- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

درباره بانک جامع اطلاعات سینمای ایران/ روشنایی تاریخ

sourehcinema-bank

سوره سینما [1]محمدعلی حیدری [2] :سازمان سینمایی حوزه هنری که از پیشگامان و فعالان عرصه سینماست، در راستای بسط و گسترش فرهنگ سینمایی کشور در سال ۱۳۸۲ اقدام به سازمان دهی و احداث بانک جامع اطلاعات سینمای ایران «سوره سینما» نموده که خوشبختانه علاوه بر ایجاد محیطی سالم و مفید گامی بلند در این عرصه حساس و مهم فرهنگی برداشته است.

سینمای ایران با بیش از ١٠٠ سال سابقه فیلمسازی از وجود قریب به هزاران متخصص فنی و هنری در زمینه های گوناگون بهره گرفته و کیفیت سینمای ایران را باید محصول تلاش های فنی، استعدادها و مایه های هنری این افراد دانست و بی شک گردآوری نام، مشخصات و تنظیم فهرستی از آثار و فعالیت هنرمندان و سینماگران و فعالان این عرصه یکی از ضروریات عمده در پژوهش های تاریخی سینمای ایران است.

این سایت تنها بانک جامع اطلاعاتی جامعه سینمایی ایران است و اطلاعات مربوط به تمام فیلم های سینمایی ساخته شده قبل و بعد از انقلاب در این بانک گردآوری شده است.

پژوهش حلقه مفقوده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی کشور است و قطعا، تقویت و توسعه بانک اطلاعاتی سازمان سینمایی حوزه هنری که بزرگ ترین مرجع اطلاعاتی سینمای کشور است می تواند پاسخگو و تامین کننده بسیاری از نیازها و ضرورت ها در این عرصه باشد.

محتوای این بانک شامل:

  1. تاریخچه سینمای ایران، معرفی فیلمهای ساخته شده ایرانی به همراه کلیه اطلاعات مربوط به آنها (عوامل فیلم، مشخصات فنی، خلاصه فیلم، بیوگرافی و سوابق هنری سینماگران ایرانی) از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون است.
  2. شبکه خبری سینمای ایران و پیوند مرتبط با فیلم و افراد
  3. بزرگترین گالری عکس سینمایی (شامل عکسهای صحنه، پشت صحنه و پوستر) برای فیلم‌ها، افراد و جشنواره‌ها.
  4. گزارش کامل از نتایج جشنواره های داخلی و بین المللی و رویدادهای روز آن.
  5. امکان دسترسی به اطلاعات روز سینماهای تهران به طور کامل.
  6. بخش آرشیو عکس شامل عکس فیلم پشت صحنه فیلم و هنرمندان.

این ویژگی ها، ظاهر و پوسته بانک جامع سینمای ایران را نشان می دهند اما روح این بانک و انرژی آن، محصول فکر و تلاش دهها نفری است که در این سالها کوشیده اند تا چراغ این پایگاه روشن بماند.

در شرایطی که بسیاری از سامانه ها و سایت ها، به مرور زمان مخاطب از دست می دهند و به بایگانی سپرده می شوند این بانک زنده و پویا باقی مانده است.

در سالهای پیش رو و در شرایطی که فضای مجازی بر منابع مکتوب پیشی گرفته، به‌روزرسانی بانک جامع و پویا نگه داشتن آن فراتر از یک وظیفه سازمانی است. فراتر از اتفاقی روزمره و اداری. بانک جامع امروز منبع اطلاعاتی بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران است و توجه به ارتقای کیفیت آن، می تواند به اعتبار حوزه هنری در تاریخ سینما بیفزاید.