- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ماندگاری شهید آوینی/ کرونا، تحریم و رزمندگان بی‌سلاح

Mandegari-Avini

سوره سینما [1]یزدان عشیری [2] : در طول تاریخ همواره نام‌هایی در ذهنمان تداعی می‌شوند که ناخودآگاه آشنای همیشگی‌مان بوده‌اند. برخی از آنها را همراه با آثارشان می‌شناسیم و برخی دیگر تنها نام‌شان را به حافظه سپرده‌ایم. از هنرمندان و ورزشکاران تا سیاستمداران و… .

چرا آوینی ماندگار شد؟ نام آوینی برای ما با نوشته‌هایش و روایت فتح‌اش آشناست. روایتی از فتح و ماندگاری برای تاریخ. روایتی از ایثار و شهادت. روایت زندگی و انسانیت.

روایت فتح نام مجموعه فیلمهای مستندی است که در رابطه با رویدادهای نظامی-سیاسی و به خصوص در مورد دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران در مقابل هجوم ناجوانمردانه حزب بعث عراق، توسط گروه تلویزیونی جهاد تلویزیون ساخته شد. کارگردانی این مجموعه مستند توسط شهید سید مرتضی آوینی هنرمند و نویسنده عرصه دفاع مقدس، از اولین سال‌های شروع جنگ تحمیلی آغاز و تا هنگام به شهادت رسیدن وی در ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۷۲ در فکه، ادامه داشت.

کرونا، تحریم و رزمندگان بی‌سلاح

با آغاز بحران Coronavirus در جهان، شوک بزرگی به جامعه جهانی وارد. از بحران اقتصادی تا بحران سلامت و… . اما این بحران در ایران با تنگنای شدیدتری هم روبه‌رو بود، و آن تحریم‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان بود. خط مقدم مبارزان و رزمندگان این بحران، جامعه سفید پوشان بودند. پزشکارن، پرستاران و کادر درمانی. آن هم با کمترین امکانات نسبت به سایر کشورها. جامعه‌ای که هرگز عقب‌نشینی نکرد و همواره در مسیر پرتلاطم با جان‌فشانی و ایثار و مجاهدت به جنگ با این بحران رفت و برای بازگشت [مبتلایان] به زندگی، با تمام توان کوشید. تا جایی که حتی خودشان نیز در این راه جان‌شان را از دست دادند.

همه مردم و گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و… با انتشار ویدئو و یا عکس و نوشته، برای جامعه پزشکی و پرستاران، از جان و دل سپاس‌گزاری کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹ در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد و استانداران ۳۱ استان کشور برگزار شد، بیان کردند:

[من حالا این را میخواهم عرض بکنم -که این هم یک مطالبه‌ی جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءالله این آرزو برآورده بشود- کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ همچنان ‌که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشها و پدیده‌های هنری.]

نکته مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص روایت این جهاد عظیم، و اشاره به آثار شهیدآوینی و ماندگاری این حرکت بزرگ، از نکات بسیار مهمی بود که انجام آن به شکل دقیق می‌توانند این اتفاق بزرگ را برای تاریخ ماندگار کند.

در اینجا رسالت نهادهایی همچون حوزه هنری انقلاب اسلامی، ایجاب می‌کند با مطالعه دقیق و کارشناسی، این رسالت بزرگ را به سرانجام برسانند. نهادی که همچون در دهه شصت با بزرگانی چون آوینی و سایر هنرمندان با قلم و دوربین‌شان به ثبت ماندگاری ایثار و شهادت تاریخ هشت سال دفاع مقدس رفتند. این بار نیز با بیانات رهبر معظم انقلاب لازم است جوانان انقلابی که دستی در آتش قلم و هنر دارند برای این حرکت بزرگ آماده شوند و این تصویر ماندگار را برای تاریخ به ثبت رسانند. همچون آوینی.