- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«قرارگاه فوق سری نصرت» در مسیر تولیدات تلویزیونی سال ۹۹/ توصیه فیلمسازان دفاع‌مقدس به درام پردازی

Jafar-hasani

جعفر حسنی طراح و سرپرست گروه نویسندگان سریال «قرارگاه فوق سری نصرت» در خصوص تولید این سریال در سال جدید به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: از مدتی پیش نگارش طرح و فیلمنامه سریال«قرارگاه فوق سری نصرت» برای سازمان سینمایی حوزه هنری آغاز شده است. فیلمنامه بر اساس یک موضوع واقعی که در دوران دفاع مقدس رخ داده طراحی شده است و بنابر اهمیت موضوع، استناد بر مدارک و لزوم تحقیقات در این زمینه روند تکمیل آن با مدت زمان بیشتری همراه شده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۷۰ درصد از کار پیش رفته است و امیدواریم تا پایان سال کار نگارش متن خاتمه یابد. طی رایزنی‌های صورت گرفته با رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، همزمان با پیشرفت فیلمنامه، برای حمایت از مباحث تولیدی، تدابیری اندیشیده خواهد شد.

حسنی خاطر نشان کرد: دوران دفاع مقدس سرشار از سوژه های ارزشی است که با گذشت ۴ دهه از آن همچنان موضوعات ناب، دست اول و جدیدی در آن وجود دارد که اگر درست پرداخت شود از قابلیت جذب مخاطب بالایی برخوردار است. شاید در نگاه اول به نظر بیاید که خوب کشوری انقلاب می‌کند و بعد هم دیگران از سر دشمنی و کینه گمان می‌کنند فرصت مناسبی برای سرکوب و امتیاز گیری دارند. بعد هم مردم انقلابی اسلحه به دست می‌گیرند و از جان و مال خود می‌گذرند و شهادت طلبانه جلوی دشمن می‌ایستند. البته این بوده، اما همه‌ی آن هشت سال فقط همین نبوده است. وقتی دقیق می‌شوید، وارد جزییات می‌شوید و ناگفته‌های آن دوران را بررسی می‌کنید تازه متوجه می‌شوید که جوان‌های کم سن و سال با تدبیر و نبوغ خود برای مقاومت و دفاع از کشور برنامه‌ها و نگاه دوراندیشانه‌ای داشته‌اند و گاه تکنیک و تاکتیکی که به کار گرفته‌اند باعث شده در آن دوران اتفاقاتی رقم زده شود که با وجود گذشت چندین سال، روایت این دلاوری‌ها برای همگان  جذاب و شنیدنی باشد. ما در سریال «قرارگاه فوق سری نصرت» اشاره ای به اینگونه موارد خواهیم داشت.

جعفر حسنی درباره سریال «قرارگاه فوق سری نصرت» اذعان داشت: در حدود سالهای ۶۰ تا ۶۱ بنا به دلایلی فرماندهی سپاه تصمیم می‌گیرد درگیری های نظامی را از منطقه غرب به جنوب و منطقه هور بکشاند. در نگاه اول این کار نشدنی به نظر می‌رسد. نقل و انتقال نفرات و ادوات سنگین نظامی در منطقه هور و منطقه باتلاقی و نیزار عملا امکان پذیر نیست. با اینحال برای این منظور قرارگاهی تاسیس می‌شود تا کار شناسایی منطقه هور که منطقه بسیار وسیعی هم هست انجام پذیرد. اما رفته رفته این قرارگاه محلی می‌شود برای تجسس و جمع آوری اطلاعات از داخل شهرهای کشور مهاجم. این سریال بیشتر به همین بخش از کار می‌پردازد. در واقع سریال «قرارگاه فوق سری نصرت»  تم جاسوسی در جنگ را دنبال می‌کند که در سینما و تلویزیون کمتر به آن پرداخته‌ایم و امیدوارم که بتوانیم به صورت شایسته‌ای آن را روایت کنیم.

