- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بانک جامع اطلاعات سینمای ایران خدمت حوزه هنری به پژوهشگران هنر هفتم

sourehcinema-bank

سوره سینما [1] محمدعلی حیدری [2]:  سازمان سینمایی حوزه هنری که از پیشگامان و فعالان عرصه سینماست، در راستای بسط و گسترش فرهنگ سینمایی کشور در سال ۱۳۸۲ اقدام به سازمان دهی و احداث بانک جامع اطلاعات سینمای ایران «سوره سینما» نموده که خوشبختانه علاوه بر ایجاد محیطی سالم و مفید گامی بلند در این عرصه حساس و مهم فرهنگی برداشته است. سینمای ایران با بیش از ١٠٠ سال سابقه فیلمسازی از وجود قریب به هزاران متخصص فنی و هنری در زمینه های گوناگون بهره گرفته و کیفیت سینمای ایران را باید محصول تلاش های فنی، استعدادها و مایه های هنری این افراد دانست و بی شک گردآوری نام، مشخصات و تنظیم فهرستی از آثار و فعالیت هنرمندان و سینماگران و فعالان این عرصه یکی از ضروریات عمده در پژوهش های تاریخی سینمای ایران است. این سایت تنها بانک جامع اطلاعاتی جامعه سینمایی ایران است و اطلاعات مربوط به تمام فیلم های سینمایی ساخته شده قبل و بعد از انقلاب در این بانک گردآوری شده است. پژوهش حلقه مفقوده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی کشور است و قطعا، تقویت و توسعه بانک اطلاعاتی سازمان سینمایی حوزه هنری که بزرگ ترین مرجع اطلاعاتی سینمای کشور است می تواند پاسخگو و تامین کننده بسیاری از نیازها و ضرورت ها در این عرصه باشد. به این بهانه به سراغ اهالی رسانه و منتقدان سینمایی رفتیم تا نقاظ ضعف و قوت این سایت را از نگاه آنان ارزیابی کنیم.

نغمه دانش آشتیانی: اهمیت ثبت تاریخ سینما و راهی که باید استوار ادامه یابد

ثبت و نگهداری اطلاعات گرچه ضرورت و اهمیت خود را در جهان در همه حوزه‌ها اثبات کرده است ولی این مهم در کشور ما هرگز به اندازه کافی جدی گرفته نشده است و چه بسیار اسناد، مدارک، عکس‌ها، فیلم‌ها و … که در گذر زمان به دلیل بی‌توجهی به اهمیت ثبت و آرشیو از دست رفته‌اند و تنها اندوه از دست رفتن بخش‌هایی از تاریخ را برای ما گذاشته‌اند. شاید این مساله در کشوری که دچار انقلاب شده است چندان دور از ذهن نبود زیرا با تغییر رویکردها و آرمان‌ها بخشی از آنچه از گذشته به جا مانده بود نه تنها محافظت و نگهداری نشد بلکه نفی و طرد شد.

طبیعتا این اتفاق در حوزه‌های فرهنگی هنری نیز رخ داد و بخشی از داشته‌های پیش از انقلاب در شاخه‌های مختلف فرهنگ و هنر از اسناد و کتاب گرفته تا فیلم و عکس از دسترس آرشیوها خارج شدند؛ حال در چنین شرایطی حوزه هنری سازمان تبلیغات با راه‌اندازی سایت بانک جامع اطلاعات سینمای ایران از سال ۱۳۸۲ تلاش کرد بخشی از ضعف موجود در زمینه ثبت اطلاعات سینمای ایران را برطرف کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سایت که اولین بانک اطلاعات سینمای ایران محسوب می‌شود این است که بی‌طرفانه و حرفه‌ای با مفهوم اطلاعات برخورد کرده و در سابقه هر فیلم و اهل سینمایی، اطلاعات مربوط به پیش از انقلاب را نیز مدنظر قرار داده است.

