- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعتماد مردم به سینماهای حوزه هنری سرمایه‌ای ارزشمند است/ به تغییر ذائقه مخاطب کمک کنیم

noroozi-momeni

به گزارش سوره سینما [1]، سخنرانی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با خانواده حوزه هنریِ سراسر کشور به صورت زنده از اپلیکیشن حوزه هنری پخش شد.

این مراسم که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برپایی حضوری آن مثل سال‌های قبل نبود، در تماشاخانه مهر حوزه هنری با حضور برخی از مدیران حوزه هنری و تعداد اندکی از همکاران این سازمان برپا و برای اولین بار از فضای مجازی به صورت زنده برای خانواده حوزه هنری در سراسر کشور پخش شد.

محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به عدم امکان دیدار حضوری با همکاران طبق سنت و روال سال‌های گذشته، همزمان با آغاز سال کاری جدید گفت: سا‌ل‌های گذشته در این موقع از سال توفیق این را داشتیم تا در تالار اندیشه با حضور همه همکاران خود در حوزه هنری دیدار نوروزی داشتیم. اما امسال به دلیل شیوع کرونا از این توفیق محروم شدیم. اما خوشحال هستیم از این بابت که امروز می‌توانیم از طریق فضای مجازی و به صورت زنده در خدمت خانواده حوزه هنری در استان‌ها هم باشیم.

مؤمنی‌شریف با اشاره به نوروز ۹۹ و ضمن تبریک به این مناسبت گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ای که به دلیل شیوه ویروس کرونا در کشور شکل گرفته بود و مردم همه به‌جای مسافرت و دید و بازدیدهای نوروزی در خانه به سر می‌بردند، برای هم سن و سال‌های ما یادآور نوروز سال ۱۳۶۷ بود. چرا که در آن روزها شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران آماج حملات موشک‌های ارتش بعثی عراق قرار گرفته بود. این در حالی‌ست که بی‌شک کرونا از موشک‌های آن روزها بهتر است. چرا که با وجود این موشک‌باران‌ها ما هیچ‌گاه امنیت نداشتیم و شب را با نگرانی از اینکه صبح زنده از خواب بیدار می‌شویم یا نه، سپری می‌کردیم. حتی در روز هم بارها شهر به‌واسطه موشک‌ها به لرزه می‌افتاد.

وی افزود: حوادث سنگین و سهمناکی که مردم ایران در روزهای هشت سال دفاع مقدس گذرانده‌اند باعث شد تا ما همانند دیگر مردم دنیا که در مواجهه با بیماری کرونا به تکاپو، نگرانی، ناامیدی و یأس روی آورده‌اند، نباشیم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: کرونا دنیا را با خود درگیر کرده است و تمام مناسبات اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. پیش از اینکه کرونا به‌تازگی در دنیا شیوع یافته بود، به نظر می‌رسید که نهایتا تا دو هفته فروکش کند، اما چنین نشد. چرا که کرونا بسیار ناشناخته است و پایان آن مشخص نیست. چه برای چینی‌ها که برای اولین بار آن را تجربه کردند و چه برای دیگر کشورهای درگیر با آن نامشخص است. به هر حال امید و نگاه ما به خداوند متعال و آزمایش‌های الهی است. در آزمایش‌های الهی همواره باید از قرآن کریم و ائمه علیه السلام دستور بگیریم. نخستین دستور الهی در چنین آزمایش‌هایی صبر است.

وی در ادامه با خواندن یکی از احادیث پیامبر اکرم(ص) افزود: خداوند هنگامی که قومی را به مصیبتی مبتلا می‌کند، وقتی آنها صبر می‌کنند، آن موقع همین سختی و مصیبت به نعمت تبدیل می‌شود، یعنی از تهدید به فرصت تبدیل می‎شود.

