- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ورود جدی کمیسیون فرهنگی به موضوع نظارت‌های هنری و سینمایی/ حوزه هنری معضلات هنر و سینما را شناسایی و به مجلس ارایه دهد

Gholamreza-Montazeri

غلامرضا منتظری نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص نقش مجلس در ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر در سینما گفت: اولین جلسه کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سوم تیرماه سال جاری برگزار شد و در حال حاضر در خصوص اولویت ها و راهکارهای این کمیسیون تصمیمی قطعی گرفته نشده است. با این حال از اهمیت فرهنگ و اولویت های آن غافل نیستیم.

وی افزود: هنر و ادبیات بخش مهمی از فرهنگ ما است و این اهمیت تاحدی پیش می رود که اگر به هنر توجه ویژه ای نشود، فرهنگ از جذابیت کمتری برخوردار خواهد بود. در این راستا، سینما نیز بخشی از هنر محسوب شده و در زمره تکنولوژی های جدید قرار دارد و ما نیز همانند دیگر کشورها ملزم به توجه به این رویکرد و بهره مندی از این ظرفیت ها هستیم.

منتظری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هیچ تصمیم و اظهار نظری نسبت به مشکلات بخش فرهنگی بالاخص سینما گرفته نشده و اولویت بندی مباحث در این راستا در روزهای آتی اعلام خواهد شد .

وی در خصوص عملکرد کمیسیون فرهنگی دوره گذشته مجلس به جایگاه نظارتی و مطالبه گری بر وضعیت سینما و بروز بحران محتوایی تولیدات آن خاطرنشان کرد: ترسیم الگوی مناسب سینمایی بر عهده نهادهای مسئول همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، خانه سینما و غیره است و کمیسیون فرهنگی تنها می تواند در تسریع اعمال آن الگو تصمیم گیری و اقدام کند بنابراین گام اول طرح های پیشنهادی بر عهده ارگان های مربوطه و اولویت بندی آن به مجلس سپرده می شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: از نظر بنده کمیسیون فرهنگی مجلس دوره قبل به بخش هنر که شاخه ای از فرهنگ است، در حد انتظار توجه نداشته و عدالت حکم می کند که این گونه پیگیری ها در مجلس دوره یازدهم تجدید نظر و به همه عرصه های هنر توجه شود. چرا که این توجهات به  رشد و ارتقای همه جانبه کشور کمک کرده و حتی پیشرفت در حوزه اقتصاد نیز به ارتقای فرهنگ و هنر بستگی دارد. براین اساس تلاش می کنیم به اینگونه مباحث با رویکرد جدیدی نگاه و رسیدگی شود.

وی وظیفه این کمیسیون را ریل گذاری بدنه فرهنگ معرفی کرد و یادآور شد: رابطه معناداری مابین کمیسیون فرهنگی و نگاه کارشناسانه و تخصصی ارگان های فرهنگی مربوطه از جمله حوزه هنری وجود دارد تا موانع موجود بر سر راه فرهنگ و سینما شناسایی، فهرست بندی و با بررسی آسیب ها و معضلات به یک مدل عملیاتی دست یابیم. باید تاکید کنم که آسیب های فرهنگی خطرناک تر از آسیب های اقتصادی است. به طور کلی ویروس فرهنگی نامحسوس بوده و دارویی برای درمان آن وجود ندارد. از طرفی دیگر کشف مجروحان و مسمومان فرهنگی سخت است پس باید محتاطانه تر عمل کرد. در این زمینه لازم است  هنرمندان  توانای ارزشی و متعهد به اصول اسلامی کشورمان آستین همت را بالا زده  و ایده های خلاقانه خود را در جهت ارایه بهترین آرا و نظرات به کار گیرند.

منتظری درباره رسیدگی به وضعیت بحرانی اشتغال و رفاه خانواده سینما و بسیاری از رشته های هنری عنوان کرد: بحث اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله مباحث اساسی در این حوزه است. تولیدکنندگان آثار هنری برای دل خود کار می کنند و از مسئولان هنری توقع چتری حمایتی دارند. قطعا اگر بستر آن فراهم نشده و دغدغه های معیشتی این قشر کاهش نیابد، در تولید آثار کمی و کیفی به نتیجه ای نمی رسیم. بنابراین لازم  میدانم که در نشست هایی فرهنگی به اقتصاد و معیشت هنرمندان رسیدگی شود.

وی در خصوص انتظار مجلس شورای اسلامی از نهادهای فرهنگی کشور گفت: به عنوان نماینده ای از مجلس معتقدم کمیسیون فرهنگی باید اولویتهای خود را مشخص و به دغدغه های اهالی فرهنگ و هنر رسیدگی کند. لذا از همه ارگان های فرهنگی به خصوص حوزه هنری تقاضا دارم معضلات و مشکلات این عرصه را شناسایی و به مجلس ارایه دهند تا با دیدگاه و جهان بینی دقیق تری نسبت به رفع آن اقدام شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان رسیدگی به مسایل اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا را منوط به جلسات بعدی مجلس دانست و افزود: رسیدگی به این موضوع مستلزم نکته نظرات دقیق و زمان بیشتری جهت بررسی است. بنابراین با تشکیل جلسات بعدی، نتیجه گیری ها متعاقبا اعلام خواهد شد .