- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

با هنرمندان بزرگ جهان در برنامه «قدرت هنر» آشنا شوید

Ghodrate-honar

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در هر قسمت از مجموعه مستند «قدرت هنر» زندگی یکی از هنرمندان بزرگ جهان مانند «ون گوگ» به تصویر کشیده می شود.

این مستند در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه از جشنواره های معتبر اِمی و بفتا شده است.

مستند «قدرت هنر» که پخش آن از امشب (۱۳ مهرماه) در شبکه چهار سیما آغاز می شود، به معرفی و شرایط زندگی هنرمندانی می پردازد که با تفکر و نوع هنرشان، زندگی و نگاه بصری بینندگان را تغییر داده اند. در هرقسمت «سایمون شاما» مورخ معروف به بررسی زندگی اجتماعی و سبک هنری اساتید بزرگ همچون (رامبر اند، مارک رودکو، وانسن وانگوک و ترنر) می پردازد.

«قدرت هنر» به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما از امشب در چهارقسمت، هر شب ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۱۳:۴۵ بازپخش می شود.

در ادامه خلاصه قسمت های این مستند تماشایی آمده است:

«رامبر اند» هنرمند دهه ۱۶۳۰  آمستردام ، در دوران واوج هنری خود به سر می برد و بندر آمستردام به مرکز تجارت جهانی تبدیل شده است. رامبراند فرزند خانواده پر جمعیتی بود که پدر و مادرش ۹ فرزند داشت و او تنها فرزند خانواده بود که به مدرسه لاتین رفت.

مرگ این هنرمند که آخر عمر خویش را در فقر و تنگدستی گذراند، در سال ۱۶۶۹ و در دوم اکتبر روی داده است ، هنرمندی که آثار نقاشی وی از آثار بزرگی هنری جهان است.

«مارک روتکو» ، نقاش آمریکایی در ۲۵ فوریه ۱۹۷۰ ، «نه» نقاشی از آثار وی به موزه ای در لندن تحویل داده شده است. در برنامه مستند «قدرت هنر» به زندگی و شرح حال این نقاش و به نحوه تولید آثارش و پایان زندگی وی می پردازد.

«وَنسان وَن گوگ» نقاش هلندی، در روستایی در جنوب هلند به دنیا آمد. پدرش کشیش روستا بود و خود در پی رستگاری انسان ها. در این برنامه به شرح زندگی غم انگیز وی می  پردازد و به کتاب هایی که خوانده  از شکسپیر ، چارلز دیکنز ، ویکتور هوگو و . . . و ده ها نامه ای که به برادرش «Theo» که حامی وی در طول زندگی بوده می نویسد برادری که سعی می کرده آثار ونسان را بفروشد. «گندمزار و کلاغ ها» ، انقلابی در هنر نو نقاشی از آثار برجسته وی است.

«ویلیام ترنر» نقاش انگلیسی ماه می ۱۸۴۰، نمایشگاه آکادمی سلطنتی در لندن و شرح آثار نقاشی  و نمایشی از نقاشی های وی و شاهکارش «کشتی بردگان» در این مستند به نمایش در می آید.

کشتی انگلیسی سانگ حامل بردگان آفریقایی که کاپیتان آن ۱۳۲ برده را با غل و زنجیر به در یای کاراییب پرتاب می کند تا بیمه کشتی را دریافت کند و نقاش با تاثیر پذیری از این واقعیت بسیار تلخ و غیر انسانی شاهکار خود را خلق می کند.