کرونا تمدن تازه‌ای بپا می‌کند

مؤمنی‌شریف افزود: کرونا پدیده‌ای است که همه متفکرین در مورد آن اتفاق نظر دارند. از سید حسن نصرالله که دانشمند، عالم دینی و شیعه‌ای مجاهد است تا دیگر صاحب‌نظران معتقدند که پس از عبور دنیا از کرونا، دنیا سرنوشت دیگری خواهد داشت. به این ترتیب نظام‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دگرگون می‌شوند. از این جهت کرونا پدیده‌ای تمدن‌ساز است و تمدن تازه‌ای را می‎سازد. همین متفکران معتقدند که با کرونا عمر تمدن غرب تمام‌شدنی است. البته از نظر متفکرین ما چنین بحث‌هایی مطرح بوده و برخی هم معتقدند تمدن غرب سال‌هاست مرده و این رسانه‌های غربی هستند که آن را زنده جلوه می‎دهند.

نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» ادامه داد: تفکر، جهان‌بینی و دیدگاه غربی دیگر جایی در دنیا ندارد و نمی‌تواند مثل سابق پیروان خود را اداره کند. آنچه ما در روزهای گذشته از صفحات تلویزیون و رسانه‌های گوناگون از فرهنگ و تمدن غرب شاهد بودیم حیرت‌انگیز بود. چرا که تمام آن ارزش‌هایی که در مورد فرهنگ و تمدن غرب از آن سخن می‌گفتند، زیر سوال رفت. چرا که جای خالی اخلاق را در غرب دیدیم و مشخص شد که نظم و قانون هیچ‌گاه نمی‌تواند جای اخلاق و معنویت را بگیرد. ما جای خالی خداوند و معنویات را چه در میان مردم عادی و چه بزرگان آنها در این روزهای درگیری با کرونا به خوبی دیدیم. در نتیجه تمدن غرب را پایان یافته می‌دانیم.

وی افزود: اما تمدن جایگزین چه خواهد بود؟ بی‌شک اگر متفکرین و هنرمندان ما در این زمینه کوتاهی کنند و وظیفه خود را به موقع انجام ندهند، بار دیگر غربی‌ها افکار خود را در دنیا رواج می‌دهند و برای سال‌های طولانی دنیا را سرگردان خواهند کرد.

مؤمنی‌شریف با تاکید بر اهمیت ترویج و معرفی تمدن نوین اسلامی در دنیا گفت: ما باید با توجه به آیات قرآن کریم که دین اسلام را دین نهایی دنیا دانسته و اجرای احکام آن‌ را برای تمام زمان‌ها و تمام مردم دنیا صحیح دانسته‌اند، الان بهترین فرصت برای معرفی تمدن نوین اسلامی است. به این ترتیب باید مشخصه‌ها و ارزش‌های تمدن اسلامی را گسترش دهیم. ضمن اینکه هنرمندان و متفکران ما باید به این موضوع بپردازند، در عین حال از نقد تمدن غرب هم غافل نشویم.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: خرسندیم که به موجب رویدادی که با شیوع کرونا در دنیا رخ داده است، امروزه در تابلو‌های خیابان‌های اروپا آیات قرآن را به کار برده‌اند و به آیه‌ای اشاره می‌کنند که «زنده نگه داشتن یک انسان، گویی زنده نگه داشتن همه انسان‌هاست».

مؤمنی‌شریف در همین راستا گفت: نوع نگاه تمدن اسلامی به آفرینش، به طبیعت، به ماورا و به خدا و به همدیگر فرصتی است که باید معرفی شود. از همین‌جا از همکاران در پژوهشکده حوزه هنری انتظار دارم تا نشست‌هایی با متفکرین برای این پدیده از نگاه تمدنی داشته باشند. به ویژه چرایی آنچه در تمدن غرب اتفاق افتاد بیان شود و همچنین جایگاه و میزان نقش ادبیات و هنر غرب را در این زمینه‌ها بررسی و بیان شود. بسیاری از فیلسوفان معتقدند که رویدادهایی که در ادبیات و هنر غرب شکل گرفته موجب دوری و فاصله مردم از معنویات و گرفتاری آنها به دامن تنهایی و بی‌معنایی شده است.

مؤمنی‌شریف با خطاب قرار دادن برخی هنرمندان و اساتید دانشگاهی که به ترویج سبک و اندیشه‌های غربی در میان دانشجویان و جوانان رشته‌های گوناگون تاکنون بوده‌اند گفت: این اساتید و هنرمندان در چنین شرایطی که آن تمدن غربی که دیگر از بام افتاده باید توبه کنند. نمی‌دانم که آنها این گونه رفتار را از بی‌اطلاعی انجام داده یا از روی عمد، اما به هر حال لازم است خود را تصحیح کنند.

