- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهدی فقیه: حوزه هنری پیشتاز حفظ میراث سردار سلیمانی باشد

mehdi_faghih

به گزارش سوره سینما [1] مهدی فقیه در رابطه با شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: شهادت سردار قاسم سلیمانی هم شگفت انگیز بود و هم قابل تامل. شگفت انگیز از این جهت که مردمان ایران سردار را همچون قهرمانان اساطیری و همچون قهرمانان کربلا چنان رویین تن دیده بودند که جز شهادتی دراماتیک برایش متصور نبودند و قابل تأمل از این جهت که در عمل هم یک شهادت کاملا دراماتیک برای سردار روی داد.

شما گنجینه آثار حماسی سینما و تلویزیون از «بن هور» و «ال سید» تا «گلادیاتور» و «شجاع دل» را که کنار هم بگذارید بعید است پایانی به جذابیت شهادت سردار دیده باشید.

جذابیت این پایان وقتی دوچندان میشود که زندگی سردار را مرور کنیم و ببینیم سردار در دوران حیاتش هم جز دلاوری و مردانگی برای وطن نکرد.

سردار اهل منیت نبود و حتی به آنها که به وی تردید داشتند لبخند میزد. او مرد عمل بود و نه فقط طومار داعش را درهم پیچید بلکه مرد اول روزهایی شد که سیل بسیاری از هموطنان جنوب را زمین گیر کرده بود.

سردار ابدا این طور نبود که مانند برخی که یک کار کوچک را در بوق میکنند باشد و مثلا وقتی بناست به کمک سیل زدگان برود با خود دوربین و میکروفون ببرد و گرفتار خودنمایی شود و حتی در اغلب تصاویری که از سردار دیده ایم سربه زیر است همچون سرو.

این وظیفه سینما و تلویزیون است که با تولید محصولات جاندار و پرتحرک زندگی سردار را به قاب تصویر بیاورد. معلوم است که در چنین تولیداتی باید تهیه کنندگانی شاخص باشند که اهمیت تولید مغفول نماند.

حوزه هنری با کارنامه ای که در تولید برخی محصولات جذاب سینمای دفاع مقدس دارد میتواند پیشتاز حفظ میراث سردار باشد.

حوزه هنری در پنج سال اخیر نشان داده که می‌خواهد گزیده کار ولی موثر باشد و فی المثل «سرو زیر آب» را تولید کرد که بر ملی گرایی ایرانیان تاکید داشت و اخیرا هم «دیدن این فیلم جرم است!» را تولید کرد که به خوبی استعمار انگلیس را نواخته!

این روند یعنی حوزه هنری حواسش هست که در چه دورانی قرار گرفته و باید پیشرو باشد. فقط می ماند به کارگیری متخصصان متبحر در پشت صحنه تولید که کیفیت ارتقا یابد.

حوزه هنری حتی اگر می‌خواهد تولید فیلم سردار سلیمانی را به جوانان بسپارد حتما در تیم تولید و پشت صحنه و جلوی صحنه از نیروهای مجربی استفاده کند که امتحان پس داده باشند. یک جوان می‌تواند از این مجربین فراوان بیاموزد و سپس به نسل بعد انتقال دهد.

حوزه هنری گزیده کاری اخیرش را با تحقق تولید محصولی استاندارد درباره سردار سلیمانی امتداد دهد و مطمئن باشد در طی این مسیر هنرمندان متعهد کارکشته هم کنارش خواهند بود.