- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

از گلایه رئیس صنف عکاسان سینما به بی توجهی‌ها تا صحبت‌های فرزاد موتمن درباره سینمای ایران

barnameh-7

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی برنامه؛ شصت‌و‌هشتمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور علی نیک رفتار، مجید امانی زاده، کارشناسان رسانه، محمدرضا مقدسیان، پویا نبی (کارشناس و کارگردان فیلم کوتاه)، فرزاد موتمن (کارگردان فیلم سینمایی «سراسر شب») روی آنتن شبکه سه سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی سریال «هم گناه» اثر مصطفی کیایی پرداخت. ‌

مهمترین مشکل صنوف امنیت شغلی است/ چرا از عکاسان صنوف برای پروژه های سینمایی استفاده نمی شود ؟

در اولین میزگرد این هفته برنامه هفت که سومین قسمتی بود که به بررسی مشکلات صنوف سینمایی میپرداخت علی نیک رفتار (رییس انجمن صنفی عکاسان سینما) و مجید امانی زاده (رییس انجمن صنفی دستیاران و مدیران تدارکات سینما) در مورد مشکلات خود مباحثی مطرح کردند.

علی نیک رفتار درباره این مشکلات گفت : اهمیت و موضوع اصلی ما امنیت شغلی است . تمام تلاش صنف ما در این جهت است که بتوانیم این مشکل را حل کنیم. تا جایی که بعضی از اعضای ما دچار مشکلات عدیده خانوادگی شده اند. وقتی بحث امنیت شغلی مطرح میشود موارد روانی، مالی و … درمیان است.

بزرگترین مشکل ما استفاده از عکاسان غیر عضو صنف در پروژه هاست.خیلی از دوستان عزیز یک جاهایی دخالت هایی میکنند که ربطی به آن ها ندارد. مثلا منشی صحنه عکاس معرفی میکند. شاید به این خاطر است که مدیریت آن پروژه به نقش عکس واقف نیست.

سال گذشته ۳۵ اثر تولید شد که در هیچ کدام از آن ها از صنف ما فردی به عنوان عکاس حضور نداشت.

مجید امانی زاده هم در ادامه افزود: مشکل اصلی ما مشکل رفاهی است. وقتی اسم تدارکات به گوش آدمهای که خارج از سینماست میرسد فکر می کنند تدارکات آوردن چایی و … است. تدارکات سه بخش دارد، ولی صنف تدارکات در اصل کارش مهیا کردن زمینه تولید است.

«سراسر شب» چون با فضای غالب سینما همراه نبود از اکران رانده شد!

در میز گرد دوم برنامه سینمایی هفت که با حضور فرزاد موتمن کارگردان فیلم‌سینمایی سراسر شب برگزار شد در مورد علت اکران نشدن این فیلم سینمایی بعد از دو سال صحبت هایی صورت گرفت . این‌کارگردان پیشکسوت در مورد عدم اکران فیلمش بعد از دو سال معتقد بود: چون این فیلم با فضای غالب سینمای ایران فرق داشت برای اکران با مشکلاتی برخورد کرده است. وی در ادامه عنوان کرد : این فیلم کمدی نیست، از نوع درام های اجتماعی که سینمای ایران به آن عادت کرده هم نیست پس مهجور باقی میماند.

سینمای هر کشوری به فیلم های مختلف نیاز دارند. درست است که این نوع فیلم ها جریان غالب نیست ولی یادمان باشد که این شیرازه است که کتاب را نگه میدارد و باید هه این سبک فیلم سازی احترام گذاشت.

بعضی فیلم ها از عمد برخی نهاد ها را نشانه می گیرند / برخی نویسنده ها روی سریال های ترکی را سفید کرده اند!

طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه هفت هم به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور عباس گل و آرش فهیم به میزبانی پژمان کریمی سپری شد .

کارشناسان رسانه از وضعیت شبکه نمایش خانگی و تبدیل شدن آن به حیاط خلوت گلایه کردند و معتقد بودند برخی از نویسنده ها روی سریال های ترکی را سفید کرده اند . حتی برخی از فیلم ها را از روی عمد و برای ضربه زدن به برخی نهاد ها میسازند.

یکی از مشکلات فیلم های کوتاه مضمون زدگی آن است

میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی فیلم کوتاه خواب گردها ساخته پویا نبی با حضور محمدرضا مقدسیان پرداخت.

محمدرضا مقدسیان کارشناس فرهنگی‌درمورد شرایط فیلم کوتاه در ایران و ویژگی های این فیلم کوتاه گفت: یکی از ویژگی هایی مهم خواب گردها از سایر فیلم های کوتاه غلبه نقش کارگردان و عوامل فیلم است. این فیلم در فضای ساخته شده که تحت عنوان فضای سیال ذهن مطرح است. در سینمای بلند داستانی شاید کسی که این شکل از سینما را دنبال میکند بهرام توکلی است. اما در عرصه فیلم کوتاه یک مساله ای که با آن رو به رو هستیم این است که فیلم های کوتاه غالبا مضمون زده هستند یعنی به بخش فیلمنامه معطوف میشوند. اما همه میدانیم که سینما با تصویر با مخاطب صحبت میکند.

پویا نبی کارگردان فیلم خواب گردها در ادامه افزود: واقعیت این است که این مدل فیلمسازی از دو جایگاه می آید یک، از سبک ادبیات و یک بخش دیگر از نیاز سینمای مملکت ماست به این نوع فیلمسازی است.

متاسفانه سینمای ایران در چند دهه اخیر خیلی در همه زمینه‌ها محافظه کار شده است.

گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی «هفت» با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و ناصر هاشم‌زاده به نقد و بررسی سریال «هم گناه» اثر مصطفی کیایی پرداخت.