وی در اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری در سال گذشته گفت: گزارشی که امروز از مراکز، امور استان‌ها و واحد‌های گوناگون حوزه هنری در خصوص فعالیت‌های سال ۹۸ دیدم بسیار وسیع است و زمان مناسب برای بیان آنها در این نشست نیست. انشاءالله به زودی این کار از سوی مدیران مربوطه انجام می‌شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در خصوص فعالیت‌های سال گذشته حوزه هنری گفت: سال ۹۸ به هر جهت در حالی‌که پیروزی‌هایی را برای ما به‌همراه داشت، سال سختی بود. به‌ویژه در بخش مالی بسیار سخت گذشت. چرا که ما سه سال متوالی‌ست بودجه یکسانی داریم و از همان بودجه هم هر ساله تنها ۶۰ درصد آن محقق می‌شود. به این ترتیب با توجه به افزایش دستمزدها، افزایش حقوق و گرانی کالاها و افزایش هزینه تولید آثار هنری، در واقع ما حدود ۳۰ درصد بودجه سال ۹۷ را در سال ۹۸ در بخش تولید احصا کردیم. با تمام این سختی‌ها و دشواری‌های گوناگون، هنگامی که به گزارش عملکرد حوزه هنری در سال ۹۸ نگاه می‌کنیم، حیرت‌آور است. این گزارش‌ها ما را برای سال جاری بسیار امیدوار می‌کند.

واکنش سریع هنرمندان حوزه هنری تقدیر شدنی است

وی با اشاره به عکس‌العمل‌های به موقع و واکنش سریع هنرمندان و مدیران حوزه هنری در شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: ساعتی پس از اعلام خبر شهادت این سردار بزرگوار هنرمندان و همکاران حوزه هنری به صورت خودجوش کار شبانه‌روزی خود را آغاز کردند و برای ابراز علاقه به این شهید بزرگوار و همدلی و همراهی با مردم کشور دست به تولید آثار زدند. آنچنان که برخی‌ها از جمله رسانه‌های غربی فکر می‌کردند که هنرمندان حوزه هنری می‌دانستند سردار سلیمانی قرار است شهید شود. چرا که تنها در همان روز جمعه تا صبح فردای روز شهادت نزدیک به ۱۶۰ اثر تجسمی با موضوع شهید سردار قاسم سلیمانی تولید شد. همچنین در حوزه موسیقی سرود «قاسم زنده است» صبح روز شنبه در تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. همچنین در بسیاری دیگر از بخش‌ها از جمله هنرهای نمایشی، ادبیات، سینمایی و در همه زمینه‌ها پاسخ به‌هنگامی به این موضوع داشتیم. این رویداد نشان دهنده چابکی حوزه هنری در فعالیت‌های خود و تحقق مدیریت جهادی است.

مؤمنی‌شریف ادامه داد: از جمله کارهایی که می‌توان در راستای واکنش سریع حوزه هنری در سال گذشته از آن نام برد، درخصوص تولد ملکه انگلیس و تحقیر مردم ایران با خباثت‌های سفیر این کشور بود که هنرمندان حوزه هنری با همت شجاعی‌طباطبایی در سطح بین‌المللی واکنش‌های خوبی را نشان دادند.

وی در همین راستا افزود: هنرمندان حوزه هنری توانسته‌اند آنچنان خوب عمل کنند که در بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری خود، دیگر هنرمندان کشورهای گوناگون دنیا را با خود همراه کنند و این از توانایی‌های خاصی است که جای تقدیر دارد.

