- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مسعود نجابتی: هنر «بر آستان قدس» جریان‌سازی می‌کند/ تجربه خلق اثر در جوار بارگاه امام رضا(ع)

nejabati-ghods

به گزارش سوره سینما [1]، مسعود نجابتی هنرمند حاضر در آیین «بر آستان قدس» که به خلق آثار هنری برای پاسداشت مبارزات مردم مظلوم فلسطین در روز جهانی قدس اختصاص داشت، گفت: استفاده از زبان هنر در روز قدس، مختص امسال نبوده‌است، بلکه این اتفاق هر سال به نوعی رخ داده و هنرمندان مختلف در مناسبت‌های گوناگون از جمله روز قدس فعال هستند و آثاری را در این زمینه ارائه می‌کنند اما امسال به دلیل عدم امکان حضور مردم در راهپیمایی و در نتیجه‌ جمع شدن هنرمندان در حرم مطهر امام رضا(ع) و مبادرت به خلق اثر، با همت اهالی رسانه این رویداد بیشتر دیده شد.

نجابتی حضور در این عرصه‌ها و مناسبت‌ها را وظیفه و تکلیف برای هنرمندان دانست و افزود: هرکدام از رشته‌های هنری از معرفی و تثبیت ارزش‌ها، شعارها و آرمان‌ها سهمی دارند. رشته‌های تجسمی، سینمایی، ادبیات و… مکمل هم هستند و در کنار هم باورها را تثبیت کرده و جریان‌سازی می‌کنند و در نهایت آن‌ها را به نسل‌های آینده و حتی به جهانیان منتقل می‌سازند. یعنی درواقع پیام را تصویری می‌کنند. بدون عکس، گرافیک، نقاشی، شعر و سینما چگونه ممکن بود تا این اتفاق به دنیا معرفی شود؟!

این هنرمند گرافیست اگرچه معتقد است حس و حال کار کردن در فضای معنوی حرم را نمی‌توان به‌شکل کمی درآورد و توضیح داد، اما در عین حال بر این باور است که انسان مومن صفاتی را همواره درون خود دارد که همین صفات و ایمان و باورهای اعتقادی‌اش باعث می‌شود هر جایی که باشد، همان تاثیر اعتقادی در کارش نمود پیدا کند و از آثار این فضای معنوی بهره‌مند شود.

نجابتی ادامه داد: حضور در این فضا اگرچه ممکن است تاثیر مستقیم بر کار نداشته باشد ولی حس و حال معنوی هنرمند را قوت می بخشد  و این حال خوب در بعضی کارهایی که بیشتر با احساس فرد در ارتباط‌ هستند-مانند ادبیات و شعر و نقاشی- قطعا می‌تواند تاثیر بیشتری بگذارد.

آیین «بر آستان قدس» در روز جهانی قدس به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سپهر سوره هنر با حضور جمعی از هنرمندان رشته های تجسمی و خلق تابلوهای نقاشی توسط آن ها در صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.