این رویکرد که در آن از سانسور اطلاعات پایه خبری نیست باعث شده است این بانک اطلاعات معتبرترین و قابل رجوع‌ترین منبع در سینمای ایران باشد و از آنجا که در طول این سال‌ها به تکمیل اطلاعات آن اقدام شده است، با سایتی به‌روز و قابل استناد روبه‌رو هستیم؛ گرچه در بخش عکس و گرافیک دارای ضعف‌های جدی است و جا دارد مدیریت سایت تمهیدی برای رفع نواقص این بخش بیندیشد.

کیوان کثیریان: به سوی تکامل …

مهم‌ترین بانک اطلاعات سینمایی جهان در فضای سایبری، سایت آی.ام.دی.بی است و اطلاعات اولیه هر اثرسینمایی و سینماگری را آنجا می‌شود یافت. هرچند که منابع دیگری هم وجود دارد اما این سایت، معروف‌ترین آنهاست. در ایران نیز چنین مرجعی وجود دارد که سایت سوره سینماست. این سایت گرچه ایراداتی دارد (به خصوص در بخش عکس) اما تا حد ممکن اطلاعات را جمع‌آوری کرده و توانست با کمک تیتراژ و کتاب‌های مرجع کسانی مثل جمال امید این سایت جامع را برپا کند.

این سایت همیشه مورد مراجعه قرار گرفته، گرچه خلاء‌هایی هم دارد و مثلا باید برای کیفیت عکس‌های آن و تکمیل اطلاعات فکری کرد. با توجه به آنکه سایت در بخش خصوصی هم شروع به کار نکرده، خوب است برای آن هزینه بیشتری شود تا به تکامل برسد. عکس‌های دارای واترمارک را نمی‌توان در رسانه‌ها استفاده کرد و شاید بتوان با مراجعه به عکاس هر عکس سینمایی به شکل رسمی، امکان بارگداری عکس‌های با کیفیت‌تر و حتی فروش  آنها را فراهم آورد تا سینمای ایران یک مرجع خوب و کامل اطلاعاتی داشته باشد.

جبار آذین: بانک اطلاعات سوره، منبعی قابل اعتماد برای پژوهش

ازبدو ورود سینماتوگراف، تاسیس سالن‌های سینمایی، تا راه‌اندازی خط تولید و رونق فیلم‌های سینمایی و بروز رخدادها وظهورسینماگران، تلخی‌ها و شیرینی ها و فرازها و فرودها، دارای تاریخ صدوهفده ساله است. ثبت مکتوب وتصویری سرگذشت و قصه ها وغصه های این سینما،به عنوان اسنادی محکم، مرجع، مقبول ومطلوب درتاریخ هنر کشور و همچنین منبعی قابل اعتماد برای اهل پژوهش وتحقیق ودانشنامه ای کاربردی برای نسل های آینده، امری ضروری، تاثیر گذار،تعیین کننده وماندگاراست.درگذرسال ها و نسل ها،نویسندگان،هنرمندان وپژوهشگرات متعددی دراین راه همت گماشته وهرکدام هم درحدتوانایی ها،بضاعت هاوامکانات،دانش ومنابع دسترس،گام هایی قابل توجه واعتنابرداشته اند.دربرخی ازاین آثار،جداازویژگی هاو امتیازهای آن ها که درقالب نوشتار وتصویرثبت وضبط شده اند،کاستی ها،نواقص،خامی ها،تکسونگری ها و حتا غلط های اطلاعاتی درارتباط با تاریخ ها، اسامی و رویدادها و خلاصه داستان ها و ابهام هایی دربعضی گفتارها و نوشته ها و تصاویروجود دارد که ازمنظر پژوهش وتحلیل،آنهاراآسیب پذیرکرده است. با این همه، مجموعه دستاوردهای این عرصه،کتاب و سریال قطور وطویل تاریخ سینمای ایران راشکل داده است. درامتداد تحقیق ها وگردآوری های سینمایی، چندبانک اطلاعاتی رسمی و غیررسمی هم درایران وجود دارند که کم و بیش دچار نواقص و اشکال‌های مورد اشاره اند. درمیان بانک های سینمایی که گرچه اغلب،شکل وروند رسمی وبدون نوآوری و خلاقیت، و یکنواختی و انشانویسی و تاریخ نگاری کتابی رابسترنگارش و پژوهش قرارداده اند، بانک اطلاعات سینمای ایران سوره حوزه هنری، از کاستی های کمتر و دقایق و ظرایف بیشتربرخوردار است که آن را تاحدی ازمجموعه های مشابه،متفاوت و متمایزوممتازمی کند.دقت عالمانه درتحقیق و پژوهش، تبیین و تدوین سینمایی،نگارش هدفمند وقابل استناد و ارایه اطلاعات مکفی همراه ثبت خبر و رخداد وتحلیل از جمله ویژگی‌های شاخص سایت بانک اطلاعات سینمایی سوره است. بااین حال دراین بانک معتبر و ارزشمندهم نگرش کارشناسانه، تحلیلی وجامع وکامل کمرنگ است که جای کارفراوان دارد. پررنگی این ضرورت وبررسی تحلیلگرانه درقواره تاریخ نگاری باروایت‌ها، رویت ها و دیدگاه های مختلف ومنسجم ومستند می تواند برتمایز، مرجعیت و امتیازو مانایی بانک اطلاعات مفید و تاثیرگذار و تعیین کننده سینمایی سوره بیفزاید.