مؤمنی‎شریف در خصوص جذب مشارکت‌های حوزه هنری گفت: در حالی‌که سال گذشته بودجه ما بسیار کاهش یافته بود، همکاران و مدیران ما در واحدها و مراکز خود توانستند آثاری بیش از توان بودجه‌ای خود تولید کنند. بخشی از این نوع فعالیت‌های ما به توان جذب مشارکت‌ها مربوط می‌شود که کارآمد و موثر بوده است. به عنوان مثال ما در سال ۹۸ در نظر داشتیم جشنواره‌ها را برپا نکنیم، اما در قالب همان مشارکت‌ها توانستیم ۶ جشنواره را برپا کنیم و ۲ جشنواره هم در آستانه برگزاری بود که با آغاز شیوع ویروس کرونا فعلا برپا نمی‌شود.

وی افزود: در مراکز استانی حوزه هنری هم مدیریت جهادی به خوبی صورت گرفته و بر اساس گزارشی که آقای مصلحی به ما داد بیش از ۱۶۰۰ اثر تولید شده است که ۱۰۷ اثر از میان آنها کتاب است و برخی از آنها را انتشارت سوره مهر چاپ و منتشر کرده است.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: معاونت هنری حوزه هنری ۶۵۳ سوگواره، همایش، محافل و نشست‌های تخصصی در سال گذشته برپا کرد که به صورت میانگین بیش از ۲ برنامه در هر روز از سال ۹۸ برپا شده است.

مؤمنی‌شریف افزود: یکی دیگر از رویدادهای مهم در سال ۹۸ سرمایه‌گذاری‌های بنیادی حوزه هنری است، که از این جهت نسبت به سال‌های قبل متفاوت و گام‌های بلندی در برابر آن سال‌ها بود. یکی از این گام‌ها در حوزه سینماسازی و افزایش سالن‌های سینمایی بود. هم‌اکنون نیز ۱۶ پروژه مهم سینماسازی که برخی از آنها پردیس‌های چند سالنی هستند، در حال ساخت داریم. از این میان ۴ سینمای ما در سال گذشته افتتاح شد و در سال جاری هم امیدواریم مابقی پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند. این کار موقعیت حوزه هنری در اکران و نمایش فیلم‌های سینمایی همچنان پابرجا می‌کند.

اعتماد مردم به سینماهای حوزه هنری سرمایه‌ای ارزشمند است

وی با تاکید به اینکه اعتماد مردم به سینماهای حوزه هنری برای ما سرمایه‌ای است که باید قدر آنها را بدانیم، گفت: خوشبختانه دوستان ما این اعتماد را ارج نهادند و در حالی که می‌توانستیم درآمد‌های حاصل از سالن‌های سینمای خود را برای کارهای دیگری هزینه کنیم. اما لازم بود تا با نگاهی به آینده این درآمدها را به سینماسازی و تجهیز و نوسازی سینماها اختصاص دهیم.

مؤمنی‌شریف ادامه داد: همچنین در حوزه پخش، یکی از کارهایی که کردیم با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی فیلم‌گردی را راه‌‎اندازی کردیم. از دیگر فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بنیادی حوزه هنری به کتابخانه و حوزه فعالیت‌های بین‌المللی است. از این جهات هم علی‌رغم کمبود منابع مالی باز هم با عملکردهای خوبی داشتیم.

وی در خصوص آموزش به دیگر ملیت‌ها گفت: در بخش آموزش هم، حوزه هنری برای هنرجویان پاکستانی، یمنی، لبنانی و عراقی دوره‌های آموزشی برپا کرد.

مؤمنی‌شریف افزود: هنرمندان ما در جشنواره‌های گوناگون ملی و بین‌المللی شرکت کردند. از جمله هنرمندان عکاسی ما در خانه عکاسان در جشنواره‌های عکاسی روسیه و ترکیه شرکت کردند. همین‌طور همکاران ما در سوره مهر در نمایشگاه‌های معتبر جهان حضور داشتند. و بازدیدهایی که از حوزه هنری برای بهره‌برداری از تجارب ما در عرصه‌های فرهنگی و هنری می‌شد قابل توجه بود.

وی در مورد موفقیت‌های حوزه هنری در انتشار آثار سوره مهر در دیگر کشورهای جهان گفت: بیش از ۱۵۰ کتاب سوره مهر در دنیا ترجمه و منتشر شده است. البته تمامی این آثار متعلق به سال گذشته نیست. اما در نمایشگاهی که سال گذشته از این آثار برپا شد، نمایش دهنده این تعداد اثر ترجمه و منتشر شده در کشورهای جهان از سوره مهر بود. همچنین ۳۰ کتاب هم در مرکز ترجمه حوزه هنری تاکنون ترجمه شده که هنوز به مرحله انتشار نرسیده است.

