- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ارتباط مستقیم سالن‌سازی با خروج سینما از رکود

besharati

سوره سینما [1] – فرهاد بشارتی : تعداد سینماهای کشور در سالهای اخیر افزایش یافته و سینماهای مدرنی به چرخه سینماها افزوده شده که اتفاقا خیلی هم کمک کرده به افزایش فروش محصولات سینمایی؛ شما درنظر بگیرید که بخش عمده فروش سینماهای پایتخت در پردیسهای مدرن است و این، معنایی دارد جز آن که مخاطب روزگار ما دوست دارد بهش احترام گذاشته شود و سالنهایی مجهز برای فیلم دیدنش فراهم شود.

با همه تلاشهایی که در زمینه سالن‌سازی صورت گرفته همچنان در شهرستانها سینمای خوب کم داریم و به نسبت کل جمعیت ایران که هشتاد میلیون نفری می‌شود و از آن سو به نسبت حجم بالای تولیدات سینمای ایران، همچنان سالنهایمان، کافی نیست و باید به سمتی برویم که تعداد سینماها بالا برود.

باید در کنار ساخت پردیسهای مدرن، سینماهای متروکه تهران و شهرستانها احیا شوند تا در موقع اکران فیلمها دچار کمبود سالن نشویم و فیلمهای تولید شده در نوبت اکران نمانند؛ ارگانهایی مانند بهمن سبز حوزه و سینماشهر که سینماسازی را پیگیری می‌کنند باید روزبروز پرتلاش‌تر ظاهر شوند تا این خلاء سینما در کشور به طور کامل حل شود.

در نوبت ماندن فیلمها به دلیل کمبود سالن ممکن است باعث شود که قصه فیلم دچار انقضای تاریخ مصرف شود و سرمایه تهیه‌کننده راکد بماند و درنهایت در زمان اکران فروش خوبی نداشته باشد و استقبال خوبی از آن نشود.

باید تسهیلات و تمهیداتی که شرکتهای توسعه‌دهنده سینماها دارند، افزایش داده شود تا سینماداران قدیم هم فکر احیای سالنهای خویش و مجهز کردن سالنها با تجهیزات جدید و به روز دنیا باشند. در این صورت است که تولیدات سینما به‌موقع اکران می شوند و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ، سرمایه‌شان از رکود خارج می‌شود و رغبت برای تولیدات جدید پیدا می‌کنند و این چرخه ادامه دار خواهد شد.

در سالن‌سازی بد نیست به سمت احداث سالن‌های ویژه اقشار مختلف جامعه برویم. کودکان از جمله مخاطبان سینماها هستند که نیاز به سینماهای مخصوص خود دارند؛ البته تلاشهایی در این باره توسط حوزه در پردیسهایی مثل ساحل اصفهان و اخیرا ارومیه انجام شده که باید توسعه یابد و دیگر ارگانهای متولی سینمای ایران نیز به سمت احداث سالنهای مخصوص کودک بروند. سالمندان از دیگر اقشاری هستند که سالن مخصوص به خود نیاز دارند چون مشکلات حرکتی آنها و شرایط روحی شان ممکن است طوری باشد که نتوانند از سینماهای معمول استفاده کنند پس چه خوب است که در سالن سازی این قشر جامعه هم لحاظ شود.