پریسا ساسانی: بانک جامع اطلاعات سینمای ایران خیال نویسندگان را راحت کرده است

یکی از مهمترین مشکلات در حوزه سواد رسانه، نبود مرجع قابل استناد برای اهالی رسانه به خصوص در حوزه سینما است چراکه سینما در ذات خود جذاب است و به سیاق وظیفه ذاتی خود چه در حوزه نظریه مولف و چه در بخش نظریه ستارگان در هر دو حالت حساسیت های ویژه ای دارد که برای پاسخگویی به ذهن پرسشگر مخاطب باید اطلاعات یا به صورت چهره به چهره و کاملا شفاهی از سوی خبرنگار و یا نویسنده سینمایی از سینماگر پرسیده شود و یا باید مرجع دقیق، قابل استناد و البته پاسخگو به این نیاز رسانه ای وجود داشته باشد. پیش از حضور و بروز اینترنت و در نهایت گسترش رسانه های جمعی و حرکت به سوی جهانی شدن دسترسی به اطلاعات سینما محدود و تنها از طریق مراجعه به کتاب های تاریخ سینمای ایران که به همت جمال امید پژوهشگر سینمای ایران نوشته شده، امکان پذیر بود. از سوی دیگر اطلاعات خبری را به لطف مجلات سینمایی چون فیلم، دنیای تصویر، فرهنگ و سینما، گزارش فیلم و غیره دنبال می کردیم. اما امروزه با وجود اینترنت این امکان آسان تر شده است به شرط آنکه منبع قابل استناد نیز وجود داشته باشد و به اعتقاد من بانک جامع اطلاعاتی سینمای ایران تا اندازه ای توانسته خیال نویسندگان را از صحت مطالبی که دنبال آن می گرددند راحت کنند و به قولی می توان چشم بسته به اطلاعات آن استناد کرد و گرم نوشتن شد.

البته ناگفته نماند که جا برای کار بسیار است و جدا از اطلاعات رزومه ای که اساس اولیه کار است، جای خالی مصاحبه های برتر اهالی رسانه با سینماگران و جوایزی که در جشن های متعدد سینمایی مختص به نوشتار سینمایی می گیرند نیز احساس می شود و می توان در مسیر مستندسازی اطلاعات سینماگران مسیری را که سینماگران توانسته اند به واسطه آن دیده و یا شنیده شوند را در بانک جامع اطلاعاتی سینمای ایران به درستی به نگارش درآورد تا باشد برای آیندگان ما.

علیرضا مرادی: بانک جامع اطلاعات سینمای ایران خدمت حوزه هنری به پژوهشگران هنر هفتم

پژوهش حلقه مفقوده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی کشور است و قطعا، تقویت و توسعه بانک اطلاعاتی سینمای کشور می تواند پاسخگو و تامین کننده بسیاری از نیازها و ضرورت ها در این عرصه باشد.

در همین راستا، سایت بانک جامع اطلاعاتی سینمایی ایران متعلق به سازمان سینمایی حوزه هنری تقریبا به عنوان تنها منبع اطلاعاتی کامل سینمایی ایران قبل و بعد از انقلاب است. به کمک این سایت درواقع می‌توان به تمام اطلاعات فیلم‌ها در موضوعات مختلف دسترسی ساده‌ای پیدا کرد.