مؤمنی‌شریف افزود: ترجمه و انتشار کتاب در خارج از کشور با توجه به نوع دیدگاه، مفاهیم و جهان‌بینی ما در کتاب‌هایمان کار ساده‌ای نیست. به عنوان مثال ما کتاب زندگی پیامبر را سال‌هاست که نتوانستیم در آمریکا منتشر کنیم. در حالی که سال‌ها پیش غافل از توجه آمریکایی‌ها در جلوگیری از انتشار کتاب‌های ما، چند کتاب را منتشر کردیم و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. اما در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۰ سال امکان انتشار کتاب‌هایمان در آمریکا را نداریم. چرا که آنها نسبت به پیام کتاب‌های ما خوف دارند و از انتشار آنها جلوگیری می‌کنند. به این ترتیب آزادی‌هایی که در آمریکا از آن سخن گفته می‌شود واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: حوزه هنری در سال گذشته چند سرمایه‌گذاری اقتصادی جهت درآمدزایی هم داشت که رویداد خوب و موثری بود. از جمله فروش آثار سوره مهر که سال گذشته نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشت و به ۲۳ میلیارد تومان رسید. این میزان از فروش و درآمد نشان دهنده استقبال مخاطبان ما دارد. به عنوان مثال یکی از کتاب‌هایی که اخیرا از یامین‌پور منتشر شد، با استقبالی شگفت‌آور روبه‌رو و به چاپ‌های پانزدهم رسید.

مؤمنی‌شریف در ادامه گفت: این رویدادها نشان می‎دهد که سخن و اندیشه‌های ما در روزگاری که تیراژ کتاب‌ها در کشور گاهی زیر ۱۰۰تا است، مخاطب دارد. باید قدر این وقایع را بدانیم.

هر روز یک کتاب چاپ اولی منتشر کردیم

وی با اشاره به موفقیت‌های سوره مهر با وجود دشواری‌های اقتصادی گفت: سوره مهر در سال ۹۸ روزهای فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت. چرا که برای اولین بار ۳۰۰ کتاب چاپ اولی داشت. این تعداد یعنی سوره مهر جدا از تعطیلی‌ها، هر روز یک کتاب چاپ اولی منتشر کرده است. این آمار به جز چاپ مجددهای سوره مهر است که در مجموع حدود ۶۰۰ کتاب می‌شود.

مؤمنی‌شریف افزود: بی‌شک در سال جاری به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و مطمئنا بودجه‌ای هم که برای ما تصویب می‌شود، به طور کامل محقق نخواهد شد. اما این موضوع به هیچ عنوان موجب توقف در فعالیت‌های ما نمی‌شود. به این ترتیب هم باید از تجربیات سال گذشته استفاده کنیم و هم آن پیام دینی که تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست را برای غلبه بر مشکلات و دستیابی به اهداف خود به کار بگیریم.

مؤمنی‌شریف با اشاره به عملکرد‌های بی‌نظیر شهید سردار قاسم سلیمانی گفت: این شهید عزیز هم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و به این ترتیب تهدید داعش را به فرصتی برای مقابله با برنامه‌های شوم آمریکایی‌ها در منطقه زندگی ما تبدیل کرد. چرا که آمریکایی‌ها قصد داشتند تا داعش بیش از ۳۰ سال فعالیت کند و برای ماندگاری آن با بسیاری از کشورهای جهان مذاکره و موافقت آنها برای حمایت از داعش دریافت کرده بودند.

