- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بخش آرای مردمی مهم‌ترین حسن جشنواره تلویزیونی مستند/ پرداخت حق ‌پخش احترام به مستندسازان است

haghshenas-mostanad

به گزارش سوره سینما [1]، مهرداد حق شناس کارگردان مستند بازسازی «نبرد بیست و نهم» که در دوره دوم جشنواره تلویزیونی مستند برنده بهترین مستند از نگاه مخاطبان شده بود، درباره این رویداد هنری گفت: دستیارم به من توصیه کرد در جشنواره شرکت کنم و باب آشنایی من با جشنواره تلویزیونی مستند بود. الان که با فضای جشنواره مستند تلویزیونی آشنا شدم به نظرم رویدادی بسیار معتبر و هم تراز با جشنواره‌ای مثل جشنواره حقیقت است که می‌تواند با هر سلیقه‌ای در سراسر کشور رقابت ایجاد کند.

او ادامه داد: با صداقت می‌گویم نه برای اینکه خودم برنده جایزه بهترین فیلم از نظر مخاطبان شده‌ام؛ به نظرم مهم‌ترین حسن جشنواره تلویزیونی مستند بخش انتخاب مردمی است. این جایزه به نظرم صادقانه ترین و بهترین نوع انتخاب بدون احتمال هیچ اعمال نظر دستوری است.

این مستندساز همچنین تصریح کرد: فیلم من بعد از جشنواره تلویزیونی مستند، دوباره دیگر هم در جشنواره‎های مشابه توانست رتبه اول را کسب کند اما هیچ کدامشان جایزه مردمی نبود. جایزه‌ای که از جشنواره تلویزیونی مستند گرفتم حقیقتا برایم از همه جایزه‌ها ارزش بیشتری دارد؛ چون من برنده جایزه نظر مردمی شدم، در اصل معنای این جایزه برای من این است که کارم توسط مخاطب اصلی‌اش دیده شده و مخاطب دوستش داشت؛ چه چیزی برای یک مولف از این شیرین‌تر است؟

حق شناس با اشاره به رویه پرداخت حق پخش که در جشنواره تلویزیونی مستند برقرار است گفت: پرداخت حق‌پخش چیز جدیدی نیست و همانطور که می‌دانید در دنیا امری طبیعی و جدی است اما متاسفانه در تلویزیون ما، شبکه‌های غیرتخصصی خودشان را ملزم نمی‎دانند این کار را انجام بدهند. ورود شبکه مستند به این بخش مهم بسیار ارزشمند است؛ این روش برای مستندسازان به ویژه جوان‌ها شخصیت و احترام ایجاد می‌کند و مشوق بسیار قوی هم به حساب می‌آید.

کارگردان «نبرد بیست و نهم» درباره علت استقبال مخاطبان از مستند در تلویزیون توضیح داد: من فکر می‌کنم امروز تلویزیون، بستر اصلی مستند است. مردم ما خیلی اهل خرید بلیط برای تماشای مستند نیستند و اگر در قالب لوح فشرده یا فضای مجازی هم بخواهیم مستند را توزیع کنیم کمتر برای خریدش ترغیب می‌شوند. علت ماجرا هم احتمالاً عدم فرهنگ سازی درست باشد اما به هر حال امروز مردم انتظار دارند در تلویزیون مستند ببینند. بخصوص شبکه‌های تخصصی همچون شبکه تلویزیونی مستند که این امکان را بیشتر و بهتر برای مخاطب فراهم می‌کنند.

او در پایان اضافه کرد: به نظرم بهتر است جشنواره تلویزیونی مستند موضوعات را در آثار از هم تفکیک کند تا جشنواره یک درجه جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر برگزار شود؛ شیوه برگزاری اختتامیه هم به نظرم باید کمی تغییر کند، جشنواره‎ای در این سطح از کیفیت و حرفه ای بودن بهتر است پایان خلاقانه‌تری داشته باشد.