تاریخچه سینمای ایران، معرفی فیلم‌های ساخته شده ایرانی به همراه کلیه اطلاعات مربوط به آنها (عوامل فیلم، مشخصات فنی، خلاصه فیلم، بیوگرافی و سوابق هنری سینماگران ایرانی) از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مهمترین ویژگی این سایت است که توانسته برای پژوهشگران این حوزه بسیار مثمر ثمر باشد.

از دیگر ویژگی‌های سایت بانک جامع اطلاعاتی سینمایی ایران گالری عکس سینمایی (شامل عکس‌های صحنه، پشت صحنه و پوستر) است که تقریبا بزرگترین منبع در این بخش برای پژوهشگران به حساب می‌آید.

از دیگر ویژگی‌های این سایت جامع گزارش کامل از نتایج جشنواره های داخلی و بین المللی و رویدادهای روز آن، امکان دسترسی به اطلاعات روز سینماهای تهران به طور کامل، بخش آرشیو عکس شامل عکس فیلم پشت صحنه فیلم و هنرمندان و شبکه خبری سینمای ایران و پیوند مرتبط با فیلم و افراد است.

این ویژگی ها، ظاهر و پوسته بانک جامع سینمای ایران را نشان می دهند اما روح این بانک و انرژی آن، محصول فکر و تلاش ده‌ها نفری است که در این سال‌ها کوشیده اند تا چراغ این پایگاه روشن بماند و در شرایطی که بسیاری از سامانه ها و سایت ها، به مرور زمان مخاطب از دست می دهند و به بایگانی سپرده می شوند این بانک زنده و پویا باقی مانده است.

بهمن عبداللهی: اهمیت بانک اطلاعاتی در منابع وطنی

در روزگار امروز نوشتن و خواندن به معنای کلاسیک اش معنای خود را از دست داده و به جایش تایپ کردن و دیدن وارد مناسبات تحریری شده است. همه ما خوب می دانیم که ملزومات زندگی مدرن _در اینجا گوشی همراه و تبلت و  غیره_ دانش اجتماعی را گر چه وسیع تر کرده اما بدون شک همین دانش را از عمق به سطح کشانده است.

حالا این وسط ما درباره نوشتن حرف می زنیم، آن هم در مقابل نسلی که چندان اهل کتابت کردن و مطالعه نیست و بیشتر اهل سرچ و تایپ است.

به هر تقدیر چه اهل آن دوره باشیم و چه این زمانه، «پژوهش» امری لازم در بیان آن چیزی است که قصد   معرفی اش را داریم، یا می خواهیم مطلبی درباره اش بنویسیم. متاسفانه علیرغم اهمیت تاریخ در فرهنگ ما، سال هاست که وقایع نگاری و ثبت گذشته در منابع قابل دسترس کمتر مورد توجه واقع شده است. اگر بخواهیم بحث را محدود به موضوع سینما کنیم باید تاکید کنم در ثبت تاریخ سینما و واقعه نگاری هنر هفتم تلاش های زیادی صورت گرفته و منابع معتبری هم در این زمینه موجود است. اما از آنجا که کتابخوانی و در ادامه خریدن کتاب از چرخه زندگی بسیاری رخت بربسته، وظیفه تداوم این امر بر عهده اهالی نت گذاشته شده است (البته اگر وظیفه ای بر این ماجرا متصور باشیم) و همین جاست که ویکی نویس ها پا به میدان می گذارند. در این موضوع هم بحث و مناقشه هست اما به هر حال ویکی ها در غیبت کتاب های مرجع و منبع یکه تاز میدان هستند.

متاسفانه در سینمای ایران چندان منبع و سازمان مشخصی در جهت ثبت دانشنامه ها و رفرنس ها موجود نیست و اگر هم هست یا ناقص است یا بسیار کم رمق.