وی افزود: تهدید داعش و دشمنان باعث شد تا امروزه ما در منطقه چندین نیروی جهادی، فی‌سبیل‌الله همچون حشد الشعبی در عراق، نیروهای مردمی در سوریه، انصارالله در یمن، فاطمیون در افغانستان، زینبیون در پاکستان و حزب‌الله در لبنان داشته باشیم. البته بنا به گفته‌های این سردار شهید دستیابی به تبدیل تهدید به فرصت شرطی دارد. آن شرط هم این است که نترسیم و نترسانیم.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: بی‌شک هنگامی که خداوند پشتوانه آدم باشد، دلیلی برای ترس وجود ندارد. ایمان، بصیرت، حرکت و استقامت لازمه و شرایط یاری خداوند است که از بیانات مقام معظم رهبری است.

وی با انتقاد از هنر و ادبیات روشن فکری در کشور افزود: البته که هنر و ادبیات روشن‌فکری کشور ترساندن، ترویج یأس و سیاه‌نمایی است. اما خوشبختانه هنرمندان انقلابی ما هنرمندانی متعهد هستند که در حوزه هنری برای یاری دین خدا تلاش می‌کنند، در نتیجه خداوند ما را کمک خواهد کرد.

مؤمنی‌شریف ادامه داد: با توجه به این مباحث تبدیل تهدیدها به فرصت باید در تمامی روزهای سال جاری پیش روی ما باشد و با توجه به آن گام برداریم.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس در خصوص شعار سال ۹۹ با عنوان «جهش تولید» گفت: آنچه مقام معظم رهبری در این مورد به صورت عمومی به مردم اعلام کرد، به طور خصوصی به حوزه هنری فرموده بود. حتی ایشان میزان جهش را هم برای ما مشخص نمود. ایشان فرمودند که حوزه هنری باید تولیدات خود در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس را ۱۰۰ برابر کند.

آثار دفاع مقدس، راهبردی به سوی تمدن نوین اسلامی

مؤمنی‌شریف افزود: ایشان در مهر سال گذشته هم که به دیدار ایشان رفته بودیم، بار دیگر ضمن تقدیر از زحمات همکاران ما در حوزه هنری، تاکید داشتند که تولیدات خود را در زمینه‌های گفته شده ۱۰۰ برابر کنید. البته ایشان این میزان را در بازه زمانی فشرده نخواستند، اما آنچه برای ایشان مهم است حرکت به سوی این امر و لحظه به لحظه نزدیک‌تر شدن به آن است.

وی افزود: نگاه مقام معظم رهبری به آثار دفاع مقدس، راهبردی به سوی تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف نهایی انقلاب اسلامی است. بالاخره باید در بحث انسان برای مردم الگو و اسوه‌ای نشان دهیم. در دفاع مقدس هم که خوشبختانه این انسان‌های الگو و اسوه به خوبی دیده شده‌اند و البته همین الان هم دیده می‌شوند و این نشان می‌دهد که این انسان‌های الگو و اسوه تنها به هشت سال دفاع مقدس اختصاص ندارد و در هر زمانی شرایطی ویژه پیش بیاید شما این فداکاری‌ها و این عشق به خدا و عشق به هم‌نوع و ایثارگری‌ها را خواهی دید.

مؤمنی‌شریف ادامه داد: تلاش برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی وظیفه حوزه هنری و یکی از کارهای همیشگی ماست که باید هر ساله پی‌گیری شود، اما مأموریت ویژه امسال حوزه هنری در حوزه همان انسان الگو و اسوه، «ترویج زندگی مجاهدانه» است.

وی در توضیح مأموریت ویژه‌ای که برای حوزه هنری در سال پیش رو در نظر دارد گفت: زمانی زندگی مجاهدانه برای ما به جریان می‌افتد که همه کارهایمان برای خدا باشد و جهت نگاهمان تنها به سوی خدا باشد. کما اینکه نشانه‌های این نوع زندگی در مردم ما وجود دارد و نشانه استعداد زندگی مجاهدانه در مردم ماست. پس ما باید آن را ترویج کنیم. در ابتدای کار باید در حوزه هنری، سپس در میان مردم کشورمان باید زندگی مجاهدانه را رواج دهیم. زمانی که زندگی مجاهدانه میان همه مردم ایران رواج بیابد دیگر نخواهیم ترسید. دلیلی برای ترس نداریم چرا که نگاهمان تنها به خداست و از او پاداش می‌گیریم. همچنین رنگ و روی هستی برایمان تغییر می‌کند و دیگر آن هستی مادی‌گرایی که پیش از این برای همه دنیا تعریف شده بود، وجود نخواهد داشت.

