- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جذب مخاطب عام در سینما، مانعی برای پرورش نگاه‌های انحرافی/ لزوم تولیدات کمدی خوب برای نمایش آنلاین

Masoud-Atyabi

مسعود اطیابی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما [1] در خصوص وظیفه مسئولان در رسیدگی به وضعیت سینما در دوران پسا کرونا گفت: همه مردم در هر عرصه ای که کار می کنند درگیر اوضاع پسا کرونا هستند و هنرمندان نیز از مردم جدا نبوده و راضی به این تفکیک موقعیتی نیستند، بنابراین همه مردم باید مورد حمایت قرار گرفته و با برنامه ریزی از حمایت های همه جانبه دولت بهره مند شوند. در این شرایط هنرمندان نیز مشتاق هستند که سینما به کمک مردم آمده و دستی بر آتش داشته باشند.

وی افزود: مردم نیاز به شادابی دارند. درست است که در موقعیت حساس امروز در میدان مبارزه با ویروس کرونا هستیم اما در بیشتر مواقع باید دشمن خود را ساده‌تر بگیریم تا در مبارزه موفق شویم. در این راستا اصل و اساس هر چیزی شادابی است تا فرصت بازگشت به زندگی برای مردم فراهم شده و شکل جدیدی از فعالیت ها شکل گیرد.

اطیابی خاطر نشان کرد: روزهای شیوع ویروس کرونا، دوره متفاوتی از تاریخ جهان بوده و به معضلی در روند تولید آثار تبدیل شده است چرا که فیلمسازان در مراحل تولید، همزمان با بیان مباحث مختلف اجتماعی ملزم به تداعی شرایط سخت این روزها هستند تا سرنوشت فراموش نشود.

وی تاخیر در تولیدات، تعطیلی سینماها و رکود اقتصادی را معضل بزرگی برای سینما دانست و عنوان کرد: ما به تدابیر و راهکارهای جدید در زمینه تولید و عرضه محصولات سینمایی نیاز داریم. سینما با ظرفیت  ۵۰ درصدی مسلما عرضه را نیز به نصف می رساند اما نمایش آنلاین و نمایش خانگی تا حدی نسبت به بهبود شرایط نمایش کمک کرده و راهکاری برای جبران خسارت‌ها محسوب می‌شود؛ از طرفی دیگر، شرایط ساخت فیلم‌های متناسب با نمایش خانگی فراهم شده و فیلمسازان را به تولید این آثار تشویق می‌کند. بنابراین نکته اساسی جلب اعتماد فیلمسازان در شرایط سخت سینمای امروز است.

این کارگردان سینما ادامه داد: سیستم نمایش به تولیدات مردمی و شاداب کننده نیاز داشته و نسبت به آن احساس کمبود می کند. این در حالی است که فیلم‌هایی در نمایش آنلاین اکران می شود که امکان موفقیت آنها در سالن سینما بسیار کم بوده و از قابلیت فیلم‌های طنز و شادی آور به خوبی استفاده نمی‌شود. در واقع، انتخاب مخاطبان در سامانه VOD محدود است. اشتغالزایی، افزایش میزان تولیدات و کمک به رونق چرخ سینما از جمله کارکردهای مثبت نمایش آنلاین بوده و ظرفیت مناسبی برای اکران فیلم‌های کمدی محسوب می‌شود. فیلمسازان با فعالیت در این عرصه، به تولیدات انبوه و هدایت افکار عمومی به شاد زیستی ترغیب شده و به موضوعیت‌های جدیدی دست خواهند یافت.

وی درباره جایگاه حوزه هنری در سینمای ایران اظهار داشت: حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی و کارنامه ای که دارد می‌تواند با جذب هنرمندان و اعتماد به استعدادهای آنها به تولید فیلم هایی متناسب با سیاست‌های خود پرداخته و با تولید آثار فرهنگی تاثیرگذار نیاز تولیدی خود را تامین کند.

اطیابی در خصوص انتظار هنرمندان از ریاست جدید حوزه هنری گفت: نسبت به تجربه‌های چندین ساله حوزه هنری، انتظار داریم این نهاد فرهنگی نسبت به گذشته مردمی تر بوده و به این اصل استراتژیک توجه ویژه‌ای شود. صرفا، تصور جذب مخاطب خاص برای تولیدات کاملا اشتباه است و از نهادهایی چون حوزه هنری توقع داریم اولویت‌ها را بیان کرده و با جذب مخاطب عام از نگاه‌های انحرافی نسبت به انقلاب اسلامی جلوگیری کند.