به نظرم «سوره سینما» تنها منبع قابل توجهی است که می توان با اطمینان به آن مراجعه کرد. اما این وضع به معنای کامل بودن و جامع بودن این درگاه اینترنتی نیست. شما می توانید آن را مثلا با IMDB مقایسه کنید. آنوقت متوجه منظورم خواهید شد. به طور مثال بسیاری از آمارها و اطلاعات سوره سینما به روز نیستند. بخش هایی از همان ابتدا در حد عنوان بخش باقی مانده اند و اساسا روی بخش عکس آن نمی توان حساب کرد.

به هر حال سایت سوره سینما می تواند با تجهیز خود به اطلاعات کامل و عکس ها و ویدئو های متعدد و با کیفیت، در جهت ارائه آرشیو و مستندات سینمای ایران بسیار با قدرت تر و کارآمد تر عمل کند و حتی درآمد زا باشد.

مرتضی رنجبران : از دیرباز با سوره سینما هستیم

در جایی که شاهد انتشار اطلاعات غلط درباره آثار سینمایی و سینماگران هستیم و هرکسی برای دسترسی به اطلاعات به جستجوگرهای اینترنتی مراجعه می کند وجود یک منبع رسمی اطلاع رسانی درباره سینما و سینماگران یک نعمت است.

سایت سوره سینما از قدیم الایام منبع دسترسی به اطلاعات بوده اما این سایت در سال های اخیر با تغییرات و تحولات و به روز رسانی ها خود را بیش از پیش مطرح کرده است.

ورود سوره سینما به مسئله تحلیل خبری و اطلاع رسانی خبری اتفاق خوبی محسوب شده و معتقدم با راه اندازی یک اپلیکیشن به همین نام می توان ابعاد گسترده تری به سوره سینما داد.

من به عنوان یک رسانه ای فارغ از دسترسی های تجربی به اطلاعات فیلمسازان، برای تایید برخی اطلاعات و استفاده از تصاویر مورد نظر به سوره سینما مراجعه می کنم و قطعا با نقد درست عملکرد این سامانه اطلاع رسانی سینمایی، می توان نسبت به بهبود آن کمک کرد.

سارا کنعانی: بانک جامع اطلاعات، گواهی بر توسعه‌ی سینما

هر چه نیاز سینمای کشور به یک بانک جامع اطلاعاتی بیشتر باشد، با اطمینان خاطر محکم‌تری می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آن سینما توسعه یافته و به رشد رسیده است.

مخاطب جدی سینما که به خوبی می‌داند بازیگران یک اثر، به عنوان ویترین آن، تنها یک بخش از آن اتفاق هنری عظیم هستند و اهمیت مراحلی به نام پیش‌تولید و پس‌تولید را به خوبی درک کرده، از خیر تماشای تیتراژ پایانی نمی‌گذرد و به احترام کسانی که شاید هرگز آنها را به چهره نشناسد اما به اهمیت حضور و عمل‌شان واقف است، تا پایان تیتراژ روی صندلی خود باقی می‌ماند. حال، باید دانست که یک بانک جامع اطلاعاتی سوای همه فوایدی که دارد، به شکل ویژه، هنر کسانی را قدر می‌نهد که اگر نباشند، یک اثر سینمایی به پرده‌ی نقره‌ای سینما نخواهد رسید.

امروز دیگر هر مخاطب آگاهی می‌داند که جامعه‌ی دستیاران سینمایی متشکل از دستیاران صحنه، نور، گریم،صدا، لباس و حتی تدارکات، در حکم همان پیچ و مهره‌های کوچکی هستند که اگر نباشند هیچ سازه‌ای بنا نمی‌شود.

وجود یک بانک جامع اطلاعاتی، بیش از آن که همکاری ستاره‌های سینما را با بزرگان این هنر، به تاریخ و تعداد، یادآور شود، شناسنامه‌ و هویتی را از کلیت سینمای ایران به وجود می‌آورد که قدر و قیمت آن را هم در زمان معاصر و هم در آینده بیشتر خواهیم فهمید.

