- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم برایمان جذاب است/ جشنواره فیلم فجر ویترین تولیدات سینماست

ta-fajr38-ostekhan

به گزارش سوره سینما [1]، امروز دوشنبه ۷ بهمن ماه، نشست معرفی فیلم سینمایی «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی با اجرای میثم محمدی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

پورمحمدی در ابتدا با بیان اینکه این پروژه دو سال طول کشید تا به سرانجام برسد، گفت: تجربه خیلی خوبی برای همه ما بود و قطعا این کار سختی‌های خود را داشت اما همین که نتیجه را می بینیم و کار به جشنواره فیلم فجر رسیده جای خوشحالی دارد.

قربانی که امسال دومین فیلمش به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده با اشاره به اینکه نویسنده کار علی زرنگار است، بیان کرد: حدود چهار سال طول کشید تا فیلم دومم ساخته شود به این دلیل که سعی می کردم به آن مدل فیلمسازی پایبند باشم اما شرایط فیلمسازی سخت‌تر شده و در این شرایط باید سوژه‌ای پیدا می‌کردم که از فضای کار قبلی دور نباشد. البته با توجه به تمرکزی که بر تفکراتم داشتم تصمیم گرفتم تغییراتی را با نگاهی ویژه‌تر به طیف مخاطب در این کار اعمال کنم. احساس می کنم فیلم اولم بیشتر مورد پسند مخاطب خاص است و در این اثر مخاطب عام هم می‌تواند بیننده کار من باشد.

وی افزود: ما دو سال پیش قصه‌ای را با نویسنده دیگری شروع کردیم که به سرانجام نرسید، اما بعد از جلساتی که با علی زرنگار داشتیم و طرحش را که خواندیم مشخص شد، می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم. این اثر را زرنگار ۸ بار بازنویسی کرد تا موردپسند خودش و عوامل قرار گرفت. از نظر تفکر، عشق مادر به فرزند همچون فیلم قبلی در این فیلمنامه هم وجود دارد و خواسته من از نویسنده فقط این بود که نگارش به گونه ای باشد که مخاطب عام هم بتواند درگیر شود.

این کارگردان درباره عنوان فیلم گفت: در ابتدا نام خاصی برای اثر انتخاب نکرده بودیم و همچنان که پیش می رفتیم فکر کردیم این عنوان با محتوای قصه منطبق است.

در ادامه تهیه کننده «مغز استخوان» درباره انگیزه خود از تولید این اثر گفت: بعد از کار اولم پیشنهادهای زیادی از طرف فیلمسازان داشتم و خودم هم به سینماگرانی پیشنهاد دادم، اما همیشه اولویتم کیفیت فیلمنامه بود و کاری به اعتبار نام عوامل نداشتم. تا زمانی که با آقای قربانی صحبت کردیم و متوجه شدم او هم دغدغه فیلمنامه خوب دارد.

وی افزود: با تجربه ای که زرنگار پیش‌تر در سینما داشت تصمیم به صحبت گرفتیم البته سختگیری هایی هم وجود داشت تا به نتیجه رسید و همین روند دو سال طول کشید. زمانی که طرح کار تایید شد بلافاصله پیش تولید را آغاز کردیم و سراغ انتخاب بازیگران رفتیم.

کارگردان همچنین درباره انتخاب بازیگران گفت: پریناز ایزدیار از زمان نگارش فیلمنامه انتخاب شد و مطمئن بودم برای نقشی که در نظر داریم مناسب است. در مقوله انتخاب بازیگر غالبا ترجیح می دهم در شخصیت بازیگر، المان های مشترکی با نقش وجود داشته باشد و در گفت‌وگو با خانم ایزدیار دریافتم که انتخاب مان اشتباه نبود.

قربانی ادامه داد: نوید پورفرج که در «مغزهای کوچک زنگ زده» به خوبی درخشید در این جنس بازی که مدنظر ما بود انتخابی منطقی به نظر می‌آمد و بهروز شعیبی هم که بارها با هم کار کرده بودیم و می‌دانستم با این شخصیتی که قرار است بازی کند باورپذیر خواهد بود.

وی گفت: بابک حمیدیان انتخاب اول من نبود اما بازیگری که صحبت کرده بودیم پارسا پیروزفر بود که به دلیل مشغله کاری و عدم هماهنگی در زمان، امکان همکاری وجود نداشت اما الان از این انتخاب راضی هستم و متوجه خواهید شد که یک بازی جدید از بابک حمیدیان را خواهید دید. در مجموع ترکیب جدیدی از بازیگران را ملاحظه می‌کنید که در نهایت اتفاق درستی در فیلم رقم زدند.

قربانی همچنین درباره تجربه حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره ویترین تولیدات سینماست و کارگردانان در نسل های مختلف انتخاب می شوند هر چند که معتقدم همه این ها بر اساس سلیقه است و آنها که بیرون گذاشته شدند، صرفا فیلم بد نیستند. من از این حضور تشکر می‌کنم و می‌دانم که اتفاقا فیلم داشتن در جشنواره شرایط سختی است. برای من دیده شدن کار مهم است و اگر جایزه بگیرد هم خوشحال می‌شوم ولی جایی است که تماشاگر و منتقد با هم اثر را می بینند و امیدوارم به درستی دیده و نقد شود.

