- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سرنوشت تنها تولید کننده پنیر قرمز ایران در «چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟»

panire-ghermez

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی خانه مستند، کتاب «چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟» نوشته اسپنسر جانسون از مهمترین کتابهای حوزه روانشناسی شخصیت است. در این داستان، چهار موجود خیالی وجود دارند (با رفتارهای کاملاً متفاوت) دو آدم کوچولو با نامهای هِم و هاو و دو موش با نامهای اسنیف و اسکاری و فیلم مستند «چی کسی پنیر مرا جابجا کرد؟» با الهام از این کتاب و سرنوشت شخصیت‌های آن ساخته شده است.

شخصیت محوری و اصلی این مستند، حسین الماسی مالک تنها کارگاه تولید پنیر قرمز هلندی سنتی در ایران است که در شهر تازه شهر سلماس در آذربایجان غربی زندگی می‌کند و به واسطه نگاه سنتی او اکنون کارگاهش با خطر تعطیلی و ورشکستی مواجه شده است و حالا به کمک یک روانشناش و با خواندن کتاب «چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟» باید بتواند تصمیم درستی برای آینده کسی و کار خود اتخاذ کند.

در این فیلم با نزدیک شدن به شخصیت اصلی فیلم در می‌یابیم که در مقاطعی به سبب کیفیت بالای محصول حتی از کشورهایی نظیر هلند و سوئیس نیز درخواست انتقال خط تولید به اقای الماسی داده شده است اما او که همواره معتقد به کار در ایران بوده با تمام پیشنهادات مخالف کرده و حالا باید مشکلات فراوانی که کارگاهش را تهدید می‌کند را طوری مدیریت کند تا تنها کارگاه تولید پنیر قرمز هلندی سنتی در ایران همچنان بتواند به فعالیت ادامه دهد.

فیلم مستند «چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟» به کارگردانی عزت الله پروازه و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر تولیده شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.