زهرا نجفی : اطلاعات درست کیمیاست

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به آن عصر اطلاعات یا ارتباطات می‌گویند. هرچند مقاله‌های جدید نظریه‌پردازان خبر از به پایان رسیدن این عصر می‌دهند، ولی هنوز هم اطلاعات ارزشمند است و «اطلاعات درست» کیمیاست. خبرنگار و روزنامه‌چی هم که باشی در صف طالبان همیشگی اطلاعات درست قرار می‌گیری. اصلاً هیچ‌چیزی در دنیای ما خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بدون تکیه‌بر اطلاعات درست نمی‌تواند، شکل بگیرد. حتی باوجوداینکه این روزها استفاده از دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا همه‌گیر شده است، ولی بازهم نمی‌توانیم اطلاعات این دانشنامه آزاد را تائید کنیم. چراکه هرکسی می‌تواند آن را تغییر دهد. به همین دلیل «پایگاه جامع اطلاعات سینمای ایران» گنج مهمی برای ما اصحاب‌رسانه‌‌‌ای است که در حوزه سینما کار می‌کنیم. البته نمی‌توانم این موضوع را پنهان کنم که بارها آرزو کرده‌ام کاش این پایگاه اطلاعاتی پیچیدگی‌های بیشتری داشت. مثلاً فهرست فیلم‌های کوتاه، ویدیویی و مجموعه‌های تصویری هم به آن اضافه می‌شد. اگر بخواهم دقیق‌تر آدرس بدهم، باید بگویم پیچیدگی‌هایی شبیه به سایت IMDB . حتی گامی فراتر برداریم و این پایگاه مهم اطلاعاتی سینمای ایران را دوزبانه کنیم. نمی‌دانم مدیران «پایگاه جامع اطلاعات سینمای ایران» چقدر در جریان ارزش این اطلاعات هستند، ولی امیدوارم با توجه به اینکه ویکی‌پدیا هم از این پایگاه به‌عنوان یکی از منابع موثق و درست استفاده می‌کند، شاهد بهتر شدن روز‌به‌روز این منبع مهم باشیم.

مریم قربانی نیا: موثق و باسابقه؛ ولی نیازمند بروز بودن

متاسفانه امروزه و در عصر تکنولوژی ما هنوز اطلاعات جامع و کاملی از آثار سینمایی و افراد فعال در این حوزه نداریم. سایت ویکی پدیای فارسی مملو از انواع اشتباهات است و از آنجا که ویرایش آن برای تمامی افراد امکان‌پذیر است منبع قابل اعتمادی نیست. برخی سایت‌های دیگر همچون منظوم نیز علیرغم اینکه در ظاهر تلاش کرده‌اند عنوان منبع اطلاعات را داشته باشند اما بیشتر دچار زیاده‌گویی و تکرار جملات توصیفی و پرطمطراق  و البته غلط درباره افراد است.

بانک اطلاعات سوره یکی از قدیمی‌ترین و کم اشتباه‌ترین سایت‌های حاوی اطلاعات لازم در این حوزه است که متاسفانه کامل و به روز نیست و به ویژه در بخش عکس دچار ضعف جدی است. به همین جهت لازم است که این سایت باسابقه و موثق در راستای تکمیل و بروزرسانی تلاش بیشتری کرده تا بتواند به منبع اصلی برای کسب اطلاع درباره افراد و آثار سینمایی بدل شود.

حامد مظفری: حمایت به‌جای رقیب‌سازی کاذب

در دورانی‌که به‌دلیل کثرت رسانه‌ها، مخاطب از همه دوران قدرت انتخابش بالاتر است، مرجع شدن کار دشواری است و در همین دوران مرجع ماندن بسیار دشوارتر است.

سوره‌سینما یکی از استثنائات رسانه‌ای کشور است که به‌خاطر ذات کارکردش، مرجع بوده و مرجع مانده است. چه قبل از سوره‌سینما و چه پس از آن کم نبوده و نیستند رسانه‌هایی که با حمایت مالی این ارگان و آن نهاد و با ادعای مرجع‌سازی راه افتادند ولی حتی نتوانستند مرجع یک دهه باشند چه برسد به مرجعیت کل تاریخ سینمای ایران.

