- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اکران «خروج» در سینما قانونی است/ «سینما ماشین» به استانها می‌رود

zoghi-khorooj

محمد ذوقی مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص موفقیت اکران این فیلم در نمایش آنلاین و «سینما ماشین» گفت: در شرایط تعطیلی سالن‌ها، نمایش آنلاین و سینما ماشین تجربه خوبی برای سینمای ایران بوده است. این در حالی است که با گذشت ۲.۵ ماه از تجربه شیوه‌های نوین اکران، فیلم «خروج» به فروش  ۳ میلیارد تومانی خود رسیده است. این در حالی است که با وجود ریسک  بالای اعتماد به این شیوه های نمایش، به طور قطع فیلم حاتمی‌کیا بازگشت سرمایه خوبی داشته و این اقدام در شرایط فروش سینما، به عنوان یک موفقیت تلقی می‌شود.

وی افزود: طرح سینما ماشین با دو رویکرد اقتصادی را در پیش می گیرد. در روش اول احقاق سیاست های سرگرمی و تفریحات لاکچری در اولویت بوده و جذب مخاطب را با محدودیت روبرو می کند. در روش دوم احقاق سیاست‌های جذب مخاطب عمومی و استقبال بیش از حد مردم از تجربه جدید نمایش در اولویت بوده و هزینه ها از جانب اسپانسر تامین می شود. بنابراین بلیط ها با بهای کمتری به تماشاگران ارائه می شود.  سازمان هنری رسانه ای اوج نیز به واسطه جذب اسپانسر به جبران هزینه ها پرداخته و بلیط ها را با بهایی منطقی به فروش رسانده است.

ذوقی خاطرنشان کرد: استقبال از اکران  فیلم «خروج» در سینما ماشین تا حدی بوده است که طی هفته های آتی این شیوه نمایش در شهرهای دیگری چون مشهد، اصفهان آغاز و مقدمات آن در دیگر شهرها نیز فراهم خواهد شد. این در حالی است که به منظور جذب مخاطب، فروش بلیط ها با بهایی برابر با اکران های اولیه و یا حتی کمتر از آن صورت خواهد گرفت.

وی درباره منع قانونی اکران مجدد فیلم ها در سینما پس از نمایش در سینما ماشین و نمایش آنلاین اظهار داشت:  کیفیت و پتانسیل فیلم ها، تعیین کننده قابلیت آن در اکران به سه روش سینما، نمایش آنلاین و سینما ماشین است. بنابراین آثاری که در فروش موفق هستند می توانند در همه این اکران ها حضور داشته باشند. این در حالی است که اکران همزمان فیلم در سینما، نمایش آنلاین و سینما ماشین هیچ منع قانونی ای نداشته و قاعده مشخصی در این زمینه وجود ندارد. سازمان هنری رسانه ای اوج نیز به عنوان طراح رسانه ای  نسبت به اکران مجدد فیلم «خروج» در سینما اقدام کرده و  این اثر از روز چهارشنبه به روی پرده خواهد رفت.

مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» عنوان کرد: قطعا با حضور فیلم «خروج» بعد از سینما ماشین و نمایش آنلاین در سینما، انتظار استقبال اولیه را از آن نداریم اما قابلیت این اثر و محبوبیت حاتمی کیا قطعا مخاطبان را به سالن ها می کشاند. ناگفته نماند سهم بالایی از مخاطبان را اهالی دیگر شهرها تشکیل می دهند که معمولا امکان بهره مندی از نمایش آنلاین برای آنها فراهم نبوده و از مخاطبان فعال سینما هستند.  این در حالی است که از ۵/۱ میلیون نفر مشترک VOD ، بیشترین مخاطب به کلان شهر ها اختصاص دارد.

وی در خصوص اکران مجدد «خروج» در شرایط محدودیت زمانی برای نمایش فیلم ها در سینما یادآور شد: نمایش مجدد اثر حاتمی کیا نه تنها فرصت اکران را از مابقی فیلم های متقاضی نگرفته بلکه این فیلم در سه ماه گذشته،  سینمای ایران را از بن بست رهایی داده و در فضای فرهنگی حاکم بر کشور، پیشگامی در حوزه رونق فرهنگ و احیایی برای سینما بوده است.

ذوقی در ادامه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن، شرایط اکران فیلم  با ۵۰ درصد ظرفیت سالن ها و روند نامشخص جذب مخاطب به یک نگرانی برای فیلمسازان تبدیل شده است. این در حالی است که  بازگشت سینما به شرایط اولیه خود به زمان زیادی نیاز داشته و با نمایش فیلم های قوی و پرمخاطب این امر محقق خواهد شد. در این راستا  «خروج » از جمله آثاری است که به واسطه کیفیت و کارگردانی در زمره این آثار قرار می گیرد.

وی حفظ حقوق انتشار قانونی فیلم ها را عاملی برای افزایش میزان فروش معرفی کرد و افزود:  مسئولیت رسیدگی به قاچاق آثار برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی است و باید پیگیری شود. با این حال علارغم  انتشار نسخه غیرقانونی «خروج » در شبکه های مجازی، خوشبختانه با فروش خوب فیلم روبرو بوده و معتقدم حضور این فیلم در سینما تصمیم درستی بوده است.

مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» درباره اکران دیگر آثار این سازمان در نمایش آنلاین تاکید کرد: نمایش آنلاین فیلم تجربه خوبی بوده است و نسبت به نمایش دیگر آثار سازمان هنری رسانه ای اوج همچون «لباس شخصی» و «آبادان یازده ۶۰»  به شیوه نمایش آنلاین و سینما ماشین فکر و تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد .