- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «سیل‌بند» تقدیم به روح پرفتوح سردار سلیمانی

seil-band

به گزارش سوره سینما [1]، محمد دیندار کارشناس امور مطبوعاتی و مستند ساز که مستند «سیل‌بند» را درباره حوادث اخیر چند استان گلستان و لرستان و خوزستان ساخته است عنوان کرد: بخشی از مستند «سیل بند» در باره خدمات صادقانه و مهم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مردم سیل زده است که البته ناگفته نماند ایشان که بارها از مردم در برابر سیل های مختلف محافظت نمود و به همین دلیل مستند سیل بند را به روح پرفتوح این قهرمان شهید و همیشگی تقدیم می‌کنم.

وی در ادامه به ویژگی‌های این مستند اشاره کرد و گفت: در مستند «سیل بند» به سیل و سیلاب های سال جاری در استان های گلستان، لرستان و بخصوص استان خوزستان پرداخته ام و نگاهی حماسی و حسی از همدلی و چالش در آن وجود دارد.

وی تشریح کرد: من تلاش کردم این مستند حماسه مقاومت و مقابله اقشار مختلف مردم و نیروهای مسلح اعم از سپاه، بسیج و ارتش را در مواجهه با این سیل ویرانگر به نمایش بگذارد. ضمن اینکه به نقش اقلیت‌های دینی و جامعه ارامنه و همدلی آنها با مردم سیل زده و همچنین همیاری مردم افغانستان، لبنان و عراق نیز در مستند «سیل بند» پرداخته شده و به این ترتیب نگاهی حماسی و همدلانه در مستند وجود دارد.

کارگردان سیل بند افزود: البته در کنار این نگاه حماسی، نگاهی آسیب شناسانه و پرسشگر نیز در این فیلم وجود دارد زیرا معتقدیم با آسیب شناسی سیل ۹۸ می توان به رفع آسیب ها کمک کرده و از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.

وی همچنین در رابطه با ساختار این مستند گفت: با توجه به تصاویر بکر و دیدنی همراه با موسیقی پرکشش، ضرب آهنگ و ریتم تند و یک‌خطی روایتی که به روایت داستانی تنه می زند، انتظار می رود تا به یاری خدا تماشاگر با این مستند ارتباط خوبی برقرار کرده و از آن‌تاثیر بپذیرد و این نکته ای است که در نمایش های خصوصی از بازخورد تماشاگران دریافته ایم.

وی هدف از ساخت فیلم مستند را دیده شدن آن دانست و گفت: هدف من از ساخت مستند این است که مردم کار را ببینند؛ حالا فرقی نمی‌کند در جشنواره این فیلم دیده شود یا نه. خوشحالم که این مستند قرار است در شبکه‌های مختلف پخش شود و مردم آن را ببینند. با پخش این مستند در تلویزیون مخاطبین آن را خواهند دید که برای بنده در جایگاه فیلمساز جای خوشحالی است.

این کارگردان و مستندساز در پایان  اظهار داشت: بعد از حوادث سیل فروردین ۱۳۹۸ بسیاری از مردم منتظر آسیب‌شناسی از طرف دستگاه‌های نظارتی و پژوهشی بودند تا مقصران و کسانی که در این موضوع کوتاهی کرده‌اند مشخص و حتی محاکمه شوند. در جایی مانند دانشگاه تهران بودجه پنج میلیاردی اختصاص داده می‌شود تا در یک کار پژوهشی آسیب شناسی کند تا در ادامه از چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. جامعه و افکار عمومی منتظر انتشار گزارش تخلفات درخصوص سیل است تا برای جلوگیری از تکرار آن تلاش صورت گیرد و کسانی که کوتاهی کرده‌اند، توبیخ شوند.

مستند «سیل بند» تولید گروه مستند روایت فتح است.