- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جواد اردکانی: ورود حوزه هنری به سینماسازی نیاز زمانه است

ardakani

جواد اردکانی کارگردان سینما و تلویزیون با مرور کارنامه سالیان حوزه هنری به سوره سینما [1] گفت: حوزه هنری در دو دهه اول بعد از انقلاب اسلامی شروع خیلی درخشانی داشت و محصولاتی را تولید کرد که کمک شایان توجهی بود به راه افتادن سینمای انقلاب. حوزه هنری در دو دهه اول انقلاب خیلی خوب بود و در دهه اخیر هم کوشیده بر سینماداری و سینماسازی تمرکز کند.

کارگردان درام جنگی «شور شیرین» ادامه داد: اینکه حوزه هنری کوشیده به سمت سینماسازی بیاید کار خوب و مفید و قابل قبول و برآمده از نیاز زمانه هست ولی جا دارد که در حوزه تولید نیز حضور درخشان سالهای قبل خود را تکرار کند و از خودش جا نماند یعنی به موازات هر دو حیطه را به صورت عالی پیش ببرد.

جواد اردکانی افزود: حوزه هنری باید مرکز تولید آثاری باشد که مدار حرکت سینمای انقلاب را شکل می‌دهد. الگومحوری باید زیربنای فعالیتهای تولید سینمایی حوزه باشد و شرایطی فراهم کند که جوانان واقعا انقلابی جذب حوزه شده و آثار ماندگار خلق کنند. حوزه هنری حتی اگر سالی یک فیلم هم تولید می‌کند باید فیلمی باشد که چه به لحاظ ساختار و چه به لحاظ محتوا کاملا پیشرو و انقلابی بوده و قابلیت الگو شدن را داشته باشد.

کارگردان «به کبودی یاس» با مقایسه عملکرد ارگان های مختلف انقلابی در گذر از چهل سالگی انقلاب بیان داشت: انواع سینما از کمدی تا فیلمهای اجتماعی را میتوان در بخش خصوصی و به صورت کم هزینه ساخت ولی سینمای جنگ یا دفاع مقدس ما نیاز دارد به حمایت ارگانهای متولی ولی ارگانهای متولی این سینما در این سالها فعالیتشان خیلی مثمرثمر نیست.

این کارگردان خاطرنشان ساخت: متأسفانه خیلی از نهادها و سازمانهایی که شاید بتوانند وارد حوزه تولید دفاع مقدس شوند، خودشان را کنار کشیده و می‌گویند چون فلان انجمن هست و وظیفه اش هم همین کارهاست پس ما باید برویم و کار دیگر کنیم.

کارگردان سریال «نوشدارو» تأکید کرد: باید آفت «باری به هر جهت بودن» را از ارگانهایی که از پول بیت المال تزریق می‌کنند گرفت. «بلاتکلیفی» بلای جان بسیاری از ارگانهای مدعی شده است و یا اصلا از تولیدات ارزشمند حمایت نمی‌کنند یا بودجه ها را به افراد و جریانهایی می‌دهند که کمترین اعتقادی به ارزشها ندارند.

جواد اردکانی با اشاره به لزوم نگاه تخصصی در تولید آثار سینمای انقلاب و جنگ گفت: اینکه یک ارگان متولی می‌خواهد هم فیلم اجتماعی و هم فیلم شبه روشنفکرانه و هم محصول کمدی تولید کند و هر از گاه برای خالی نبودن عریضه به سراغ یک فیلم ژانر دفاع مقدس هم بیاید ره به جایی نمی‌برد. باید سینمای دفاع مقدس را به صورت جدی و تخصصی در کانون توجه قرار داد و شرایطی فراهم کرد که هر سال لااقل چند فیلم قابل توجه ژانر دفاع مقدس را به تولید برسانیم. در این مسیر است که می‌توان امیدوار بود به شکوفایی دوباره سینمای انقلاب و دفاع.