- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

احیای سنتی فراموش‌شده در سریال «کامیون»

camion1

سوره سینما [1] – تلویزیونی که زمانی امثال شهاب حسینی و نوید محمدزاده را با واسپاری فرصت اجرا، وارد کار حرفه‌ای کرده بود در این سالها بیش از حد حاضری‌خور شده و اگر مسابقات مختلف رسانه ملی را زیرنظر بگیریم می‌بینیم اکنون این ستاره‌های سینما هستند که با مبالغ هنگفت به تلویزیون آورده می‌شوند بلکه مخاطب جلب کنند.

با این حال همچنان هستند سریال‌سازانی که می‌کوشند به‌جای رفتن سراغ چهره‌های پرهزینه از چهره‌های مستعد جوان برای سریال سازی استفاده کنند. سازندگان سریال نوروزی شبکه دوم سیما «کامیون» جای ویژه‌ای را برای چهره‌های تازه ایجاد کرده‌اند تا کنار بزرگانی مثل مهدی هاشمی و جهانبخش سلطانی دیده شوند.

سریال «کامیون» کوشیده با ایجاد مجال دیده شدن برای چهره‌هایی نظیر علی هاشمی، بهنام شرفی و هادی مرتضی‌زاده مجددا بنیان رسانه ملی که حمایت از جوانترهاست را گوشزد کند.

البته که این واسپاری نقشهای اصلی به جوانان درکنار به خدمت گرفتن بازیگرانی مجرب همچون مهدی هاشمی، جهانبخش سلطانی، لعیا زنگنه و نادر سلیمانی صورت گرفته تا فرصت تبادل تجربیات میان بزرگترها و جوانترها پیش بیاید.

camion2 [2]

شهرام دانشپور و ابراهیم آرزو تهیه‌کنندگان «کامیون» بر روی داستان‌پردازی ماجراجویانه‌ای تمرکز کرده‌اند که متکی بر تنوع لوکیشن و شکل‌گیری داستانک پشت داستانک شکل می‌گیرد. در این مسیر، موتور پیش‌برنده داستان جوانترها هستند ولی نقاط عطف داستانی با حضور کارکشته‌های بازیگری رقم می‌خورد. این نگاه ماجراجویانه به درام را پیشتر در آثاری دیگر از مسعود اطیابی کارگردان «کامیون» و مثلا «خروس جنگی» و «شرط اول»، «سهمی برای دوست» و «اخلاقتو خوب کن» دیده بودیم.

وجه کمدی «کامیون» در ماجراجویی‌هایی پی‌درپی شکل می‌گیرد که با حضور توامان چهره‌های جوان و کارکشته‌های بازیگری شکل می‌گیرد. اطیابی هرچند در برخی جاها پیشبرد درام را به بداهه‌های بازیگرانی مثل علی هاشمی سپرده ولی تعدد موقعیت، سبب شده بسان کمدی‌های آیتمیک با بداهه‌های کشدار روبرو نباشیم.

سازندگان «کامیون» کوشش کرده‌اند طعنه‌های اجتماعی خود را نیز در موقعیت‌های مختلف و باز هم با حضور توامان جوانترها-پیشکسوتان قرار دهند؛ از این رهگذر است که مثلا ماجرای کلاهبرداری‌های هرمی واکاوی شده و یا طعنه‌هایی دل‌خنک‌کن نثار تبلیغات فله‌ای تلویزیون می‌شود و یا خطرات اختلاف فرهنگی جوانان و والدین، گوشزد می‌گردد و سریال از یکنواختی درمی‌آید.

«کامیون» می‌تواند آغاز راهی باشد برای واردات مجدد چهره‌های جوان به تلویزیون با تکیه بر تولید سریالهای داستانگو و مفرح.