اینکه حوزه هنری حامی سوره‌سینماست ارزش مرجعیت را کم می‌کند؟ خیر، چون آنچه از سوره‌سینما دیده‌ایم ارائه کامل اطلاعات مرتبط با تاریخ سینماست. البته که در این مسیر اشکالات و نواقصی هم وجود دارد که با حمایت ییشتر می‌تواند حل شود. مثلا تفاوتهایی وجود دارد میان آمار این مرجع و برخی مراجع مکتوب و یا کیفیت مولتی‌مدیا(چندرسانه‌ای) سوره‌سینما باید بیش از اینها تقویت شود.

مشکل کار آماری کردن در سینما آن است که چون به کار پزهای مدیریتی نمی‌آید متاسفانه مدیران سینمایی به سرمایه‌گذاری شایسته در این حیطه اقدام نمی‌کنند و فعالان این حیطه باید با حداقل‌ها بسازند.

تصور کنید اگر کسری از میلیاردهایی که صرف تولیدات نازل یا برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها و محافل بی‌بازه می‌شود، صرف ارتقای سوره‌سینما به رفرنسی مولتی‌مدیا و دوزبانه می‌شد چقدر کارکرد آن افزایش می‌یافت.

ای کاش به‌جای رقیب‌سازی‌های پرهزینه و بی‌فایده برای سوره‌سینما، بیش از اینها از این رسانه مرجع سینمایی حمایت می‌شوپد.

سمانه فراهانی: روزنه ای برای ورود آسانتر به دنیای سینما

جمع آوری اطلاعات پیرامون چند و چون برگزاری جشنواره هایی چون فجر، کودک و جشن سینمای ایران از نخستین دوره های برگزاری تاکنون و همچنین بررسی کارنامه کاری هنرمندان و یافتن پروژه هایی که در آن حضور داشته اند بی شک برای اهالی رسانه و محققان امری دشوار به نظر می رسد چرا که قابلیت جستجوی خبرهای این چنینی در سایت های خبری شناخته شده به صورت تفکیک شده وجود ندارد و جستجوی واژه ها مترادف با بررسی حجم وسیعی از اخبار غیرمرتبط برای یافتن موضوع موردنظر است. خوشبختانه این خلاء دسترسی به اطلاعات سینمایی طی سال های اخیر با راه اندازی بانک جامع اطلاعات سینمای ایران تاحدودی برطرف شده است و این سایت به رایگان اطلاعاتی نسبتا کامل از اتفاقات سینمایی و فعالیت های هنرمندان در اختیار مخاطبان قرار می دهد. البته این بانک همچنان دچار کاستی هایی است و در برخی از بخش ها از جمله بخش های مربوط به دوره های آغازین برگزاری برخی جشنواره های مهم همچون فجر نیاز به تکمیل و به روزرسانی اطلاعات وجود دارد. بی شک همراهی هنرمندان در این مهم جهت تکمیل کارنامه کاری خود و همچنین دیگر اطلاعات سینمایی موجود در این بانک می تواند باعث بهره مندی محققان و علاقمندان از سایتی کامل و جامع شود. امید که با توجه به نیازهای موجود پیرامون برخورداری از اطلاعات مستند شاهد بهبود روزافزون این سایت باشیم.

احمدرضا معراجی: بانک اطلاعات سینما عصای دست فعالان سینما

اولین بانک اطلاعات سینمای ایران همکاری حوزه هنری دست آوردی خوب برای سینما است‌. بانک اطلاعات جامع ایران آرشیوی کامل از فیلم‌های سینمایی است که توانسته تا حد زیادی مشکل فعالان این حوزه برای رسیدن به اطلاعات درست درباره فیلم‌ها را حل کند. تا کنون چنین مرجع کاملی درباره فیلم‌های ایرانی وجود نداشته و این سایت اطلاع رسانی یا بانک فیلم‌ها طرح بسیار جالب و کاملی بوده که به همت حوزه هنری راه اندازی شده است.

اگر واقع گرایانه نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که به غیر از کتاب مرجع ۳۰سال سینمای ایران که فقط به فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر اشاره داشته هیچ مرجع دیگری برای دست یابی به اطلاعات درستی درباره فیلم‌های ایرانی نداریم. امیدوارم که اطلاعات فیلم‌ها به روز تر و کامل تر شده و فعالیت این بانک اطلاعاتی کامل تر شود.