- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فکر باشد/ لزوم ایجاد صنوف اضطرار برای جبران خسارت تعطیلی سینماها/ جان مردم واجب تر از سود سینمادار است

sajjad-noroozi

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص اعلام وضعیت اکران فیلم های نوروزی گفت: بنابر انتشار ویروس کرونا و ‌وضعیت نامشخص شیوع آن در کشور، فعالیت سینماها همانند دیگر اقدامات فرهنگی تعطیل شده و در این راستا تابع دستور «کارگروه بررسی آسیب های کرونا در سینما» هستیم. این در حالی است که تا این لحظه تصمیمی نسبت به اکران نوروزی فیلم ها در سینماها اعلام و ابلاغ نشده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم طراحی صنوف اضطراری فرهنگ و هنر به منظور حمایت مالی از متضرران بحران کرونا در این عرصه افزود: اقتصاد فرهنگ و‌ هنر کشور به طور مرسوم در وضعیت مشخصی قرار داشته و قابل اندازه گیری بوده است اما بروز بحران هایی نظیر شیوع ویروس کرونا، قطعا همه عرصه ها را تحت الشعاع و دچار تلاطم می کند بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر و حامی، قبل از هر اقدامی مسئولیت ایجاد صنوف اضطراری فرهنگ و‌ هنر را برعهده داشته و باید بسته هایی جهت حمایت از اقشار فرهنگی را در نظر گیرد تا تدابیر لازم قبل از اتمام بحران سنجیده شده و از مواجهه نهادهای فرهنگی با سیل جمعیت بیکار هنری جلوگیری شود.

نوروزی ادامه داد: بی توجهی مدیران به وضعیت نا‌به سامان اقتصادی در عرصه هنر، عواقبی نظیر عدم عقد قرارداد با اقشار فیلمساز ، بی اعتمادی آنها به سینما و نهایتا تعطیلی آن را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: امروزه موضوعیت فیلم ها ارزش خود را از دست داده و سینمادار به فکر فروش خوب فیلم ها است با این وجود در شرایط بحرانی، سلامت مردم در اولویت قرار داشته و از هر چیزی مهمتر است. بنابراین تبصره و استثنایی برای آن وجود ندارد. مدتی است که انتشار ویروس کرونا در فصل فروش خوب فیلم ها، منجر به تعطیلی سینما شده و زیان های مالی بسیاری را به بار آورده است با این وجود من از این تصمیم حمایت کرده چرا که قطعا اقدام به جایی صورت گرفته است و امیدوارم با حمایت های مالی نهادهای مربوط این کمبودها جبران شود.

مدیر پردیس سینمایی آزادی نقش «کارگروه بررسی آسیب های کرونا در سینما» را جلوگیری از تولیدات سینمایی اعلام کرد و یادآور شد: همانگونه که وظیفه حمایت از اقشار سینمایی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ، مسئولیت جلوگیری از سرایت ویروس کرونا و تعطیلی ضبط فیلم ها بر عهده این کارگروه است . در حال حاضر ما با شرایط اپیدمی لوژیک و انتشار سریع ویروس قرار داریم و کنترل آن نیاز به مشارکت همه اصناف دارد . ما به عنوان سینمادار، هنرمند و فرهنگی نیز باید با این پویش همراهی کرده و با تعطیل ضبط فیلم ها از انتشار بیماری جلوگیری کنیم و در خانه بمانیم، این وظیفه ما اهالی فرهنگ و هنر است و از همه اعضای این خانواده تقاضای همراهی دارم.

وی در پایان گفت: شرایط اکران فیلم در پردیس سینمایی آزادی همانند دیگر سینماها نامشخص است و تا پایان بحران ویروس کرونا در کشور، نمی توان‌تاریخ دقیقی برای ادامه فعالیت ها اعلام کرد.