- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

‎«فردا» جشنواره‌ای مؤثر، اما مقرون به‌صرفه در حوزه فیلم صنعتی

behzad-rashidi

‎بهزاد رشیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» در مورد لزوم برگزاری این جشنواره به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: این جشنواره، رویدادی تخصصی و موضوعی است که به صورت حرفه‌ای به بررسی آثار مرتبط با فناوری و صنعت می‌پردازد. کارکرد و لزوم برگزاری جشنواره‌های فیلم بحثی است که در طی سالیان گذشته بسیار مطرح بوده اما نوک پیکان انتقادها معمولاً به سمت جشنواره‌های دیگر است چرا که سینمای صنعتی عرصه‌ای برای مطرح شدن فیلم‌هایی است که برای نخستین‌بار سربرآورده و مطرح می‌شوند و عموماً موضوعاتی که در آنها پرداخته می‌شود در دیگر جشنواره‌های جایی برای ارزیابیشان وجود ندارد.

‎وی افزود: فیلم‌ها و عکس‌هایی که در مورد فناوری و صنعت در سازمان‌ها ساخته می‌شوند برای نخستین‌بار در این جشنواره رونمایی شده و مخاطبان در جریان تلاش هنرمندان آنها قرار می‌گیرند در شرایطی که بسیاری از این آثار از فرصت حضور در جشنواره‌های دیگر محروم بوده و مجالی برای نشان دادن این آثار در سایر جشنواره‌ها وجود ندارد.

‎رشیدی تصریح کرد: موضوع این جشنواره در دو بعد اقتصادی و فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته بخشی از آن هم مربوط به مباحث فرهنگی است که موضوعاتی نظیر اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی، شرایط تحریم‌ها در کشور و غیره که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از مباحث مهم جامعه امروز است را نیز شامل می‌شود. از آنجا که نامگذاری سال با محوریت اقتصاد و حمایت از آن در طی چند سال اخیر از تأکیدات معظم‌له بوده است لذا به این مهم صحه می‌گذارد. بر این اساس ضرورتی که در پرداختن به این موضوعات دیده می‌شود، مستلزم توجه متولیان صنعتی به رشد فناوری در این زمینه است.

‎وی عنوان کرد: وظیفه حوزه فرهنگ، دانشگاه و هنر سینما، کمک به پرورش صنعت و فناوری است که در قالب جشنواره «فردا» به این امر جامه  عمل پوشانده می‌شود چرا که در آن بستر مناسب برای به کارگیری اهداف بزرگ کشوری در صنعت و فناوری فراهم است. بنابراین در این جشنواره تلاش می‌کنیم تا با همت هنردوستان، صنعتگران و مراکز هنری و جمع شدن قابلیت‌های هنر و نیازهای صنعت، به تولید آثار سینمایی و عکس پرداخته و به صورت مستقیم و غیر مستقیم فناوری و صنعت وابسته آن را معرفی کنیم و از فعالیت‌های انجام شده در این عرصه نیز حمایت کنیم.

‎دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» درباره اهمیت ساخت آثار با موضوع صنعت و فناوری، اذعان داشت: در حال حاضر فرهنگ صنعتی مردم و جامعه، نیاز به رشد و ارتقا دارد که این امر تنها با دیدن مستندات امکانپذیر است و اقشار مختلف را با آن آشنا می‌کند مضافاً بر اینکه حس باورپذیری در مستند بیشتر بوده و کارهای هنری از قابلیت بالایی در جذب مخاطب و تأثیرگذاری برخوردار است با این وجود اما مراکز صنعتی علیرغم تبلیغات گسترده فعالیت‌های خود، حس باورپذیری چندانی در مخاطب و مردم ایجاد نکرده و امر بیش از پیش نیاز ورود هنر به این عرصه را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

‎وی ادامه داد: توجه به موضوعاتی نظیر اشتغال، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی از جمله فعالیت‌هایی است که در چارچوب کارکردهای فرهنگی تعریف شده و با همکاری فناوری محقق می‌شود. در این میان نمی‌توان از اهمیت تولیدات فرهنگی نظیر فیلم و عکس غافل ماند آن هم در شرایطی که طی سال‌های گذشته توجه تلویزیون بیش از تولیدات داخلی به مستندهای خارجی بوده است که خوشبختانه با اصلاح این روند در سال گذشته و تولید مستندهای داخلی منجر به تأثیرگذاری بیشتری در حوزه صنعت شده است که این امر جای امیدواری دارد.

‎رشیدی گفت: در حال حاضر تبلیغات مستقیم صنایع معذوریت‌هایی را در حمایت از این تولیدات ایجاد کرده و به دنبال دارد اما با تلاش این جشنواره و فرهنگسازی در کل کشور جاری است، روند فرهنگ‌سازی صنعتی در حال اصلاح است تا با جلب توجه صدا و سیما و تبلیغات غیرمستقیم نسبت به این امر اقدام شود. خوشبختانه سطح کیفی فیلم‌های رسیده به دبیرخانه پنجمین جشنواره «فردا» بسیار خوب بوده و شاهد هستیم که بخش زیادی از این آثار توسط مراکز استان‌ها تولید شده است.

‎وی تاکید کرد: نمایش تولیدات فناوری و صنعت در سینما تلویزیون و مراکز دانشگاهی به طور غیرمستقیم روحیه خودباوری و غرور ملی در قشر جوان را تقویت می‌کند در این میان جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» بر این مهم تأکید دارد و از این حیث با دیگر جشنواره‌های فیلم، تفاوت قابل توجهی دارد چرا که دیگر جشنواره‌ها دارای مشکلات حاشیه‌ای نظیر مغایرت با دستاوردهای نظام هستند در حالیکه جشنواره «فردا» در پی نشان دادن جوانب مثبت پیشرفت‌های صنعت و فناوری و البته انتقاد سازنده به این عرصه بوده و به دنبال کمک به صنعت کشور است.

‎دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» یکی از شیوه‌های درک کارکرد مثبت و منفی جشنواره را بررسی ارزیابی‌های جشنواره‌ها معرفی کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۶۷۰ فیلم و بیش از ۲ هزار فریم عکس به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسیده است. اگر هزینه‌های تولید این آثار را بررسی کنیم بالغ بر ۵۰ میلیاردتومان به طور مستقیم برای ساخت این آثار هزینه شده است یعنی صنعت و مراکز فرهنگی با این هزینه‌ها  که بخشی از از آن را دولت و بخش دیگری از سوی صنایع خصوصی تأمین می‌شود، فیلم‌ها و عکس‌هایی را برای ارزیابی روانه رویدادی کرده‌اند که برآورد بودجه آن ۵۰۰ میلیون تومان است و البته با این ساختار اجرایی از طریق برجسته‌سازی و الگوسازی متوجه رابطه صنعت به هنر و غیره شده و از لحاظ مالی کاملاً مقرون به‌صرفه است.

‎وی در پایان اظهار داشت: جشنواره «فردا» بستری برای ارزیابی هنری آثاری است که نمره‌دهی به کیفیت آنها ملاک و هدف اصلی آن است بنابراین یکی از کارکردهای این رویداد فرهنگی، ارزیابی است. در شرایطی که بخشی از بضاعت کشور در حوزه هنر صرف تولید آثار هنری در صنایع می‌شود، جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی از بودجه مستقیم دولتی برای این فعالیت برخوردار نبوده و تنها از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان سینمایی و هزینه‌های حداقلی مراکز صنعتی بهره‌مند شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.