- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گروه‌های سنی ۱۰ تا ۶۰ سال متقاضیان حضور در جشنواره

mahboubeh-zarei

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی نخستین دوره جشنواره فرهنگی و هنری مهر مادر، محبوبه زارعی مدیر بخش خاطره و داستان این دوره از جشنواره عنوان کرد: در حالت کلی اینکه این جشنواره از طرف دولت تامین مالی نمی شود و بخش خصوصی آن را برگزار می کند، و فرصت مغتنمی برای اهالی فرهنگ و هنر است تا از این رهگذر با خیال آسوده آثار هنری خود را بیافرینند.

وی افزود: درباره شان نزول بخش خاطره در این جشنواره باید بگوییم مادر، یکی از آسمانی ترین موضوعاتی است که می توان برای آن بسیار نوشت و سرود و هنر آفرید و چون موضوع ویژه جشنواره مهر مادر، بیسکوییت مادر است و این بیسکوییت علاوه بر مصرف خوراکی ، کارکرد نوستالوژیک و خاطره برانگیز هم دارد می توانیم بگوییم کاربردی ترین بخش جشنواره همین بخش خاطره نویسی است .

وی درباره جزئیات این بخش توضیح داد: در بخش خاطره، ما فقط و فقط موضوع ویژه بیسکوییت مادر را داریم و سایر خاطره ها با موضوع کلی مادر به ناچار از این بخش حذف می شوند و در مسابقه شرکت داده نخواهند شد .

وی تکمیل کرد: اما در بخش داستان، ما دو گونه داستان کوتاه و داستان خیلی خیلی کوتاه یا همان داستان مینیمال را داریم که اگر نکات فنی و تعداد کلمات داستان های مینیمال رعایت نشده بود با اغماض آنها را وارد بخش مسابقه داستان کوتاه می کنیم و نمی گذاریم فرصت حضور در بخش مسابقه را از دست بدهند.

زارعی همچنین تشریح کرد: داستان های ارسالی باید در موضوعات روز مادر، مادران شهدا و ایثارگران و محوریت مهر مادر در تربیت فرزندان، ایثار و از خودگذشتگی مادران، حضرت زهرا (س) الگوی مادران، نقش شیر مادر در تغذیه نوزادان، مهر مادر از گذشته، حال و آینده، تاثیر مهر مادر درخانواده و اجتماع، مهر مادر در فرهنگ و آداب و رسوم ، نقش مادربزرگ در تحکیم و انسجام خانواده،‌ باشند.

وی خاطرنشان کرد: عجیب ترین چیزی که در میان آثار رسیده تا به حال جلب توجه می کرد ، گستره سنی نویسندگان آثار بود که از ۱۰ سال تا ۶۰ سال را در بر می گرفت. زوایه دید متفاوت این گروه های سنی، باعث شده تا مضامین و خاطره ها بسیار متنوع و رنگارنگ باشد.

وی معتقد است: اگر جشنواره در سال های آتی برگزار شود قطعا در شورای سیاست گذاری آن رده ی سنی کودک و نوجوان و بزرگسال رعایت خواهد شد و آثار این دو گروه به تفکیک داوری می شود.

وی همچنین عنوان کرد : در میان نویسندگان آثار هم افراد آماتوری داریم که برای نخستین بار به خاطر جشنواره فرهنگی و هنری مهر مادر و موضوع نوستالوژیک بیسکوییت مادر دست به قلم شده اند و هم نویسندگانی حرفه ای که آثار تحسین برانگیزی ارسال کرده اند.

زارعی در پایان عنوان کرد: خاطره های رسیده به دست ما آن قدر جذاب و متنوع و بامزه است که قطعا بعد از پایان جشنواره از آنها استفاده بهینه ای خواهد شد.

نخستین دوره جشنواره فرهنگی هنری مهر مادر در ۷ بخش  «فیلم های کوتاه داستانی و مستند»، «شعر و ترانه »، «داستان کوتاه»، «خاطره»، «نقاشی»، «پوستر» و «عکس» به دبیری عبدالستار کاکایی در ۲۶ بهمن ماه، مصادف با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، ۶۱ جایزه، به مناسبت شصت و یکمین سال تاسیس کارخانه بیسکویت مادر برگزار خواهد شد.