- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حوزه هنری به داد استان‌های مرزی برسد که تشنه سالن‌های مدرن هستند

farokh-nemati

فرخ نعمتی درباره مشکلات اصلی تولید در سینمای ایران به سوره سینما [1] گفت: ما مشکلات متعددی در تولید محصول باکیفیت سینمایی داریم که یکی از آنها نوع فیلمنامه‌هایی است که تصویب می‌شود برای ساخت. ممنوعیت‌های بیشماری که وجود دارد باعث می‌شود نتوانیم در زمینه تولید محصولات غنی و باآبرو پیشتاز باشیم و اگر به همین وضع ادامه دهیم مطمئنا در زمینه فرهنگی قافله را به رقبای خارجی باخته ایم.

بازیگر درام تاریخی «یتیم خانه ایران» تاکید کرد: این خط‌کشی‌هایی که درست کرده‌اند و عده‌ای را خودی و مشمول حمایت قرار داده‌اند و مابقی را غیرخودی اصلا اخلاقی نیست. ما همه باید با هم باشیم تا بتوانیم محصول درجه اول تولید کنیم.

فرخ نعمتی با اشاره به جایگاه نهادهایی نظیر حوزه هنری در غنای سینمای ایران گفت: حوزه هنری از دیرباز در تولید فیلم فعال بوده و تقریبا در همه گونه ها از کمدی تا ملودرام و تاریخی-مذهبی و حتی سیاسی، تولیدات قابل اعتنایی داشته است و این حرکتی است که باید ادامه یابد.

بازیگر «ماهیها عاشق می‌شوند» و «هتل کارتن» خاطرنشان ساخت: حوزه هنری بانی برهم زدن ماجرای خودی و غیرخودی در ارائه تسهیلات باشد و بیابد منصفانه تسهیلات تولید را دراختیار سینماگرانی قرار دهد که هم امتحان پس داده باشند و هم طرحهای به‌دردبخور برای مردم داشته باشند. این وظیفه حوزه است که بر روی طرح‌های بکر و دست اول کار کند؛ طرحهایی که حرف دل مردم باشد.

فرخ نعمتی درباره اثرات فعالیت گسترده حوزه هنری در امر سالن‌سازی بیان داشت: در تهران غرق در پردیس شده‌ایم ولی خبر نداریم که استانهای محروم‌مان حتی یک سالن مدرن و تمیز هم ندارند. اینکه حوزه با توجه به اینکه مالک بسیاری از سینماهای قدیمی شهرستانهاست به سمت بازسازی و نوسازی این سالنها رفته خیلی خوب است ولی باید در مدیریت این سالنهای بازسازی شده هم شگردهایی نو برای افزایش مخاطب درنظر گیرد.

بازیگر فیلم «سرو زیر آب» تاکید کرد: استانهای مرزی و محروم ما تشنه سینماهای مدرن و باکیفیت هستند و جای شکرش باقیست که حوزه هنری به نوبه خود کوشیده قدری بلحاظ فرهنگی به این استان ها برسد. یقین بدانید اگر این حرکت حوزه ادامه یابد دیری نخواهد گذشت که موازنه مخاطب سینما به نفع شهرستانها پیش خواهد رفت و همگان آرزو میکنند که افتتاحیه فیلمهایشان در شهرستانها باشد بلکه رونق فروش را شاهد باشند.

کاندیدای دریافت سیمرغ بازیگری از جشنواره فجر بخاطر «برف روی شیروانی داغ» با مخاطب قرار دادن مدیریت سینمای کشور اظهار داشت: مدیران دست از آمارسازیهای بی‌فایده بردارند و به جای هزینه کردن بودجه های هنگفت برای برگزاری جشن و جشنواره و همایش بر روی ارتقای زیرساخت‌های سینمایی بودجه بگذارند.

نعمتی ادامه داد: چه ایرادی دارد که سالانه نیمی از بودجه جشنواره‌های بی‌فایده را صرف سالن‌سازی یا وارد کردن تجهیزات مدرن سینمایی کنند؟ حتی اگر نخواهند مستقیم وارد این کار شوند الان که حوزه هنری پیشقدم سالن سازی در شهرستان‌ها شده از این حرکت حمایت کنند.