- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فرآیند پذیرش و ارزیابی فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی دیجیتال شد

farabi

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این سامانه به منظور تسهیل و تنظیم روند ارائه و بررسی طرح و فیلمنامه و صیانت از حقوق پدیدآورندگان، پیاده‌سازی شده و معاونت فرهنگی بنیاد از این پس، فقط از طریق این سامانه  به نشانیwww.fcfscriptdepartment.ir [2]  طرح و فیلمنامه دریافت خواهد کرد. دسترسی  به سامانه‏ فیلمنامه‏ فارابی، از طریق سایت بنیاد فارابی نیز امکان­پذیر است.

نسخه آزمایشی این سامانه در حال حاضر آماده بهره‌برداری است و متقاضیان می‌توانند پس از ثبت نام، اعتبارسنجی و دریافت اطلاعات کاربری، به سامانه‏ فیلمنامه‏ فارابی دسترسی پیدا کرده و نسبت به ثبت طرح و فیلمنامه‌ی مورد نظر اقدام کنند.

این سامانه خدماتی همچون امکان ارسال طرح و فیلمنامه به صورت استاندارد و بدون نیاز به تهیه نسخه پرینت شده و مراجعه حضوری به فارابی را فراهم می‌کند. برای ثبت یک طرح یا فیلمنامه در این سامانه، تهیه و ارسال خط داستانی (در ۲ سطر)، خلاصه فشرده فیلمنامه یا سیناپس (در ۱ صفحه)، طرح یا خلاصه داستان فیلمنامه (در ۴ صفحه)، و سایر اطلاعات مرتبط، ضروری است و کیفیت تهیه این اقلام، برداشت‌ها را به منظور ارائه دهنده نزدیک‌تر و روند بررسی و پاسخگویی را سریع‌تر خواهد کرد.

بر اساس شیوه‌‌نامه حمایت­های بنیاد، فیلمنامه‌های تهیه‌کنندگان متقاضی حمایت که دارای پروانه ساخت سینمایی باشند، در اولویت بررسی آثار دریافتی خواهند بود و نتیجه بررسی فیلمنامه‌های دارای پروانه ساخت، حداکثر ظرف مدت یک ماه به تهیه­کننده، اعلام خواهد شد.

چنانچه، تهیه‌کننده‌ای متقاضی بررسی حمایت از فیلمنامه‌ای باشد که هنوز پروانه ساخت آن را دریافت نکرده است؛ بنیاد، خلاصه فشرده فیلمنامه یا سیناپس (در ۱ صفحه) و طرح فیلمنامه (در ۴ صفحه) را بررسی و نظر مشورتی خود را اعلام خواهد کرد. همچنین اگر افرادی غیر از تهیه‌کنند‌گان حرفه‌ای سینما مایل باشند طرح یا فیلمنامه‌ای را برمبنای اولویت‌های اعلام شده در شیوه‌‌نامه حمایت­های بنیاد، پیشنهاد نمایند، می‌توانند خلاصه فشرده و طرح فیلمنامه خود را از طریق سامانه‏ فیلمنامه‏ فارابی برای بنیاد ارسال نمایند. بررسی فیلمنامه­های فاقد پروانه ساخت، صرفاً جنبه مشورتی دارد.

مرجع تصمیم‌ و تشخیصِ حمایت یا عدم حمایت و میزان و نحوه حمایت از تولید فیلمنامه‌هایی که دارای پروانه ساخت باشند و موافقت شوراهای تخصصی بنیاد را اخذ کرده باشند، کمیسیونِ فرهنگی هنری بنیاد سینمایی فارابی است.

مطابق با سیاست‌های سازمان سینمایی و نیازهای فرهنگی و اجتماعی، حمایت‌های بنیاد به طور کلی، معطوف به آثاری با فضا و رویکردهای امیدآفرین و اخلاق‌گرا خواهد بود. همچنین حمایت از فیلمنامه‌ها و فیلم‌های تجربی و دارای مخاطب خاص و نیز آثار پویانمایی، در حوزه مأموریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار دارد.

علاقمندان برای اطلاع از جزییات نحوه حمایت­های بنیاد، می­‌توانند به سایت بنیاد فارابی مراجعه نمایند.