وی در خصوص مستند‌نگاری کار گفت: کار ما به عنوان نویسنده و درام پرداز، تاریخ‌نگاری و یا زندگینامه‌نویسی نیست. بلکه درام پردازی ضمن انعکاس واقعیت است. وظیفه ما داستان پردازی است و این تناقضی در واقعیت ایجاد نمی‌کند. باید تاکید کنم که اصالت، روح و حقیقت ماجرا در فیلمنامه‌ حفظ می‌شود. اما به زبان درام و از زاویه دید هنر. به همین دلیل شاید برخی حوادث به صورت پس و پیش روایت شوند. شاید برخی کم شوند و روی برخی دیگر تمرکز بیشتری صورت پذیرد.

حسنی تاکید کرد: به نظرم فیلمساز و فیلمنامه‌نویسی که روی موضوع تاریخی کار می‌کند می‌بایست به جای روایت مو به موی حوادث، به روح ماجرا توجه نماید و با تحقیق و پژوهش در واقعیت‌ و پیدا کردن شخصیت‌های مناسب، به درام نویسی بپردازد. گاهی تغییر اسامی واقعی می‌تواند کمک حال قصه نویس باشد. معمولا وقتی شما از اسامی واقعی استفاده می‌کنید افرادی که با ضرورت‌های درام نویسی آشنا نیستند توقعاتی از شما دارند که به کار آسیب‌های جدی وارد می‌کند. نباید دخل و تصرفی در حقیقت داشت. اما می‌توان خرده داستان‌ها را کم و زیاد کرد. می‌توان روی بخش‌های جذاب ماجرا بیشتر تمرکز نمود.

سریال «قرارگاه فوق سری نصرت» از نظر کاراکتر، طبیعتا تعدادی شخصیت‌ ثابت نظیر فرمانده و معاونین قرارگاه دارد و در کنار آنها و خانواده‌های آنها، شخصیت‌های دیگر اضافه یا کم می‌شوند.

حسنی عنوان کرد: خوشبختانه ما تا اینجا با واکنش‌های مثبتی از طرف صاحب نظرانی که بخش‌هایی از کار را مطالعه کرده‌اند روبرو شده‌ایم و امیدواریم با توجه به اینکه خود اثر هم متفاوت از دیگر فیلم‌های ساخته شده در حوزه دفاع مقدس است واکنش مخاطب مثبت باشد. به جرات می‌توان گفت تاکنون موضوعی با عنوان جاسوسی در جنگ نداشته‌ایم که این خود منجر به ایجاد اثری متفاوت و جذاب برای مخاطبان خواهد شد.

وی یادآور شد: فعالیت افراد در قرارگاه نصرت از جمله نکات قابل تامل برای ما و دیگر مخاطبان خواهد بود. چرا که در این دوره خیلی وقت‌ها ما شاهد نگاهی هستیم که کشور در حال حاضر به آن  نگاه نیاز دارد. خیلی از ابزار و ادوات نظامی که در حال حاضر نمونه‌های پیشرفته‌ی آن را شاهد هستیم در آن دوران پایه ریزی شده است و ما سعی می‌کنیم در این سریال نگاه و اشاره‌ای به آنها داشته باشیم. به طور مثال پهپاد یا پرنده هدایت پذیر از دور از جمله دستاورد‌هایی است که در جنگ تحمیلی نمونه‌های اولیه‌اش به طور موثر به کار گرفته شد و امروز با شکل‌های پیشرفته‌تری از آن‌ روبرو هستیم. یا طراحی، ساخت و به کار گیری قایق‌های توپ‌دار در منطقه هور. طبیعتا تصویر سازی لحظات تلخ و شیرین این تلاش‌ها می‌تواند نسل امروز را با ناگفته‌های جنگ و طرز فکر مردمان آن دوران آشنا سازد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: نگارش فیلمنامه «قرارگاه فوق سری نصرت» تا آخر سال ۹۸ به پایان برسد و سپس در مورد تیم تولید، تصمیم گیری شود.