفته دفاع مقدس پاسداشت فرهنگ مقاومت است و روح شهدا در این مراسم حی و حاضر؛ اگر بخواهیم روح شهدا از همه ما راضی باشد، باید راه آنها را با محافظت از فرهنگ ناب انقلاب اسلامی، با جوهر حرکت‌ شهدا ادامه دهیم.

در این مراسم، از ایثارگران و جانبازان شاغل در بنیاد سینمایی فارابی؛ حبیب ایل‌بیگی، علی اکبری، ابراهیم حاج علیرضا، حسینعلی حامدی‌پور، مصطفی جمشیدی پرور، خلیل خالقی، قاسم تاجیک، سید ولی‌الله میرطاهری، محمد علیپور، محسن شمس، مجید قادری رهقی با اهدای لوح و دسته‌های گل تقدیر و قدردانی به عمل آمد.

و در ادامه از ایثارگران و جانبازان بازنشسته در بنیاد سینمایی فارابی؛ علی فرهادی، محمد اسفندیاری، فرامرز رضایی، مهدی حسین‌پور، ابراهیم جورابلو، داود سیفری، ولی‌الله ظریفی خامنه، علی‌اکبر نظری‌پور و داریوش دامیار زیرک (فرزند شهید) تقدیر شد.

در پایان مراسم نیز فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان، به تهیه کنندگی سید محمود رضوی که در نیمه مهر سال جاری به اکران عمومی درخواهد آمد، برای حاضران به نمایش گذاشته شد.