مؤمنی‌شریف افزود: کار جهادی از نگاه مقام معظم رهبری دو ویژگی مهم دارد و الزاما به جنگ و جبهه مربوط نمی‌شود. یکی از این ویژگی‌ها جهد و کوشش و تلاش فراوان است. یکی دیگر هم این است که به کار، نگاهی مبارزه‌ای داشته باشیم. چرا که یکی از دشمنان ما، دشمن بیرونی و شناخته شده است که با پیشرفت و عزت ما مقابله می‌کنند و علنی سردار ما را ترور می‌کنند و با گستاخی آن را اعلام می‌کنند. به این ترتیب هرکاری که ازشان بر بیاید انجام می‌دهند. به عنوان مثال برای آسیب زدن به ما و ادامه دشمنی‌هایشان حتی مانع ورود ماسک بهداشتی و دارو می‌شوند. دشمنان نمی‌خواهند ما قدرتمند شویم. پس اگر می‌خواهیم آنها را شکست دهیم باید نگاهمان به زندگی و جهان‌بینی خود را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: حضرت آقا می‌فرمایند که همه پیشرفت‌ها و همه تمدن‌سازی‌ها به مجاهدات دائم است. مجاهدات دائم هم همه‌اش به معنای رنج کشیدن نیست. جهاد، شوق‌آفرین است. جهاد شادی و نشاط‌‌آفرین است.

مصلحت مخاطب بخش مهم تولیدات فرهنگی و هنری است

مؤمنی‌شریف در مورد کارهای تولیدی حوزه هنری گفت: کار تولید معمولا سه وجه نسبت به مخاطب دارد. یعنی یا برای میل مخاطب است، یا برای نیاز مخاطب و یا برای مصلحت مخاطب است.

نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» افزود: میل مخاطب همین برنامه‌ها و سریال‌ها و سینمایی است که صدا و سیمای ما هم با آن درگیر است و به پخش برنامه‌هایی می‌پردازد که مخاطب‌پسند باشد. به این ترتیب در مسابقه‌ای برای جذب مخاطب بیشتر قرار گرفتن که آنها را به سوی تنزل ارزش‌ها و کیفیت‌ها پیش می‌برد. در بخش نیاز مخاطب هم که در صدا و سیما نهایتا به مسائل بهداشتی و امنیتی پرداخته می‌شود.

مؤمنی‌شریف افزود: اما بخش مهم در تولیدات، مصلحت مخاطب است که فراموش شده است. یک معلم در مدرسه صرفا به تدریس آنچه دانش‌آموز دوست دارد که نمی‌پردازد. بلکه آینده آن را در نظر می‌گیرد. چرا که این دانش‌آموزان قرار است در آینده پدران و مادران این سرزمین شوند و ماموریت‌هایی دارند. در نتیجه با توجه به این مسائل به آنها آموزش می‌دهد و تربیت می‌کند. ما ملتی هستیم که در مرحله اول دشمنانی داریم که لحظه‌ای دست از دشمنی با مردم ما برنمی‌دارند. حال ما نباید مردممان را نسبت به این دشمنان آگاه و آماده کنیم؟ در مرحله دوم باید توجه داشته باشیم که ما چه آینده‌ای را می‌خواهیم در دنیا رقم بزنیم؟ این نکات در شوراهای سیاست‌گذاری ما بی‌شک اخذ می‌شوند و با توجه به آنها انشاءالله تولیدات را پی‌گیری می‌کنیم.

هر کدام از همکاران حوزه هنری باید خودش یک حوزه هنری باشد

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه سال پیش رو اقداماتی را باید در اولویت انجام دهیم. یکی از این اقدامات ترویج، توزیع و تجاری‌سازی تولیدات پیشین حوزه هنری در قالب‌های جدید برای مخاطب امروز و استفاده خلاقانه از فضاهای سهل‌الوصول رسانه‌ای موجود است. چرا که ما آثار بسیاری در حوزه هنری داریم که در سال‌های گذشته تولید شده است، اما متاسفانه در ارائه آنها ناموفق بوده‌ایم. در نتیجه باید امسال ار این فرصت استفاده کنیم و این آثار را معرفی کنیم. از همین جا از همکاران خود در حوزه هنری در سطوح مختلف می‌خواهم، هر همکار حوزه هنری باید از هر وسیله‌ای که در حوزه رسانه و فضای مجازی در اختیار دارد برای معرفی و کارهای تولیدی حوزه هنری استفاده کند. به این ترتیب هر کدام از همکاران حوزه هنری باید خودش یک حوزه هنری باشد.