وی افزود: امیدوارم شرایط به سمتی پیش برود که مورد استقبال مردم و منتقدان قرار گیرد. من فیلم اولم را در جشنواره توانستم بسنجم و با اینکه مورد توجه قرار گرفت اما خودم متوجه ایرادهای فیلم شدم و کمک بزرگی برای بهتر شدن کار خودم به من کرد. مساله این جاست که هر فیلمی در جشنواره هم ممکن است دیده شود و هم اتفاقا ممکن است دیده نشود و قابل پیش‌بینی نیست که چه سرنوشتی در انتظار ما خواهد بود. قطعا کار دوم من هم خالی از اشکال نیست اما تلاشم را کردم از تجربیات فیلم اولم به درستی استفاده کنم.

کارگردان «مغز استخوان» نیز عنوان کرد: تاکنون کسانی که فیلم را دیدند تعریف کردند اما منتظریم نظر مردمی را بشنویم که بی واسطه فیلم را می بینند. قصه این فیلم درباره مادری است که در رابطه با نجات فرزندش باید کاری غیرمتعارف انجام دهد و از عرف جامعه عدول کند اما در فضایی به تصویر می آید که بیننده هم با او همراهی می‌کند.

پورمحمدی نیز درباره تجربه اولین حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم ما از جنسی است که نیاز به جشنواره دارد، هم برای دیده شدن کار عوامل و هم نوع فیلم. قطعا جشنواره به فیلم ما نیاز ندارد بلکه ما به جشنواره نیاز داریم. ما به دنبال حاشیه سازی در جشنواره نبودیم و تعاملی که با یکی از بازیگران پیش آمد، یک شوخی بود که به درازا کشیده شد. به هر حال امیدوارم کار ما مورد پسند منتقدان و روزنامه نگاران قرار گیرد و برای‌مان مهم است که در سینمای مردمی جزو پرمخاطبان جشنواره باشد و در واقع باید بگویم سیمرغ مردمی برایم خیلی جذاب است.

این تهیه کننده بیان کرد: هیچ پیش بینی درباره اینکه این اتفاق برای ما بیفتد یا نه ندارم اما فکر می‌کنم مردم از تماشای کار رضایت داشته باشند. مشکل بزرگ ما این است که مردم خیلی جذب قصه ها نمی شوند و فکر می‌کنم «مغز استخوان» از این مرحله عبور می کند و ارتباط می گیرد.

قربانی در بخشی از این نشست گفت: اصغر فرهادی، کیانوش عیاری و بهرام بیضایی سال های گذشته در این جشنواره بودند و کارهای زیبای‌شان را دیدیم و لذت بردیم. در این دوره برخی دوستان در این موقعیت احساس کردند که نباید حضور داشته باشند و من هم به نظرشان احترام می‌گذارم ولی از زمانی که وارد سینما شدم، فیلم دیدن در جشنواره فارغ از هر حاشیه ای برایم جذاب بود و همین فیلمسازان بزرگ سال های پیش بودند که راه ورود برای جوانان را هموار کردند. تا کسانی به سینما معرفی شوند که حرفی برای گفتن دارند. به نظرم نباید نگاهی سیاسی داشت و جشنواره را محلی برای گفت‌وگو دانست.

در بخش آخر نظرسنجی نیز قربانی درباره واژه‌هایی چون ته سیگار، شیرابه و کلاه کاسکت گفت: من سیگاری نیستم هر چند که اهالی سینما ارتباط تنگاتنگی با آن دارند، اما امیدوارم تفکرات به گونه ای پیش برود که از آن دوری کنند، چون واقعا دیدن ته سیگار به خصوص روی زمین ناراحت کننده است. کلاه کاسکت هم از بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند. در کشورهای پیشرفته استفاده از آن رایج است و نیاز به فرهنگسازی در کشور ما دارد. برای شیرابه ها هم شهرداری می تواند نقش موثری در تفکیک زباله داشته باشد و مردم هم به مرور به رفتار جدید عادت می‌کنند.

پورمحمدی نیز در این باره بیان کرد: ته سیگار و کلاه کاسکت هم باید قانون‌گذاری شود هم فرهنگسازی؛ این دو در کنار هم نتیجه‌بخش هستند.

ویژه برنامه «تا جشنواره ۳۸» به همت معاونت اجتماعی شهرداری تهران و برج میلاد با همراهی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تا سه شنبه ۸ بهمن از ساعت ۱۴ تا ۲۰:۳۰ در مرکز همایش های برج میلاد در حال برگزاری است.

این برنامه به صورت زنده از تلویزیون تعاملی تیواtva.ir [2]  پخش می‌شود و ویدیوی هر برنامه نیز در سایت آپارات منتشر می‌شود.