- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حوزه هنری به کمک مخاطبان کم‌بضاعت سینما بیاید

Javad-Ardakani

سوره سینما [1] – بالا رفتن هزینه‌های تولید و کاهش مخاطب در شرایط فعلی اقتصادی یکی از اصلی‌ترین نگرانیهای بدنه سینماست. سینمای ایران به لحاظ کمیت مخاطب در سالهای اخیر وضعیت چندان روبراهی نداشته است و اینکه حالا با گرانی بنزین، دامنه مخاطبان کمتر و کمتر شود یقینا اسباب نگرانی بسیاری از سینماگرانی را فراهم خواهد کرد که به دنبال بازگشت سرمایه در گیشه ها هستند.

جواد اردکانی کارگردان سینما درباره اثرات شرایط اقتصادی بر دامنه مخاطبان سینما بیان داشت: مسلما بالا رفتن قیمت‌ها در هزینه‌های تولید محصول سینمایی تاثیر دارد و قطعا گیشه‌های سینمایی را هم متأثر خواهد کرد. این قضیه کلا در حساب خانوارها تاثیرگذار است و باعث می‌شود که اولویت خانواده‌ها دیگر مسایل معیشتی باشد و سبد فرهنگی در آخر قرار گیرد و شاید دیگر وجود نداشته باشد. گرانی بنزین باعث می‌شود جیب طبقه متوسط و فقیر کوچکتر شود و طبیعتا سینما رفتن کمتر می‌شود یا از سبد فرهنگی خیلی از خانواده ها حذف می‌شود.

کارگردان «به کبودی یاس» ادامه داد: اتفاقاتی مانند افزایش دلار و گرانی بنزین، خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و این فشار آنها را دور می‌کند از اینکه بتوانند هزینه کنند برای سرگرمی و سفر و امورات فرهنگی. سینما هم طبیعتا آسیب می‌بیند و میزان مخاطبینش را به نسبت قبل از دست خواهد داد اینجاست که نقش ارگانهای حاکمیتی فرهنگ‌ساز و از جمله حوزه هنری پررنگتر خواهد بود.

جواد اردکانی افزود: اگر حوزه هنری همان طور که شرایطی را فراهم کرده برای بازسازی سینماهای مستعمل شهرستانها و کاری کرده که جریان پردیس‌سازی به شهرستان‌ها هم برسد تا مخاطبان شهرستانی هم بتوانند در سالنهای مدرن فیلم ببینند، برای عدم قطع ارتباط میان مخاطبان متوسط و فقیر با سینما هم تسهیلاتی ارائه دهد به شدت می‌تواند یاری رسان فرهنگ مملکت باشد.

اردکانی درباره طرح پیشنهادیش برای ارتقای کمی مخاطبان سینما گفت: حوزه هنری می‌تواند بانی حرکتی مثبت در ارائه تسهیلات تماشای فیلم به طبقات آسیب پذیر اجتماع باشد و مثلا بیاید یک یا دو روز هفته را تعیین کند برای بدنه جامعه که در سینماهای حوزه با حداقل هزینه فیلم ببینند یا تسهیلاتی با این محوریت را بدهد که هر کدام از شهروندان که در طول ماه یک بار از سینماهای حوزه استفاده کرد، برای بار دوم ۵۰درصد تخفیف و برای بار سوم ۷۰ درصد تخفیف تماشای فیلم داشته باشد؛ این روند خیلی ساده و با ترتیب دادن یک بانک اطلاعاتی جامع از مخاطبان سینما شکل می‌گیرد.

کارگردان «شور شیرین» ادامه داد: الان بسیاری از فروشگاههای زنجیره ای ما هم بانک اطلاعاتی برای مشتریان ترتیب داده‌اند و از طریق این بانکهای اطلاعاتی هم درباره تخفیفات خود به مشتریان اطلاع رسانی میکنند و هم به مشتریان دائمی خود تسهیلات مشوق خرید می‌دهند. حوزه هنری هم به عنوان یک ارگان انقلابی سینمادار میتواند چنین بانک اطلاعاتی داشته باشد و از طریق آن کاری کند که در کشاکش بحرانهای اقتصادی، فاصله مخاطب با سینما کم نشود.

سازنده سریال‌های «نوشدارو» و «آینه های نشکن» ابراز امیدواری کرد: در سوداگری صاحبان سرمایه که هیچ اهمیتی برای مخاطبان کم بضاعت قائل نیستند این وظیفه حوزه هنری است که به کمک مخاطبان کم توان مالی بیاید و کاری کند که آنها هم بتوانند محصولات روز سینما را در سینماها پی گیری کند. امید که حوزه هنری مبادرت به چنین کاری کند تا الگویی شود برای دیگر ارگانهای متنفذی که بودجه های هنگفت برای کمک به فرهنگ در اختیارشان است.