مؤمنی‌شریف با یادی از فعالیت‌های فرهنگی شهید محسن حججی گفت: مگر شهید حججی، نیروی سازمانی حوزه هنری بود که مروج و معرف کتاب‌های ما در شهر خودش بود. همانند این شهید کم نیستند که با معرفی آثار فرهنگی و هنری ما به ترویج نیکی‌ها و پاکی‌ها می‌پردازند. پس ما هم از این شهید بزرگوار و امثال آن یاد بگیریم.

وی افزود: تمرکز روی ایجاد یا تقویت کانال‌های ارتباطی سهل‌الوصول و پر نفوذ برای مخاطب است. درست است که حوزه هنری دیر وارد فضای مجازی شده است، اما در سال گذشته در این بخش موفقیت‌های خوبی داشتیم که باید تقویت شوند.

به تغییر ذائقه مخاطب کمک کنیم

رئیس حوزه هنری ادامه داد: اما در بخش تولید با توجه به مصلحت مخاطب، بحث ذائقه‌سازی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما نباید تابع ذائقه مخاطب باشیم، بلکه باید به تغییر ذائقه مخاطب کمک کنیم.

وی افزود: مراکز و واحدهای حوزه هنری از ظرفیت‌های آزاد خود در بخش آموزش بهره‌ ببرند و از معاون آموزش حوزه هنری می‌خواهم برای این کار برنامه‌ریزی کند. یعنی باید امسال از فرصت‌های آزادی که پیش می‌آید در راستای انجام ماموریت‌های آینده به تقویت نیازهای آموزشی نیروهای خود بپردازیم.

مؤمنی‌شریف ادامه داد: لازم به ذکر است که همه واحدهای ما چه در مرکز و چه در استان‌ها هرگونه برنامه آموزشی خود را با معاونت آموزش هماهنگ کنند. چرا که همکاران ما در بخش آموزش تلاش‌های زیادی داشتند تا آموزش‌های نوینی را جایگزین شیوه آموزشی قبلی در حوزه هنری کنیم.

وی در پایان گفت: از همه دوستان عزیزمان دعوت می‌کنم تا از فرصت بزرگ ماه مبارک رمضان استفاده کنید. چرا که راه کسب موفقیت‌های ماندگار در زندگی به مدد الهی، تقوا پیشه کردن است. این سنت الهی ثابت شده است که کسی که تقوا پیشه کند و خدا را پیش از هر کاری در نظر بگیرد و خود را وقف خدا کند، هیچ‌گاه بن‌بستی در زندگی‌اش به‌وجود نمی‌آید. خداوند راه‌های خروج از بن‌بست‌ها را برایش باز می‌کند. اگر به خدا توکل کنید کافی‌ست. از ویژگی‌های انسان مجاهد و زندگی مجاهدانه این است که باور به وعده‌ها و نصرت الهی و باور به مفهوم برکت داشته باشد. باور به این باشد که دنیا فانی و آخرت باقی‌ست. پس باید برای آخرت کار کنیم. باور به اینکه خداوند بنده‌اش را رها نمی‌کند. در نتیجه ماه رمضان فرصتی استثنایی برای این نوع کارهایی‌ست که به یاری ما در ادامه زندگی می‌آید. بی‌شک در سال جاری با توجه به شرایط فعلی بیشتر می‌توانیم موجبات رحمت الهی را جلب کنیم. سال خوبی را برای همه شما آرزومندم.

گفتنی است، سخنرانی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با خانواده حوزه هنریِ سراسر کشور به صورت زنده از اپلیکیشن حوزه هنری و صفحه اختصاصی آن در آپارات پخش شد.